To już jednak historia. – Zagraniczne sieci handlowe wchodzą z inwestycjami w osiedla, budują małe sklepy, zmieniają asortyment, usługi i strategię. Są to koncepcje nie do podpatrzenia, trzeba zainwestować w fachowców od zarządzania asortymentem i wykorzystać najnowsze rozwiązania technologiczne. Takiemu wyzwaniu możemy sprostać wspólnie z PSD – dodaje Helena Gontarz.
Polski Serwis Detaliczny (PSD) to podmiot powołany przez Grupę Handlową Emperia do współpracy ze spółdzielcami. Z PSD współpracuje już 55 PSS-ów. Największy spośród nich jest PSS Kielce – posiada 32 placówki handlowe, ponadto prowadzi działalność piekarsko-ciastkarską oraz gastronomiczną. Jest największą polską firmą handlową w województwie świętokrzyskim. Zatrudnia 800 pracowników, a jej roczne przychody to ok. 140 mln zł.
PSD wspiera spółdzielnie przede wszystkim w aspekcie handlowym, operacyjnym i marketingowym. W ich imieniu zawiera umowy z dostawcami i producentami, przynosząc spółdzielcom korzyści w postaci bezpieczeństwa dostaw, poprawy warunków handlowych, nowoczesnych rozwiązań informatycznych czy obniżenia dodatkowych kosztów działalności.
Obecnie PSD pracuje nad wspólnym logo oraz wspólnym systemem wizualizacji, które wyróżniałyby wszystkie placówki Społem współpracujące z Emperią w ramach projektu PSD. Koncept ma być gotowy jeszcze w tym roku, a jego wdrożenie ma nastąpić w przyszłym.
Podejmowanie decyzji przez coraz większe podmioty o współpracy z tymi jeszcze większymi świadczy o tym, że na polskim rynku FMCG konkurencja jest coraz ostrzejsza i pojedynczym placówkom handlowym bądź niewielkim sieciom będzie coraz trudniej jej podołać. Niewątpliwie może to być impuls do dalszej konsolidacji rynku. Przypomnijmy, że ok. dwóch trzecich sklepów spożywczych w Polsce to pojedyncze sklepy prywatne działające w oderwaniu od zorganizowanych struktur. Do poprawy ich kondycji może przyczynić się franczyza, którą, w różnej formule, proponuje ok. 80 sieci, które dokładnie analizowaliśmy w raporcie Franczyza na rynku FMCG w latach 2007-2010.
JCB