Temat na czasie - wiele centrów handlowych przechodzi lifting, remont, rewitalizację czy rozbudowę. Ergo - musi stać się bardziej atrakcyjne. Ale jak przetrwać ten okres, będąc jego najemcą?
Rozbudowa centrum handlowego to okres próby dla zarządców i utrudnień dla klientów. Jak maksymalnie wykorzystać trudny czas rozbudowy galerii handlowej na dotarcie do wszystkich zainteresowanych podpowiada firma On Board PR Ecco Network, publikująca raport „Jak sprostać wyzwaniom? Komunikacja centrów handlowych w dobie walki o klienta".
Rozbudowa centrum handlowego niejednokrotnie jest sposobem przetrwania na konkurencyjnym rynku, jak też szansą na pozyskanie większej liczby najemców i rozwijanie oferty. Badania przeprowadzone dla On Board PR Ecco Network przez SW Research dowodzą, że aż 80% respondentów uważa, że rozbudowa czy też przebudowa galerii handlowych w ich okolicy przyniosła widoczne korzyści. Najczęściej wskazywaną korzyścią było powiększenie przestrzeni - 62%. Niemal połowa badanych (46%) wyszczególniła również lepszy układ sklepów, 44% zwiększenie liczby miejsc parkingowych, a 42 proc. powstanie sklepów odzieżowych.
Badania wskazują, ze młodsi konsumenci narzekają bardziej na utrudnienia związane z przebudową, niż osoby ze starszych grup wiekowych. Wśród respondentów w wieku 18-39, jest to aż jedna czwarta. Tymczasem w grupie powyżej 55 roku życia tylko 15% badanych. Pokazuje to wyraźnie, że konsumenci, którzy wychowywali się w gospodarce wolnorynkowej wymagają od centrów handlowych więcej niż Ci przyzwyczajeni do zasad poprzedniego ustroju.
Jak maksymalnie wykorzystać trudny czas rozbudowy galerii handlowej na dotarcie do wszystkich zainteresowanych podpowiada Elwira Jastrzębska z On Board PR Ecco Network, współautorka raportu "Jak sprostać wyzwaniom? Komunikacja centrów handlowych w dobie walki o klienta".
1. Działania komunikacyjne powinny mieć określony harmonogram. Ważne jest, aby dla każdego etapu prac budowlanych czy remontowych odpowiednio przygotować działania komunikacyjne dopasowane do różnych grup klientów i najemców. Dobrym sposobem może być także wybór hasła czy motywu, pod którym zmiana będzie przebiegać.
2. Dobrą praktyką jest włączenie najemców w komunikację procesu zmiany. Wspólne działania, akcje promocyjne i przekazywanie klientom kluczowych informacji na pewno przełoży się na lepsze zrozumienie potrzeby i celów remontu czy przebudowy.
3. Zmiana godzin funkcjonowania Centrum to dla wielu klientów jeden z najbardziej frustrujących aspektów przebudowy. Wieloletnie przyzwyczajenia sprawiają, że zmiana godzin otwarcia powinna być podana z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeżeli zmienione godziny funkcjonowania przypadają w okresie ważnym dla klientów np. przed świętami, walentynkami itp. wydłużmy ten termin i rozważmy połączenie nowego grafiku z działaniami promocyjnymi np. happy hours etc.
4. Należy pamiętać o odpowiednim sprofilowaniu przekazów i dopasowaniu ich stylu do wybranych kanałów komunikacji. W mniejszych miastach dobrze sprawdzą się media tradycyjne - lokalna prasa czy radio, w większych postawmy na te docierające bezpośrednio do klientów naszej galerii np. w social mediach. Informacja musi być widoczna i podana w przystępnej formie.
5. Należy powiadomić klientów, jakie korzyści dla nich niesie za sobą rozbudowa, czy modernizacja, aby byli aktywnie włączeni w ten proces. Dobrze pokazać jak przebiega praca, co zrobiliśmy, żeby ograniczyć niedogodności, czy zaproszenie do wspólnych aktywności.
KB
Raport pt. "Jak sprostać wyzwaniom? Komunikacja centrów handlowych w dobie walki o klienta" przygotowany został przez On Board PR Ecco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez SW Research na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Jego celem jest poznanie trendów na rynku centrów handlowych, ocena potencjału komunikacyjnego, szans oraz zagrożeń dla tego typu obiektów. Patronat nad raportem objęłą Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).
Zastosowano metodę internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI). Próba badawcza miała charakter losowy. Operatem losowania był panel internetowy SWpanel.pl, do udziału w badaniu zaproszono osoby w wieku od 18 do 72 lat. Zebrano łącznie 1000 w pełni wypełnionych kwestionariuszy, a dopuszczalny błąd statystyczny w badaniu nie przekraczał 3,2 p. proc. dla całej próby.