Jak zrobić własne radio w sieci franczyzowej?

Autor: Redakcja
Data dodania: 23 kwietnia 2014
Kategoria:
Foto: sxc.hu

Foto: sxc.hu

Foto: sxc.huKilka dni temu pisaliśmy o własnym radiu, jakie w sieci placówek wdrożył SPAR. Temat wzbudził Wasze zainteresowanie, dowiedzieliśmy się więc jak najlepiej wdrożyć takie rozwiązanie. Sprawa nie jest łatwa, ale opłacalna - twierdzi Łukasz Michalak, Specjalista ds. Marketingu SPAR Polska, odpowiedzialny za projekt Radio-SPAR.

- Czy stworzenie takiego radia to jest trudne zadanie? Jak w ogóle zabrać się do organizacji takiego tematu?

- Stworzenie i wdrożenie radia w placówkach spożywczych tylko na pozór wydaje się być prostym tematem, w rzeczywistości taki projekt wymaga sporych nakładów logistycznych, finansowych i zaplecza technicznego. Począwszy od przygotowania specyfikacji technicznej, przez opracowanie harmonogramu wdrożeń czy wypracowaniu porozumienia, które zostanie w pełni zaakceptowane przez franczyzobiorców.

Podstawowym elementem jest przygotowanie placówki handlowej pod względem technicznym. W przypadku Radio-SPAR sklep dołączający do usługi musi spełnić dość wygórowane wymogi dotyczące łącza internetowego, sprzętu komputerowego, jak również samego nagłośnienia w sklepie, co w dalszej kolejności przekłada się na wygodę i niezawodność podczas korzystania z usługi.

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest przetestowanie zainstalowanego sprzętu, łącza internetowego, a także konfiguracja głośności czy dostępu do aplikacji. Dzięki temu z można łatwością wykryć i usunąć ewentualne usterki czy zakłócenia dźwięku lub transmisji danych.

- Jakiego rzędu kwoty trzeba byłoby płacić ZAIKS-owi za puszczanie radia i ile można zaoszczędzić na kupieniu własnej muzyki?

- Najlepiej indywidualnie skontaktować się z ZAiKS-em w tym temacie ponieważ kwota zależna jest od rodzaju placówki handlowej, jej powierzchni, ilości klientów i kilku innych czynników. Trzeba także pamiętać, że oprócz ZAiKS-u są także takie organizacje jak STOART, SPAV na rzecz których także w niektórych przypadkach należy uiszczać opłaty.

Opłaty jakie ponoszą sklepy z tytułu Radio-SPAR są co najmniej kilkukrotnie niższe w porównaniu do sumy opłat uiszczanych organizacjom typu ZAiKS, STOART czy SPAV.

- Czy produkcja takiego radia jest droga?

- Koszt produkcji takiego radia to tak naprawdę koszt nagrania komunikatów, koszt obsługi całego systemu oraz koszty jego zarządzania, które uzależnione są od warunków, jakie wynegocjujemy z agencją zajmującą się tego typu projektami. Kluczową wytyczną jest liczba placówek, które korzystać będą z usługi.

- Czy są w nim sprzedawane reklamy, np. dla partnerów sieci?

- Na chwilę obecną nie, jednak pracujemy nad tym, aby nasz „czas antenowy” był dostępny również dla producentów.

- Jaką drogą dystrybuowane są nagrania? Z płyt czy przez internet?

- Oczywiście przez Internet (tzw. streaming), który jest i musi być w każdej placówce handlowej chcącej korzystać z Radia-SPAR. Takie rozwiązanie daje możliwość natychmiastowej reakcji np. na zmianę produktów, zmianę repertuaru na świąteczny itd.

Streaming to niezwykle komfortowa metoda dająca możliwość zmiany w emisjach live, ale także pozwalająca na zaoszczędzenie kosztów i zminimalizowanie ryzyka. Nie wysyłamy płyt, ponieważ muszą one być uprzednio nagrane, a trudno sprawdzać każdą płytę z osobna, aby zyskać pewność co do jakości każdego nagrania. Ponadto, oszczędzamy czas potrzebny na dostarczenie materiałów do sklepów.

- Czy są wyspecjalizowane firmy, które zajmują się całością podobnych tematów czy SPAR robi to własnymi siłami?

- Owszem, takie firmy funkcjonują na polskim rynku i jeśli chcemy uruchomić tego typu usługę można skorzystać z jednej z agencji zajmujących się dostarczaniem tego typu usług i zlecić jej całościowe przygotowanie projektu. Z pewnością jest to o wiele bardziej opłacalne niż samodzielne startowanie z usługą i pozwala uniknąć problematycznych sytuacji, które naturalnie zdarzają się przy niezależnym wdrażaniu takiego radia.

--

Radio SPAR to dedykowana sklepom SPAR usługa nakierowana na reklamę produktów dostępnych w ofercie sieci za pośrednictwem muzyki i komunikatów emitowanych w sklepie. Projekt, który powstał z myślą o poszerzeniu kanałów dotarcia z przekazem marketingowym, okazał się pomocny również dla samych właścicieli sklepów SPAR, którzy do tej pory chcąc puszczać muzykę w swojej placówce zmuszeni byli uiszczać opłaty do ZAIKS-u. Dzięki Radiu SPAR obowiązek ten przejęła na siebie sieć.

Sklepy SPAR funkcjonują w 36 krajach na 4 kontynentach. 12 tysięcy punktów obsługuje każdego dnia 11 milionów klientów. SPAR Polska działa od 1996 roku, a od 2010 roku należy do jednej z największych grup dystrybucyjnych w kraju - Grupy Kapitałowej Bać-Pol. Sieć sklepów SPAR jest jedną z niewielu sieci handlowych działających na terenie Polski, która w stu procentach opiera się na polskim kapitale. Ponadto, SPAR Polska zrzesza polskich przedsiębiorców i promuje lokalnych producentów żywności, integrując tym samym rodzimy handel tradycyjny. SPAR Polska jest dowodem na to, że sprawdzone standardy z zagranicy w połączeniu z polskim finansowaniem mogą zaowocować odnoszącą sukcesy i dynamicznie rozwijającą się siecią.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram