Abonamenty dla firm to nowa usługa w ofercie InPostu skierowana, jak się zdaje, przede wszystkim do przedsiębiorstw w branży e-commerce. Firma decydując się na abonament zobowiązuje się do wpłacania co miesiąc określonej kwoty (od 300 do 2400 zł) przez okres 12 lub 24 miesięcy. W zamian otrzymuje niższe ceny wszystkich podstawowych usług logistycznych, a więc przesyłek kurierskich i paczkomatowych, w tym za pobraniem. Kwota abonamentu jest oczywiście wykorzystywana na pokrycie kosztu tych usług.
Co w tym nowego? Umowa ze stałą miesięczną opłatą i określonym czasem trwania to oczywiście nic nowego. InPost już wcześniej oferował pakiety przesyłek za zryczałtowaną miesięczną opłatę. Obecna oferta oparta jest jednak na zupełnie inne filozofii. W dotychczasowej formie umowy tego typu warunki usługi określały liczbę przesyłek, które klient mógł nadać miesięcznie w ramach abonamentu. Nie miał przy tym znaczenia typ przesyłki. Natomiast obecnie sklep korzystający z abonamentu dysponuje określoną kwotą, którą może rozdysponować na różne typy przesyłek. Innymi słowy, zamiast ryczałtu klient otrzymuje tańsze usługi w zamian za zobowiązanie do wydania na te usługi określonej kwoty co miesiąc przez czas trwania umowy.
Czy ta nowa filozofia to dobre rozwiązanie? Na pewno jest to korzystne dla operatora, ponieważ koszt realizacji usług jest proporcjonalny do uzyskanych za nie opłat - klient może wysłać dużo małych paczek, albo mniej dużych. A jak to wygląda z punktu widzenia klienta? W dotychczasowym modelu, skoro płacił on miesięczną opłatę, w ramach której mógł nadać określoną liczbę paczek, to można powiedzieć, że koszt każdej przesyłki był taki sam (tzn. określony ułamek miesięcznej opłaty) niezależnie od jej gabarytu. Było to korzystne dla sklepów wysyłających paczki o większych rozmiarach, których nadanie kosztowało w ramach umowy wyraźnie mniej niż według cennika. Przy okazji zwalniało to sklep z konieczności naliczania różnych opłata za przesyłkę do różnych zamówień. Z drugiej strony, cena najtańszej przesyłki w tej ofercie nie odbiegała znacząco od ceny standardowej, zwłaszcza w przypadku mniejszych pakietów. A to właśnie mniejszych podmiotów sprzedających drobne przedmioty cena wysyłki jest najważniejsza.
Z kolei w nowej ofercie InPost Abonamenty, nawet w najtańszym wariancie wyraźnie widać różnicę w cenie jednostkowej. Oznacza to niższe koszty dla sprzedawców wysyłających towar o niewielkich gabarytach. Produkty takie mają często niższe ceny, a więc koszt wysyłki staje się istotną składową całego kosztu zakupu. Niższa cena jednostkowa usługi spedycyjnej jest tu więc bardzo ważna. Jednocześnie, dzięki zróżnicowaniu cen wysyłki paczek o różnych gabarytach sklep może korzystać z tego samego abonamentu zarówno wysyłając dużo drobnych przesyłek, jak i wysyłając mniejszą ilość cięższych paczek. W określonych sytuacjach może to dać sklepowi większą elastyczność. Jeżeli np. w związku ze zmieniającymi się trendami klienci zamiast smartfonów zaczną częściej kupować telewizory (lub na odwrót) sklep unika sytuacji, w której dotychczasowy pakiet usług kurierskich okaże się być za mały lub za duży.
Ile kosztuje przesyłka kurierska w ramach abonamentu i inne korzyści
To ile kosztuje przesyłka kurierska lub paczkomatowa w ramach abonamentu zależy od jej gabarytów, a także od wysokości abonamentu i długości umowy. Tak więc przesyłka o najniższej cenie, to wysyłka paczkomatu, w gabarycie A, przy abonamencie Multi Firma 2400 (za 2400 zł oczywiście) na 24 miesiące. Jej cena wyniesie wówczas 7,86 zł. Dla porównania najdroższą usługą będzie paczka kurierska do 30 kg, w 12-miesięcznym abonamencie Mini Firma 300 (za 300 zł). Z opłatą za pobraniem będzie ona kosztować 15,22 zł. Przeciętna cena za paczkę kurierską oscyluje w okolicy 11 zł, a za przesyłkę paczkomatową wynosi niecałe 10 zł. Wspomniana dopłata za przesyłkę za pobraniem to zaledwie 1,50 zł. Jest to atrakcyjna oferta, szczególnie biorąc pod uwagę, że InPost w ramach jednego abonamentu oferuje dostęp do obu najpopularniejszych form wysyłki zakupów ze sklepu on-line: paczek kurierskich i paczkomatowych (jak wskazuje badanie opinii internautów przeprowadzone przez Gemius, ponad połowa kupujących w sieci korzysta z tych dwóch form wysyłki zamówienia).
Jakie jeszcze korzyści daje klientom nowa oferta InPost? Po pierwsze oczywiście możliwość zwiększenia abonamentu jeżeli potrzeby firmy wzrosną (co jest całkiem prawdopodobne, biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu rynku e-commerce), za czym pójdą dalsze obniżki cen wysyłki. Nawet bez zwiększania abonamentu sklep może zakupić usługi logistyczne w cenie abonamentowej na kwotę przekraczającą abonament. Ponadto koszt abonamentu nie zmieni się przez cały okres 12 lub 24 miesięcy trwania umowy, nawet jeżeli wzrosną ceny w cenniku ogólnym. W ramach abonamentu klient może też korzystać z darmowych podjazdów kurierskich niezależnie od liczby nadawanych przesyłek (normalnie kurier InPost przyjedzie za darmo do nadawcy po odbiór paczek 5 lub więcej przesyłek). Opłata paliwowa jest wliczona w cenę abonamentu i również się nie zmienia. A jeżeli klient podpisze umowę w trakcie trwania miesiąca, to od początku ma możliwość wysyłania paczek w cenach abonamentowych, ale pełną kwotę abonamentu zapłaci dopiero od kolejnego okresu rozliczeniowego. Z abonamentem sprzedawca musi się już martwić tylko o to jak zapakować paczkę żeby klient był zadowolony.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji