Łukasz Derlacki – Dyrektor Zarządzający ARS Retail Solutions – podkreśla, że rozpoczynając przygotowania do otwarcia nowego sklepu warto pamiętać, że nie każdy inwestor jest fachowcem budowlanym. W takiej sytuacji niezbędny jest zaufany manager projektu, bądź kierownik budowy, który będzie w stanie ocenić czy inwestycja prowadzona jest właściwie. Przygotowanie powierzchni komercyjnej do otwarcia to rozległy zakres wielobranżowej i wielozadaniowej koordynacji oraz projektowania, przy których warto zdać się na profesjonalistów.
Proces projektowania wymaga dokładnej koordynacji na wielu poziomach już na etapie pierwszych uzgodnień inwestora z projektantem, właścicielem lub zarządcą lokalu (budynku).
Przyjrzyjmy się specyfice realizacji lokalu w centrum handlowym. Manager projektu często otrzymuje już gotowy wstępny koncept, który następnie adaptuje do istniejącej sytuacji w lokalu. Niezmiennie jednak taki projekt wymaga dostosowania do wymagań centrum handlowego, a co za tym idzie akceptacji projektu i zgody na rozpoczęcie robót – mówi Anna Buczak z zespołu projektowego ARS. Zdarza się, że wytyczne obu stron wykluczają się. Wówczas należy dążyć do ustępstwa ze strony centrum lub szukać innego rozwiązania projektowego. W tym miejscu kluczowym słowem jest „kompromis”.
Wytyczne centrum handlowego mogą dotyczyć takich tematów jak: system ppoż np. konieczność kurtyny oddymiającej; rodzaj wymaganego sufitu – sufit podwieszany lub jego brak; sposób kształtowania oraz proporcje witryny wraz z umieszczonym w niej logo; rodzaj istniejącej instalacji wentylacji/ klimatyzacji; przydział mocy na lokal wraz z wysokością zabezpieczenia amperowego; możliwość wykonanie instalacji wod-kan, a nawet sposób mocowania mebli i innych elementów aranżacji lokalu. Jak widać zakres wytycznych centrów handlowych może być szeroki i wymagający szczególnej uwagi już na etapie projektowania.
Po wstępnej akceptacji projektu niezbędne jest wykonanie wszystkich projektów branżowych, tj.: instalacji elektrycznych, instalacji wentylacji/ klimatyzacji, instalacji wodno-kanalizacyjnej. Należy pamiętać także o istotnych instalacjach tryskaczowych, DSO i SAP.
Po złożeniu uzgodnionych przez rzeczoznawców BHP, ppoż oraz San-epid projektów w centrum handlowym wydawana jest zgoda na wejście do lokalu oraz rozpoczęcie robót. Podczas prac należy bezwzględnie stosować się do regulaminu prowadzenia robót budowlanych w CH. Miejsce i czas dostaw wszelkich materiałów budowlanych oraz lokalizacje kontenera, wymagają wcześniejszych ustaleń. Hałaśliwe prace budowlane w centrum handlowym wykonywane są w godzinach zamknięcia obiektu dla klientów.
Kolejność realizacji projektu zazwyczaj sprowadza się do prac takich jak: wykonanie zabudowy tj. przedścianek i ścianek g-k; wykonanie ewentualnych podłączeń wodno –
kanalizacyjnych; wykonanie konstrukcji do zabudowy sufitu z przewidzeniem miejsc rewizji oraz lokalizacji elementów rozmieszczonych na suficie; wykonanie instalacji wentylacji, tryskaczy DSO i SAP; rozprowadzenie instalacji elektrycznych; malowanie; montaż elementów wizualnych jak kasetony reklamowe; montaż bramek; układanie posadzek; biały montaż; montaż mebli; podłączenie instalacji IT i telefonicznych i drobne poprawki. Przed zatowarowaniem sklepu jest on dokładnie sprzątany i przygotowywany do finalnego otwarcia. Kolejność wykonywanych prac może się oczywiście zmieniać w zależności od sytuacji, dyspozycyjności wykonawców, dostawców i nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
Jak widać przygotowanie i realizacja salonów sprzedaży wymagają wiele uwagi, wiedzy i zaangażowania. Czy nie lepiej powierzyć te kwestie profesjonalistom i spokojnie czekać na uroczyste otwarcie sklepu?
Firma ARS Retail Solutions działa na rynku od 2003 roku, świadcząc usługi w zakresie projektowania i adaptacji powierzchni komercyjnych, prowadzenia inwestycji „pod klucz” wraz z nadzorem inwestorskim, a także doradztwa w zakresie rozwoju sieci, komercjalizacji i pozyskiwania najbardziej rentownych lokalizacji. ARS to doświadczony zespół architektów, ponad 200 realizacji przeprowadzonych w Polsce i na terenie UE oraz satysfakcja Klientów, poparta referencjami.