Sprzedaż lepsza niż w internecie
DATA DODANIA: 10 grudzień 2020
Zawsze znajdą się klienci, którzy wolą kupić produkt w sklepie stacjonarnym, bo mogą go wtedy dotknąć czy przymierzyć – mówi Zbigniew Podsiad, franczyzobiorca sieci 5.10.15.
SKĄD POMYSŁ NA BIZNES W BRANŻY DZIECIĘCEJ?
Zdecydowałem się na branżę dziecięcą, ponieważ w miastach, w których znajdują się moje sklepy brakowało miejsc z takim asortymentem. Poza tym jest to branża zapewniająca franczyzobiorcy bezpieczeństwo, bo dzieci będą rodziły się zawsze, więc i klienci będą zawsze.
DLACZEGO WYBOR PADŁ WŁAŚNIE NA MARKĘ 5.10.15.?
Dlatego, że jest to marka znana i lubiana, obecna na rynku od ponad 25 lat. Konsumenci jej ufają, a to zapewnia mi – jako franczyzobiorcy – bezpieczeństwo. Sam znam 5.10.15. jako klient. Już 20 lat temu robiłem zakupy dla swoich dzieci, właśnie w sklepach 5.10.15. Poza tym, jest to jedna z największych sieci w branży odzieżowej dla dzieci w Polsce.
W JAKIM MIEŚCIE PROWADZI PAN SKLEP?
Prowadzę dwa sklepy – jeden w Kolnie, drugi w Grajewie.
JAK WYGLĄDAŁ PROCES PRZYGOTOWANIA DO OTWARCIA SKLEPU?
Od początku i na kolejnych etapach otrzymałem od 5.10.15. pełne wsparcie i doradztwo. Do mnie należało znalezienie lokalu, według wytycznych franczyzodawcy, następnie przygotowanie go w odpowiedni sposób, tak, aby spełniał wszelkie standardy, np. wyposażenie lokalu w meble, w koncepcie zaproponowanym przez markę. Kolejnym krokiem było zatrudnienie personelu oraz realizacja kampanii reklamowej.
CZY SIEĆ POMAGAŁA PRZY WYBORZE LOKALIZACJI CZY MIAŁA PANI/PAN JUŻ GOTOWĄ KONCEPCJĘ?
W Kolnie lokalizację sklepu wybrałem sam, natomiast w Grajewie pomógł mi pracownik KOMEX. Przygotowując sklep do otwarcia, a później prowadząc biznes zawsze mogłem i mogę liczyć na wsparcie i pomoc pracowników 5.10.15
ILU SPRZEDAWCOW TRZEBA ZATRUDNIĆ, BY SKLEP MOGŁ DOBRZE FUNKCJONOWAĆ?
Zatrudnienie zależy od wielkości lokalu. Aby sklep o wielkości 70m2 dobrze funkcjonował potrzebnych jest przynajmniej 2 pracowników.
A CZY PAN JEST OBECNY NA CO DZIEŃ W SKLEPIE?
Jak najbardziej, codziennie jestem w sklepie. Oprócz mnie, regularnie pojawia się także opiekun ze strony franczyzodawcy.
JAKI JEST KOSZT URUCHOMIENIA TAKIEGO BIZNESU?
Mój koszt pierwszego otwarcia sklepu to około 50 000 zł netto. Drugi sklep udało się otworzyć po jeszcze niższych kosztach.
A PO JAKIM CZASIE INWESTYCJA SIĘ ZWROCIŁA?
W moim przypadku inwestycja zwróciła się po około 18 miesiącach.
CZY W DOBIE INTERNETOWEJ SPRZEDAŻY OPŁACA SIĘ PROWADZIĆ SKLEP STACJONARNY?
Oczywiście. Moim zdaniem otwarcie sklepu stacjonarnego nie wiąże się z ogromną konkurencją jaką jest internet. Przy dobrze poprowadzonej reklamie i wsparciu wykwalifikowanych pracowników można konkurować na równi ze sklepami internetowymi. Zawsze znajdą się klienci, którzy wolą kupić produkt w sklepie stacjonarnym, bo mogą go wtedy dotknąć czy przymierzyć.
CO JEST JEGO PRZEWAGĄ KONKURENCYJNĄ?
Przewagą konkurencyjną na pewno jest dobry pracownik, który potrafi profesjonalnie doradzić klientom i pomóc w podjęciu decyzji zakupowej.
CZY TO JEST TRUDNA BRANŻA?
Prowadzenie sklepu z odzieżą dziecięcą wiąże się z poświęceniem sporej ilości wolnego czasu i wielu godzin ciężkiej pracy, po to, żeby sklep dobrze funkcjonował. To jednak dotyczy każdego własnego biznesu, niezależnie od branży. Bardzo ważne jest to, jakie wsparcie otrzymujemy po stronie franczyzodawcy, czy w ogóle je dostajemy.
JAKI JEST CYKL „ŻYCIA” KOLEKCJI UBRAŃ DZIECIĘCYCH?
Kiedy nadchodzi czas wyprzedaży danej kolekcji, to franczyzodawca ponosi koszty przecen. Brak konieczności inwestycji w towar jest bardzo ważny w obecnej sytuacji rynkowej, bo uwalnia mnie od ryzyka związanego z zarządzaniem towarem.
KTO DECYDUJE O ZAKUPIE – RODZIC CZY DZIECKO?
Zazwyczaj decyduje rodzic, aczkolwiek zdarza się, że dziecko samo wybiera sobie ubrania. Wszystko zależy od wieku dziecka.
Rozmawiała Edyta Rozmus.
Artykuły które powinny Ci się spodobać

Wyspa radości. Wioletta Trojan prowadzi trzy wyspy handlowe Fonny Funny
A może te Cię zaciekawią
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?