Franczyza polega na udostępnieniu innym podmiotom gospodarczym znanej marki przedsiębiorstwa, wiedzy o sposobach działania na rynku oraz know-how. Co jednak się dzieje, jeśli franczyzobiorca okazuje się nieuczciwy i nierzetelny? W takiej sytuacji zachwianiu może ulec pozycja finansowa franczyzodawcy. Jak uniknąć takiej sytuacji?
Zmniejszenie ryzyka franczyzodawcy
Jednym ze sposobów na rozwijanie działalności gospodarczej i swojego pomysłu biznesowego jest stworzenie sieci franczyzowej. Przedsiębiorca występuje w takim przypadku w roli franczyzodawcy i udostępnia własną markę na licencji zewnętrznym podmiotom.
Umowa licencyjna franczyzodawcy i franczyzobiorcy powinna uwzględniać wszystkie kwestie, które w przyszłości mogą być sporne oraz zabezpieczać wzajemne ich interesy. Problem w tym, że franczyzobiorca może okazać się nieuczciwym przedsiębiorcą, który swoim działaniem narazi markę na straty. Tak jest między innymi w momencie, kiedy franczyzodawca gastronomiczny w swoim lokalu będzie na przykład serwował nieświeże posiłki. Jeśli taka sytuacja wyjdzie na jaw, od razu ucierpi na tym marka franczyzodawcy i może zostać zachwiana jego pozycja finansowa. Tomasz J. Stolarczyk z portalu Franczyza.pro zaznacza, że: „Ryzyko zawsze jest, szczególnie gdy mamy do czynienia z niedoświadczonym partnerem, a nasza marka może ucierpieć na tej współpracy, pomijając stracone koszty inwestycji”.
Można natomiast uniknąć takich sytuacji, jeśli przed podpisaniem umowy gruntownie sprawdzimy potencjalnego franczyzobiorcę, w czym pomoże profesjonalna usługa wywiadu gospodarczego, świadczona m.in. przez detektywów z firmy Detektyw24.
Niwelowanie ryzyka franczyzodawcy
Rozwijanie działalności gospodarczej poprzez sieć franczyzową niesie za sobą ryzyko, że jeden z franczyzobiorców okaże się nieuczciwy. Jeśli jednak przed zawarciem kontraktu uzyska sprawdzone informacje na temat kontrahenta, będzie mógł zadecydować, czy podpisać z nim umowę, czy też odmówić udzielenia licencji.
Wywiad gospodarczy obejmuje prowadzenie dyskretnych i skutecznych badań pozwalających na ocenę wiarygodności partnera biznesowego. Dzięki temu możemy uniknąć sytuacji, w której zwiążemy się umową z nierzetelnym i nieuczciwym partnerem, przez co możemy ponieść straty finansowe, a wizerunek firmy ucierpi.