W ciągu ostatniego roku znacząco zwiększyła się liczba klientów kawiarni sieciowych, którzy deklarują, że odwiedzają tylko kawiarnie jednej sieci. Głównym kryterium wyboru kawiarni sieciowej jest smak kawy i napojów – wynika z raportu Cafe Monitor 2014 ARC Rynek i Opinia.
Nadal najpopularniejszą kawą jest latte, coraz częściej też klienci kawiarni sieciowych zamawiają ciastka. Najbardziej znaną siecią kawiarni, biorąc pod uwagę znajomość spontaniczną, jest - po raz pierwszy - Starbucks
W porównaniu z ubiegłym rokiem o 13 p.p. wzrósł odsetek kawoszy, którzy przyznają, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy odwiedzili tylko jedną sieć kawiarni.
– Powyższe wyniki świadczą o tym, że Polacy - klienci kawiarni sieciowych - są coraz bardziej lojalni w stosunku do swojej ulubionej sieci kawiarni. Wprawdzie nadal ponad połowa klientów przyznaje, że odwiedza różne kawiarnie, jednak odsetek osób wybierających jedną sieć systematycznie rośnie. Z pewnością jest to przynajmniej w części zasługą programów lojalnościowych i punktowych, realizowanych obecnie przez wiele sieci – mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia.
Najbardziej znaną - wskazywaną spontanicznie - marką kawiarni sieciowych jest Starbucks, który wyprzedził dotychczasowego lidera - Coffeeheaven - o 2 p.p.
– W ciągu ostatniego roku widać wyraźny wzrost znajomości spontanicznej w zasadzie wszystkich topowych marek kawiarnianych. Niekwestionowanym liderem zestawienia jest na pewno Starbucks, którego znajomość spontaniczna wzrosła o 15 p.p. Na uwagę zasługuje również marka Coffeheaven, która mimo przejęcia przez Costa Coffee utrzymała wysoką znajomość. Jej nowy właściciel również systematycznie buduje swoja rozpoznawalność, która w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła ponad dwukrotnie. Kolejny rok pokaże, czy marka ta będzie potrafiła skorzystać z popularności Coffeeheaven przeprowadzając rebranding – dodaje Marzena Białasek.
Kawiarnie sieciowe - podobnie jak w ubiegłych latach - częściej odwiedzają kobiety niż mężczyźni. Nadal najczęściej kupowanym produktem w kawiarniach sieciowych jest kawa, przy czym w porównaniu z ubiegłym rokiem klienci deklarują, że częściej kupują również ciastka. Najpopularniejszą kawą pozostaje latte, przy czym widać też wzrost zainteresowania kawą cappuccino.
INK