Czy to prawda, że obniżyli Państwo znacząco wymogi finansowe związane z inwestycją w lokal Telepizzy? W jaki sposób udało się to zrobić?
Dariusz Bąk: Inwestycja w Telepizzę będzie się teraz zamykać średnio w kwocie 150 tys. zł, a więc o ok. 50 tys. zł niższej niż dotychczas. Zdecydowanie niższy koszt inwestycji wynika z opracowania nowych rozwiązań technologicznych (wentylacja/klimatyzacja). Kolejnym czynnikiem było znalezienie nowych dostawców i renegocjacje cen (piece do wypieku pizzy, system informatyczny) oraz obniżenie kosztów adaptacji lokalu poprzez opracowanie nowego układu. Lokal według nowego projektu wykorzystuje mniejszą powierzchnię np. na potrzeby produkcji i magazynowanie przy zachowaniu wszystkich istotnych z punktu widzenia Telepizzy standardów dotyczących obsługi klientów i jakości przygotowywanych produktów.
Czy zmianie ulegną także inne istotne warunki współpracy np. opłaty franczyzowe?
Opłata za wejście do sieci została obniżona. Natomiast wysokość innych opłat uzależniliśmy od poziomu oraz dynamiki wzrostu sprzedaży. Naczelną zasadą zmienionego systemu franczyzowego Telepizzy Poland jest dbanie o wzrost sprzedaży oraz rentowność lokali franczyzowych. To zasadnicza różnica w stosunku do systemów franczyzowych, które co prawda pobierają niską i stałą opłatę niezależną od poziomu obrotów, ale równocześnie pozostawiają franczyzobiorcę bez wsparcia w sytuacji, gdy jego obroty nie rosną lub co gorsza spadają.
Od kiedy zaczną obowiązywać nowe warunki współpracy? I czy wpłyną one jakiś sposób na wprowadzoną wcześniej w tym roku promocję "3 miesiące gratis", polegającą na tym, że przez pierwsze trzy miesiące działalności franczyzobiorca nie uiszczał opłat miesięcznych?
Nowe warunki są praktycznie dostępne już teraz dla osób i firm zainteresowanych przystąpieniem do sieci Telepizza Poland. Równocześnie nowe warunki zastępują wcześniej obowiązujące, w tym promocję "3 miesiące gratis".
W jaki sposób nowy model franczyzy powinien wpłynąć na rozwój sieci? W minionym roku otwarto w tej formule ok. 10 lokali, podobny plan był na ten rok, a jak będzie w latach kolejnych?
Rozwój sieci Telepizza Poland nie był w ostatnich dwóch latach najbardziej dynamiczny, niemniej gwarantował stabilny przyrost. Mimo odczuwalnych skutków kryzysu ekonomicznego, który szczególnie mocno dotyka branżę gastronomiczną, Telepizza Poland uzyskuje zadowalające wyniki sprzedaży, a plan ekspansji na rok 2010 zostanie w pełni zrealizowany. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach Telepizza Poland powinna rozwijać się jeszcze bardziej dynamicznie, czego dowodem jest znaczny wzrost zainteresowania ze strony potencjalnych kandydatów na franczyzobiorców w minionych miesiącach. Najwyraźniej w warunkach kryzysu ekonomicznego i trudnego, bardzo konkurencyjnego rynku osoby zainteresowane posiadaniem własnego lokalu gastronomicznego decydują się na współpracę ze sprawdzonym i silnym partnerem, jakim jest Telepizza Poland. Cieszy nas to, gdyż chcemy w ciągu najbliższych dwóch lat uruchomić kilkadziesiąt nowych lokali, głównie w formule franczyzowej. Planujemy także otwierać własne pizzerie, ale raczej w sytuacjach, gdy uda nam się znaleźć dobrą lokalizację, a nie będziemy mieć w danym momencie odpowiedniego partnera, który poprowadziłby ten lokal.
Kiedy i gdzie są zaplanowane najbliższe otwarcia nowych franczyzowych lokali Telepizza?
Najbliższe otwarcia to kolejne lokale w Warszawie oraz Gdyni, a w dalszej kolejności wzmocnimy naszą obecność w Olsztynie.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka