Kary za malowane ceny

Autor: Redakcja
Data dodania: 28 października 2009
Kategoria:
uokik_logo.jpg
uokik_logo.jpgSąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał ponad 2 mln zł kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Tikkurila Polska za ograniczanie konkurencji.

Postępowanie antymonopolowe zostało wszczęte z urzędu w październiku 2007 roku, po przeprowadzeniu ogólnokrajowego badania rynku przez UOKiK. Prowadzone przez Prezesa Urzędu postępowanie wykazało, że spółka Tikkurila z Dębicy (dawne TBD) - producent farb i lakierów - wraz ze swoimi hurtowymi odbiorcami stosowała praktyki ograniczające konkurencję. 
Na podstawie zebranych informacji Prezes UOKiK stwierdził, że w latach 2003-2006 Tikkurila ustalała ceny minimalne sprzedaży hurtowej farb i lakierów. Stosując niekorzystne postanowienia w umowach producent zobowiązywał 84 kontrahentów do sprzedaży swoich wyrobów po cenach nie niższych niż zakupu, podwyższonych jedynie o narzuconą z góry marżę minimalną. Porozumienie obejmowało trzy marki wytwarzane przez spółkę - Polifarb Dębica, Beckers oraz Tikkurila. 
 
UOKiK ukarał firmę w grudniu 2007 roku. Uznał, że zawarła z 84 przedsiębiorstwami niedozwolone porozumienie, które ograniczało konkurencję na rynku sprzedaży hurtowej farb i lakierów. Zgodnie z tym porozumieniem w umowach dystrybucyjnych, dotyczących sprzedaży wyrobów produkowanych przez Tikkurila, były ustalane ceny sprzedaży towarów przez dystrybutorów.
 
Zdaniem UOKiK stanowiło to naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Urząd twierdzi, że tego typu praktyki są jednym z najcięższych naruszeń prawa konkurencji. Zakazane jest bowiem ustalanie cen oraz marż handlowych. UOKiK nałożył na Tikkurila Polska karę pieniężną w wysokości ok. 2 mln 172 tys. zł.
FwP, 28 października 2009r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 12 sierpnia 2022
Bezrobocie w Polsce najniższe od 32 lat
Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram