InPost przygotowuje się do komercjalizacji Poczty Polskiej. W 2009 roku powstało 100 nowych POK-ów

Autor: Redakcja
Data dodania: 23 listopada 2009
Kategoria:
InPost jest jednym z niezależnych operatorów, który działa w sektorze usług pocztowych, mimo monopolu Poczty Polskiej. Spółka rozpoczynając swoją działalność jesienią 2006 roku – opracowała długofalową strategię umożliwiającą świadczenie usług na częściowo uwolnionym rynku. Prezentujemy Państwu wywiad z Rafałem Brzoską, Prezesem Zarządu InPost.

Od kiedy firma rozwija sieć franczyzową?

InPost rozwija sieć franczyzową od początku działalności, czyli od 2006 roku.

Ile punktów obecnie posiada firma?

Operator świadczy usługi w oparciu o 800 Punktów Obsługi Klienta oraz 109 oddziałów regionalnych w 198 miastach Polski.

Jakie są plany na kolejne miesiące, czy w 2009 roku powstanie kolejny oddział?

Strategia InPost zakłada przede wszystkim stałą rozbudowę sieci oddziałów. W najbliższych miesiącach planujemy wzmocnić i poszerzyć działalność szczególnie na Mazowszu i w Wielkopolsce. Zgodnie ze założeniami, jeszcze w 2009 roku chcemy być obecni na terenie całego kraju - w 230 miastach Polski.

Co nowego dzieje się w firmie?

InPost Nowoczesna Poczta systematycznie wdraża nowatorskie rozwiązania. W czerwcu 2009 roku uruchomiliśmy Paczkomaty 24/7 – czyli system skrytek pocztowych, podobnych w obsłudze do bankomatów, z których możliwy jest odbiór przesyłki o dowolnej, dogodnej dla adresata porze, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Klienci InPost mogą korzystać ze 150 paczkomatów w całym kraju. Do końca listopada 2009 firma chce udostępnić kolejnych 150 automatów (razem 300), a wiosną 2010 będzie można korzystać już z 450 maszyn. Docelowo InPost zamierza uruchomić 800 paczkomatów na terenie całej Polski. Na rozwój usługi operator przeznaczy do końca 2011 roku 150 mln zł.

InPost w ramach poszerzania działalności planuje kolejne innowacyjne przedsięwzięcia, wśród których znajdą się poczta hybrydowa, płatności sms czy awizomaty.

Czy kryzys wymusił na spółce redukcje w sieci franczyzowej?

System franczyzowy to stosunkowo bezpieczny biznes, dlatego nie wymagał od nas redukcji sieci. Należy także podkreślić, że spowolnienie gospodarcze znacznie bardziej służy rozwojowi sieci franczyzowych niż szkodzi. Z jednej strony, skłania wielu przedsiębiorców do szukania bezpieczeństwa własnego biznesu pod opieką znanej marki i silnej organizacji, a z drugiej, zwiększa liczbę lokalizacji usługowych szukających franczyzobiorców, dzięki czemu zwiększa zasięg dotarcia do klientów.

Ile punktów udało się otworzyć w 2009 roku?

W 2009 roku powstało 100 nowych Punktów Obsługi Klienta InPost.

Czy któryś z franczyzobiorców zrezygnował ze współpracy?

Współpraca z franczyzobiorcami przy tak dużej liczbie POKów jaką posiada InPost, charakteryzuje się dużą rotacją. Z miesiąca na miesiąc kolejni franczyzobiorcy otwierają punkty InPost, a niektórzy, z obecnie współpracujących, ze względu np. na zmiany lokalowe, zawieszają tymczasowo współpracę, aby ją wznowić w innym, bardziej atrakcyjnym miejscu.

Jaka jest strategia długofalowa InPostu?

W planach firmy jest stałe poszerzanie wachlarza oferowanych usług. Podstawowym celem InPost jest umocnienie pozycji na rynku listów dzięki systematycznie rosnącej liczbie doręczanych przesyłek. W styczniu 2008 roku firma dostarczyła 1,5 mln listów, w grudniu natomiast 3,5 mln, a w czerwcu 2009 roku już ponad 6 mln. Do końca roku InPost planuje doręczać 9-10 mln listów miesięcznie.

Ponadto, zakładamy kontynuację dystrybucji paczek zwykłych oraz rozszerzanie zasięgu usługi Paczkomaty 24/7. Nasze najnowocześniejsze rozwiązanie szybko zyskuje kolejnych zwolenników zarówno wśród konsumentów, jak i e-sprzedawców. Prowadzimy rozmowy z kolejnymi e-sklepami, które są zainteresowane nawiązaniem współpracy.

Kolejnym perspektywistycznym obszarem naszego działania jest outsourcing dokumentów. Z przeprowadzonych przez nas analiz rynku wynika, że wolumen, zwłaszcza dokumentów transakcyjnych, będzie spadał na rzecz e-faktur i innych e-dokumentów. Dlatego budujemy pion biznesowy związany z e-dokumentami. Poczta hybrydowa, którą planujemy uruchomić łączy funkcjonalność poczty elektronicznej i cechy tradycyjnych usług pocztowych i poligraficznych. Nadawca korespondencji przesyła elektroniczną wersję wiadomości do operatora pocztowego, który kompleksowo obsługuje jej przesłania do adresata: drukuje, kopertuje i doręcza przesyłkę. Poczta hybrydowa umożliwia przeniesienie całego procesu związanego z nadawaniem korespondencji – włącznie z dostarczeniem odbiorcy końcowemu – na podmioty zewnętrzne.

Pracujemy również nad wdrożeniem płatności sms-owych.

Jak dziś wygląda walka prywatnych operatorów pocztowych z monopolem Poczty Polskiej?

InPost jest jednym z niezależnych operatorów, który działa w sektorze usług pocztowych, mimo monopolu Poczty Polskiej. Spółka rozpoczynając swoją działalność jesienią 2006 roku – opracowała długofalową strategię umożliwiającą świadczenie usług na częściowo uwolnionym rynku. Wbrew pozorom, dzięki opóźnieniu terminu jego liberalizacji, InPost uzyskał dodatkowy czas na umocnienie i potwierdzenie znaczącej pozycji w branży pocztowej, a tym samym na późniejszą możliwość efektywnego współdziałania z zagranicznymi konkurentami. Atrakcyjna oferta cenowa InPost, jak również szeroka oferta produktowa sprawiają, że z dnia na dzień rośnie zainteresowanie usługami świadczonymi przez firmę.

Bardzo ważnym krokiem w kierunku otwartego rynku pocztowego jest komercjalizacja Poczty Polskiej. Proces upublicznienia PP oznacza początek pewnego kierunku zmian w sektorze usług pocztowych, do którego InPost przygotowuje się już od niemal 3 lat. Postępujące zmiany w strukturze sektora pocztowego sprawią, że narodowy operator będzie musiał działać na zasadach obowiązujących wszystkich operatorów pocztowych. Wolny rynek daje dużo możliwości, ale weryfikuje też działalność tych firm, które nie chcą lub nie potrafią na nim funkcjonować. PP będzie musiała – podobnie jak inni niezależni operatorzy – konkurować ofertą i jakością świadczonych usług. Nie bazujemy jednak na słabości Poczty Polskiej, ale na sile naszego rozwoju.

Poczta Polska po komercjalizacji, a potem liberalizacji rynku będzie rywalizowała o udziały nie tylko z lokalnymi, polskimi operatorami, ale przede wszystkim z potężniejszą od siebie konkurencją z Zachodu. Walka podmiotów zagranicznych o wpływy w polskim sektorze pocztowym skupi się przede wszystkim na największym i najsilniejszym konkurencie, jakim bez wątpienia jest Poczta Polska.

Liczymy na to, że proces komercjalizacji przebiegnie sprawnie i stworzy warunki do zdrowej konkurencji na rynku usług pocztowych w Polsce.

Dziękujemy za rozmowę

Agnieszka Grabuś

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram