Kierowca da zarobić

Autor: Redakcja
Data dodania: 28 lipca 2011
Kategoria:


Zmotoryzowany klient coraz częściej staje w centrum zainteresowania przedsiębiorców. W ostatnim czasie wyraźnie widać wzmożony ruch zarówno po stronie dawców, jak i biorców licencji w branżach związanych z usługami dla kierowców.

Aktualnie w Polsce zarejestrowanych jest blisko 16 milionów samochodów. A szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ich liczba może wzrosną nawet dwukrotnie. Ten prężnie rozwijający się rynek niewątpliwie dostarcza szeregu możliwości biznesowych.

Do tej pory możliwości robienia biznesu na kierowcach były wykorzystywane w naszym kraju w niewielkim stopniu. I o ile pod innego typu biznesy często brakuje już dobrych lokalizacji, co zahamowało rozwój niejednej sieci, o tyle nisza ofert skierowanych do kierowców wydaje się być wciąż całkiem spora i nienasycona. Znajdują w niej miejsce dla siebie przedstawiciele wielu branż. Są to zarówno myjnie czy serwisy samochodowe, jak i gastronomia czy sklepy spożywcze. Konceptów rozwijających się poprzez franczyzę cały czas przybywa.

Umyją i naprawią

Duże ożywienie w ostatnim czasie można zaobserwować zwłaszcza w branży myjni samochodowych. Wysyp sieci związanych z prowadzeniem mobilnych myjni zaobserwowaliśmy już w ubiegłym roku. Stacjonarne myjnie stały się natomiast jednym z topowych tematów dopiero w tym roku m.in. dzięki spółce Auto-Spa, która rozpoczęła rozwój poprzez franczyzę sieci obiektów zlokalizowanych przy marketach Tesco. Fakt, że do tej pory w tak atrakcyjnych lokalizacjach nie działały jeszcze liczne myjnie, jest kolejnym potwierdzeniem tego, że branża usług dla kierowców była u nas niedoceniana, ale dzięki temu niesie ze sobą ciekawe możliwości inwestycyjne.

car_wash

Myjnia to biznes, który można uruchomić już za kilka-kilkanaście tysięcy złotych.

Najtańsze jest otwarcie myjni mobilnej. Inwestycja w ten biznes, w zależności od wybranej sieci i urządzenia, na którym zamierzamy pracować, waha się od ok. 9 do 30 tys. zł. Zwrotu z inwestycji można oczekiwać zwykle już po kilku miesiącach, dzięki uzyskiwanym zyskom na poziomie kilku tysięcy złotych miesięcznie. Aby osiągać takie wyniki, franczyzobiorcy muszą jednak zazwyczaj liczyć się z koniecznością samodzielnego wykonywania większości prac związanych z dojazdem do klienta i myciem aut. Ponadto w sezonie zimowych należy oczekiwać spadku dochodów, bowiem wówczas popyt na mycie z dojazdem wyraźnie maleje. Dlatego franczyzodawcy zazwyczaj doradzają swoim partnerom, by oprócz myjni mobilnej, w oparciu o to samo urządzenie, prowadzili także punkt stacjonarny. Coraz więcej franczyzobiorców tych sieci rzeczywiście się na to decyduje.

Nieporównywalnie większe pieniądze trzeba wyłożyć na budowę stacjonarnej myjni bezdotykowej. Współpracę franczyzową w tym segmencie rynku proponuje Auto-Spa. Budowa trzystanowiskowej myjni tej sieci to koszt ok. 500 tys. zł netto, ale dzięki pomocy w zdobyciu finansowania, jaką oferuje spółka, przystąpić do sieci mogą osoby dysponujące zaledwie 30 proc. potrzebnej kwoty. Analogiczne do wielkości inwestycji są także zyski. Według przedstawicieli sieci, jedno stanowisko przynosi obroty średnio ok. 10 tys. zł miesięcznie, z czego ok. 40 proc. zostaje w kieszeni właściciela.

Premio_serwis

Franczyza w branży serwisów samochodowych kierowana jest najczęściej do właścicieli działających obiektów, które mogą być włączone do sieci.

Sieci franczyzowe myjni kierują swoją ofertę praktycznie do wszystkich chętnych. Inaczej sytuacja wygląda natomiast w branży serwisów samochodowych. Rynek jest bardzo nasycony, dominują na nim jednak niezszeszone, małe, przydomowe serwisy, w których jakość usług bywa bardzo różna. Ale to właśnie do właścicieli działających serwisów kierowane jest większość ofert franczyzowych w branży. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na to, że dominują w tym segmencie rynku sieci międzynarodowe, takie jak Premio tworzone przez koncern oponiarski Goodyear, Driver – Pirelli, Bosch Car Service czy Point S – stowarzyszenie niezależnych sprzedawców i serwisów opon powstałe w latach 70. XX wieku we Francji, a dziś obecne już w ok. 20 krajach.

- Podstawowym warunkiem, jaki stawiamy naszym franczyzobiorcom, jest doświadczenie w branży motoryzacyjnej. Z największym przekonaniem podchodzimy do współpracy z osobami, które posiadają już własne warsztaty. Kolejnym warunkiem jest odpowiednia mentalność, odpowiednie podejście do współpracy franczyzowej. Widzimy, że postrzeganie franczyzy w branży radykalnie się zmieniło na przestrzeni ostatnich kilku lat. Wzrosły zaufanie i zainteresowanie integracją z wybranym podmiotem, który wesprze pojedynczy punkt w prowadzeniu biznesu – twierdzi Piotr Nowakowski, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży detalicznej w spółce Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o., która jest organizatorem sieci serwisów samochodowych Premio.

Partnerów z doświadczeniem na rynku motoryzacyjnym najchętniej w swoich szeregach widzi także S Plus, sieć salonów auto detailingu, choć w tym przypadku raczej nie ma mowy o dostosowywaniu do standardów sieci istniejących punktów, każdy uruchamiany jest od podstaw.

- Przed otwarciem salonu S Plus prowadziłem serwis dla BMW i Porsche. Moja firma zajmuje się także zakupem i odsprzedażą używanych luksusowych samochodów. Zanim otworzyłem własny salon S Plus często korzystałem z usług takiego samego punktu w Jabłonnej. Byłem z nich bardzo zadowolony. Zdarzało mi się też korzystać z innych serwisów specjalizujących się w usługach smart i auto detailingu, ale ich jakość nie zawsze była zadowalająca. Gdy dowiedziałem się o możliwości otwarcia własnego salonu S Plusa na zasadzie franczyzy, postanowiłem w to zainwestować, oczywiście nie tylko z myślą o potrzebach mojej firmy – opowiada Piotr Machczyński, właściciel serwisu S Plus w Warszawie.

Tomasz Jezierski, dyrektor zarządzający sieci S Plus podkreśla jednak, że doświadczenie w motoryzacji nie jest warunkiem absolutnie koniecznym. - Mamy w naszej sieci zarówno osoby, które prowadziły już biznes w branży motoryzacyjnej np. serwis samochodowy albo salon dealerski, jak i osoby, które prowadziły innego rodzaju działalności. Ważnym wymogiem jest jednak doświadczenie biznesowe, bowiem franczyzobiorca sieci S Plus musi posiadać umiejętności związane z zarządzaniem zespołem pracowników, prowadzeniem rozmów z potencjalnymi klientami czy też kontrolowaniem i optymalizowaniem kosztów – mówi.

Podobną startegię przyjęła sieć serwisów i myjni samochodowych Wash Master i Service Master. Jej oferta współpracy skierowana jest zarówno do przedstawicieli rynku motoryzacyjnego, jak i menedżerów spoza branży. Z tym, że w przypadku tej sieci możliwa jest na razie tylko współpraca agencyjna, firma przekazuje bowiem zewnętrznym partnerom do prowadzenia swoje obiekty własne w zamian za wynagrodzenie prowizyjne. Program franczyzowy jest dopiero w przygotowaniu.

kierowcy_tabela_1_nowa

Nie tylko dla auta, ale i dla kierowcy

Usługi dla zmotoryzowanych klientów nie ograniczają się jedynie do tych związanych z naprawą i pielęgnacją samochodów. Dzięki dogodnym lokalizacjom, dobrze dobranej ofercie i odpowiedniemu stosunkowi ceny do jakości można ich skusić do skorzystania z szeregu innych usług. I te również dynamicznie się rozwijają. Prym wśród nich wiedzie zdecydowanie gastronomia.

Podobnie jak omówione powyżej rodzaje działalności, tak i gastronomia przydrożna była do tej pory niedoceniana przez sieci. Wyjątkiem jest McDonald's. Strategia fast foodowego giganta już od dawna jest nakierowana na obsługę kierowców. Sieć budowana jest w Polsce od 20 lat i aż 186 z 262 należacych do niej restauracji to tzw. McDrive'y. Konkurencja wydaje się jednak dopiero teraz odkrywać potencjał gastronomii przydrożnej. W tych lokalizacjach bardzo chciałaby zaistnieć także największa sieć fast foodów na świecie - Subway, ale na razie w naszym kraju ma tylko jeden bar przystacyjny.

Warto zauważyć, że gastronomia w ostatnim czasie stała się jednym z najważniejszych i najbardziej dynamicznie rozwijanych sektorów przez podmioty z rynku paliwowego. Bowiem większość koncernów rozwijających sieci stacji nie poprzestaje na budowaniu lojalności klientów tylko poprzez dobrej jakości ofertę paliwową, ale tworzą też specjalne oferty, a nawet własne marki gastronomiczne. BP ma sieć ponad 200 kawiarenek Wild Bean Cafe, Orlen uruchomił już ponad 600 punktów Stop Cafe i Stopa Cafe Bistro, na każdej stacji Statoil można zjeść mocno reklamowane hot dogi, Lotos właśnie rozpoczyna współpracę z Polskim Jadłem, zaś Shell z Coffeeheaven.  

Z tak mocną konkurencją trudno jest rywalizować pojedynczym lokalom o nieznanej marce podobnie jak trudno jest rywalizować niezależnym stacyjnikom z sieciami koncernów. Oczywiście wciąż jest to możliwe, aczkolwiek przystąpienie do sieci franczyzowej na pewno należy traktować jako bardzo istotną alternatywę dla przydrożnych lokali gastronomicznych. Wraz z rozwojem infrastruktury w Polsce będzie przybywać atrakcyjnych lokalizacji pod tego typu obiekty. Obecne lokalizacje także są jeszcze nie w pełni wykorzystane. Widoczne jest również coraz większe zainteresowanie dużych graczy skierowaniem swojej oferty właśnie do kierowców. Te wszystkie przesłanki wskazują na to, że można się spodziewać bardzo prężnego rozwoju tego segmentu rynku w najbliższych latach, zwłaszcza rozwoju sieci.

kierowcy_-_tabela_2_nowsza

Gastronomia nie wyczerpuje oczywiście listy dodatkowych sieci usługowych skierowanych do kierowców i rozwijanych poprzez franczyzę. Niszowym, ale interesującym konceptem nakierowanym na obsługę klientów zmotoryzowanych jest sieć F1 – całodobowych sklepów spożywczych, w których klient może zrobić zakupy bez wysiadania z auta. Od kilku lat taka placówka działa w Kaliszu. Jej właściciel ma plan rozwinąć całą sieć w oparciu o franczyzę. Docelowo w kraju ma działać nawet 350 placówek.

Kolejnym oryginalnym pomysłem na biznes jest odwożenie kierowców ich własnymi samochodami po nocnych imprezach. Zajmuje się tym coraz więcej firm, zwłaszcza w największych miastach. Niektóre z nich zdecydowały się na rozwój poprzez franczyzę. Są to np. Odprowadzanie.pl, które ma oddziały już w 8 miastach czy Auto Bania – 4 oddziały.

Na tych inicjatywach z pewnością nie kończy się lista pomysłów na biznesy usługowe skierowane do kierowców. Oczywiście do najbardziej oczywistych, ale jednocześnie najbardziej kapitałochłonnych należą stacje paliw. Więcej na temat aktualnych trendów na rynku oraz sieci rozwijających się poprzez franczyzę  w tej branży można znaleźć w artykule Stacji paliw znów przybywa.

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

zobacz więcej

Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram