Uruchomienie biznesu polegającego na wypożyczaniu samochodów wymaga wysokich nakładów finansowych. Jak szybko taka inwestycja może się zwrócić i czy można ją przeprowadzić taniej?
Jak dotychczas Polacy średnio interesowali się wynajmowaniem samochodów, ale rynek ten ma ogromny potencjał. Rośnie w tempie około 8 proc. rocznie (dane rentcar.pl), ale największymi graczami są tu wypożyczalnie globalnych marek. Łącznie na naszym rynku działa około 1000 różnych wypożyczalni aut.
Polskie firmy muszą zaproponować klientom coś specjalnego, aby rzeczywiście móc się na nim wybić. Na przykład, firma Vanfleet, wypożyczalnia samochodów w Warszawie, oferuje klientom możliwość korzystania z innowacyjnego systemu wynajmu pojazdów, dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb czy też usługę car-sharing, gdzie możliwe jest „dziele się” kosztami i okresem wynajmu konkretnego samochodu.
Wypożyczalnia może oferować klientom wynajem krótko, średnio i długoterminowy, trwający powyżej roku. Na kilka miesięcy, czyli w ramach wynajmu średniookresowego, auta najczęściej wypożyczają firmy. Jest to tańszy sposób na uzupełnienie w danym okresie floty firmowej. Dzięki temu firma nie ponosi wysokich kosztów zakupu nowych pojazdów, które trzeba później utrzymywać, opłacać przeglądy, konserwacje i niezbędne naprawy.
Klientami wypożyczalni samochodów są również firmy ubezpieczeniowe, które wynajmują auta na pojazdy zastępcze dla swoich klientów. Te korzystają zwykle z najtańszych, samochodów znajdujących się we flocie wypożyczalni.
Otwarcie na własną rękę wypożyczalni samochodów dysponującej 10 pojazdami wymaga co najmniej nakładu rzędu 500 tys. zł. Duży kapitał i pokaźna zdolność kredytowa będą przy tym niezbędne. Do tego trzeba bowiem doliczyć utrzymanie posiadanej floty – koszty ubezpieczeń, napraw czy wymiany opon.
Jeśli chcemy otworzyć wypożyczalnię samochodów, ale nie mamy wystarczających środków finansowych, możemy zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z siecią franczyzową. Gwarantuje ona dostęp do floty pojazdów i stały napływ zleceń, głównie z zakresu klientów assistance. Wystarczy wówczas znaleźć dobre miejsce na prowadzenie działalności. Będą nim okolice lotnisk lokalnych i międzynarodowych, dworców kolejowych czy rzadziej dworców autobusowych. Można założyć wypożyczalnię w mniejszym mieście, gdzie konkurencja w branży jest słaba lub w ogóle nie istnieje. Nowa firma wynajmująca pojazdy powinna posiadać miejsce na parking i niewielkie biuro. Parking musi być ogrodzony i dozorowany. Warto połączyć go z otwarciem niewielkiej samoobsługowej myjni – umyjemy własne auta przeznaczone do wynajęcia, a przy okazji będziemy mogli dodatkowo zarobić na klientach chcących skorzystać z takiej usługi.
Szukasz sieci franczyzowej? Sprawdź franczyzy w naszym katalogu sieci.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji