Z kim Subway’owi po drodze?
Najważniejszą kwestią przy wyborze franczyzobiorcy jest lokalizacja, jaką dany kandydat ma do zaoferowania. W pierwszej kolejności firma stawia na lokalizacje na ulicach, a następnie galerie handlowe, choć jak do tej pory w Polsce na ulicach mieszczą się jedynie 2 placówki.
Jednak w tym przypadku otwieranie lokali w galeriach handlowych to celowo zastosowana taktyka, która miała na celu zaprezentowanie oferty sieci Subway polskiemu konsumentowi oraz przekonanie do niej jak największej liczby klientów. Dzięki temu łatwiej będzie wystartować z lokalizacjami ulicznymi.
Powierzchnia lokalu powinna wynosić od 80 do 120 m2, jednak i to nie jest regułą. Wiele lokali o zdecydowanie mniejszej powierzchni (ok. 30 m2) dobrze sobie radzi, a pojawiają się także lokale większe niż zakładają wytyczne. Tak naprawdę wszystko zależy od konkretnego miejsca i stopnia jego atrakcyjności.
Wkład własny każdego franczyzobiorcy zależy od wielkości otwieranej placówki, ale można przyjąć, że wynosi on ok. 100 tysięcy euro. Przy wyborze partnerów biznesowych nie chodzi jednak tylko o kwestie finansowe. Ważne jest również doświadczenie w handlu i rokowania, co do prawdopodobności odniesienia sukcesu przez potencjalnego kandydata. Licencja kosztuje 7500 euro.
Jak zapewniają przedstawiciela Subway’a, firma zapewnia wsparcie na każdym etapie budowy restauracji. Każdy z franczyzobiorców zostaje zaproszony na obowiązkowe i zakończone egzaminem szkolenie w Milford w USA.
Tajemnica sukcesu.
Tajemnica sukcesu kanapek Subway tkwi głównie w świeżo pieczonym pieczywie o różnych smakach oraz tym, że każda kanapka robiona jest indywidualnie na zamówienie klienta i w jego obecności. Oferta restauracji Subway na całym świecie jest niemal identyczna. Wyjątkami są jedynie pewne odstępstwa związane z kulturą danego kraju lub religią.
Na świecie głównym klientem Subway’a jest pracownik biurowy w wieku do 40 lat, który do restauracji przychodzi zaraz po pracy, w drodze na zakupy, albo w porze lunchu. To klient, dla którego cena nie odgrywa podstawowej roli, liczy się za to świadomość zdrowego odżywiania się oraz jakość i szybkość obsługi klienta.
Jesteśmy tradycjonalistami.
Niewątpliwie Subway jest swego rodzaju alternatywą dla żywności typu fast-food kojarzonej z tłustymi i wysokokalorycznymi produktami, a nie ze zdrową żywnością. Dodatkowo jesteśmy krajem, w którym kanapki, w takiej czy innej postaci, to wciąż podstawa dwóch posiłków dziennie. Minął również już u nas okres fascynacji symbolami „zachodniego dobrobytu”, coraz częściej szukamy tradycyjnego, prostego i zdrowego jedzenia. Problemem może się jednak okazać cena. Kanapka za 15 zł to wciąż dla wielu kwota wygórowana, pomimo, że jak podaje firma, w Polsce kanapki te mają jedną z najniższych cen na świecie.
„Kolejna kwestia mająca duży wpływ na rozwój tej sieci w Polsce, to konieczność pozyskania znacznej liczby franczyzobiorców, którzy zdecydują się zainwestować swój kapitał i czas w otwarcie i prowadzenie lokali sieci.” – mówi Agata Zarębska z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. „A to może okazać się nie takie proste. Ponad 20 procent polskich franczyzodawców boryka się bowiem z problemem zbyt małej liczby potencjalnych partnerów o odpowiednich kwalifikacjach. Działania podejmowane przez firmę w celu zwiększenia dynamiki rozwoju sieci powinny koncentrować się nie tylko wokół promocji marki i oferty placówek, ale także wokół promocji oferty franczyzowej.”
Katarzyna Strzyż
29 września 2008