Kawiarniana ofensywa

Autor: Redakcja
Data dodania: 21 lutego 2011
Kategoria:
kawaSieci kawiarni snują ambitne plany na ten rok, choć do tej pory rozwój wielu z nich przebiegał w dość umiarkowanym tempie. Część z nich liczy na franczyzobiorców.

Największą siecią kawiarni w naszym kraju od dłuższego czasu pozostaje Coffeeheaven. Pozycja tej sieci, która dysponuje już liczbą ponad 70 placówek, wydaje się niezagrożona, choć nie korzysta ona w swoim rozwoju z franczyzy. Rośnie wyłącznie dzięki inwestycjom własnym.

Podobnie jest w przypadku Empik Cafe, drugiej co do wielkości sieci kawiarni w kraju, która liczy obecnie 59 jednostek. Według zapowiedzi właściciela sieci, spółki Empik Media & Fashion, na koniec 2011 r. ma do niej należeć już 69 lokali, co oznaczałoby znaczące przyspieszenie w rozwoju sieci. W ubiegłym roku otwarto bowiem co prawda 6 kawiarni Empik Cafe, ale jednocześnie 4 zamknięto.

Przyspieszenie w rozwoju planuje także Cafe Club. To także jedna z największych sieci kawairni w naszym kraju, która - w odróżnieniu od dwóch pierwszych - posiada ofertę franczyzową. Do tej pory skorzystali z niej nieliczni inwestorzy. Ale i to w założeniu spółki ma się zmienić.

Na koniec 2010 r. do sieci Cafe Club należało 30 kawiarni (23 własne i 7 franczyzowych), w minionym roku otwarto 5 nowych lokali, ale jednocześnie 2 zamknięto. Jak poinformował nas Zbigniew Bobrowski, kierownik ds. marketingu w Cafe Club, sieć zamierza w tym roku otworzyć 10 nowych lokali, w tym 5 własnych i 5 franczyzowych. Koszt takiej inwestycji kształtuje się na poziomie 250-300 tys. zł netto.

Podobną kwotą trzeba dysponować, chcąc uruchomić Coffeeshop Company, choć ta sieć oferuje kilka modeli współpracy i w zależności od tego, który wybierze franczyzobiorca, musi się on liczyć z wydatkiem między 20 tys. a 90 tys. euro. Coffeeshop Company to koncept międzynarodowy obecny w Polsce od 2007 roku, a dopiero od ubiegłego rozwijany we franczyzie. Wtedy to otwarto zupełnie nowy lokal funkcjonujący na tych zasadach, spółka zarządzająca siecią przekazała franczyzobiorcom także dwie jednostki własne. W rezultacie, na koniec 2010 r. działały już 3 kawiarnie własne i 3 franczyzowe sieci. Na ten rok zaplanowano kontynuację rozwoju poprzez franczyzę i uruchomienie trzech nowych jednostek w tej formule.

Do grona franczyzodawców nie planują niestety dołączyć w naszym kraju spółki rozwijające międzynarodowe koncepty takie jak Costa Coffee czy Starbucks. Natomiast coraz chętniej decydują się na to lokalne rodzime podmioty. W ubiegłym roku ofertę franczyzową uruchomiła sieć Klubokawiarnia z Poznania (obecnie ma 2 lokale własne) oraz Boston Cafe z Łodzi (1 lokal własny).

W podobną grupę klientów docelowych mierzą także sieci pijalni czekolady. Co ciekawe, wybór ofert franczyzowych na tym rynku także jest coraz większy. To już nie tylko Pijalnie Czekolady E.Wedel, ale także Mount Blanc czy Chocoffe. Najdroższym konceptem są Pijalnie Wedla, franczyzobiorca tej sieci musi się liczyć z inwestycją rzędu 800 tys. - 1 mln zł. Niewątpliwie pozyskanie takiego inwestora nie jest łatwe. Dlatego tylko 4 pijalnie tej sieci działają na razie na zasadzie franczyzy, zaś 11 to lokale własne. W tym roku spółka zarządzająca siecią planuje uruchomić jedną pijalnię własną, ruszy ona niedługo w Galerii Mokotów.

Rynek kawy w Polsce jest obiecujący i wciąż ma przed sobą duże perspektywy rozwoju. Świadczą o tym także decyzje sieci stacji paliw, a w ostatnim czasie również sieci sklepów spożywczych, które postanowiły w swoich placówkach rozwijać koncepty kawiarniane. Przypomnijmy, że niedawno ruszyła testowa kawiarenka przy sklepie Biedronka. A w ramach konceptu Freshmarket rozwijanego przez spółkę Żabka Polska także powstają kąciki kawiarniane Freshcafe, w których dostępna jest świeżo parzona kawa oraz przekąski. Wszystkie Freshmarkety, a obecnie jest ich już ok. 60, działają w systemie ajencyjnym.

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram