Międzynarodowa firma doradcza JLL podsumowała rok 2015 na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Sieci handlowe rozwijają się dynamicznie, ale najemcy są coraz bardziej selektywni jeśli chodzi o standard i lokalizację nowych obiektów handlowych.
Na początku grudnia 2015 roku podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln m², z czego najwięcej – 9,3 mln m² (71%) przypadało na centra handlowe; 3,5 mln m² (27%) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,2 mln m² (2%) na centra wyprzedażowe.
Z wynikiem na poziomie 241 m² na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 202 m², ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej - 262 m².
Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL: „To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do dzisiaj oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 000 m² - o 33% więcej niż w 2014 roku.
Obecnie w budowie jest 566 000 m², z czego 94% przypada na centra handlowe. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje o debiutach i ekspansjach.”
Duże jest piękne
W 2015 roku otworzyło się kilka ciekawych obiektów, a kilka bardzo dużych jest w budowie w głównych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław czy Trójmiasto. W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 000 m²) na Białołęce. Przy drugiej inwestycji GTC - Galerii Wilanów (61 000 m²) trwają prace administracyjne, a rozpoczęcie budowy planowane jest na przyszły rok.
Jeżeli chodzi o formaty obiektów handlowych to nadal w głównych miastach dominują duże centra handlowe, a centra lokalne i typu convenience w mniejszych. Rzadziej deweloperzy decydują się na budowę parków handlowych. Outlety są bardzo popularne czego najlepszym przykładem jest Warszawa, gdzie istnieją trzy centra wyprzedażowe i każde z nich bardzo dobrze funkcjonuje. Powstają także nowe obiekty tego typu jak Metropolitan Outlet Bydgoszcz.
Według ekspertów JLL, sieci handlowe rozwijają się dynamicznie, ale najemcy są coraz bardziej selektywni jeśli chodzi o standard i lokalizację nowych obiektów handlowych, a co za tym idzie bardzo rozważnie rozpatrują wynajęcie kolejnych lokali.