Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 17 październik 2016
 Pierwszy market – Mrówka Hrubieszów został uruchomiony w kwietniu 2012 roku.

Foto: Zbigniew Sławiński, franczyzobiorca Grupy Polskie Składy Budowlane

Firma SŁAWEX Zbigniew Sławiński rozpoczęła działalność gospodarczą w Tomaszowie Lubelskim jeszcze przed transformacją ustrojową i wprowadzeniem wolnego rynku w Polsce tj. w 1983 roku. Dziś prowadzi dwa markety Mrówka Dom i Ogród – o swoim wieloletnim doświadczeniu opowiada Zbigniew Sławiński, franczyzobiorca Grupy Polskie Składy Budowlane. 

Zanim został Pan właścicielem sklepów Mrówka, miał kontakty biznesowe z Grupą PSB?

Współpraca z Grupą PSB rozpoczęła się już w 2000 roku. Grupa aktywnie tworzyła sieć zrzeszającą składy budowlane w miastach powiatowych. Firma SŁAWEX uruchomiła sprzedaż materiałów budowlanych, hutniczych i wykończeniowych w Tomaszowie Lubelskim od 1991 roku, a w sąsiadującym powiecie tj. w Hrubieszowie drugi punkt sprzedaży w 1994 roku.

Od 2000 roku oba punkty sprzedaży tj. w Tomaszowie Lubelskim, jak i Hrubieszowie wykorzystywały nazwę PSB SŁAWEX Centrum Budownictwa. Pierwszy market – Mrówka Hrubieszów został uruchomiony w kwietniu 2012 roku na terenie najbardziej na wschód wysuniętego miasta w Polsce, a drugi Market Mrówka Tomaszów Lubelski rozpoczął działalność w kwietniu 2014 roku, na terenie głównej siedziby firmy SŁAWEX Zbigniew Sławiński.

Czy jest to biznes rodzinny?

Tak, to standardowy przykład biznesu rodzinnego. Prowadzenie działalności gospodarczej w czasach komunizmu było możliwe jedynie w postaci działalności rzemieślniczej. W 1983 roku rozpoczęliśmy działalność produkcyjną, specjalizującą się w urządzeniach grzewczych, głównie grzejnikach i kotłach c.o., jakie były bardzo poszukiwane w tamtych czasach. Obecnie firmą kierują wszyscy członkowie rodziny, to już drugie pokolenie. Nawet rzec można firma jest dodatkowym członkiem rodziny.

Przez jakie formalności trzeba było przejść, by otworzyć sklep?

Mając wystarczające doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, długoletnią współpracę z Grupą PSB  oraz jednoznaczne warunki współpracy przy uruchomianiu ustandaryzowanych Marketów Mrówka Dom i Ogród, firma nie spotkała wyjątkowych utrudnień od strony formalnej. Wypracowana reputacja firmy oraz wsparcie od strony władz lokalnych umożliwiło spełnienie wszelkich wymogów administracyjnych w wyznaczonych terminach.

Ile czasu zajęło uruchomienie marketu?

Patrząc z perspektywy czasu, można stwierdzić, że uruchomienie pierwszego marketu w Hrubieszowie zajęło zdecydowanie więcej czasu niż drugiego punktu sprzedaży, ze względu na wcześniejsze doświadczenia, kreatywność i możliwość pominięcia wcześniej popełnianych błędów.
Jak już wcześniej wspomniano, w dziedzinie handlu firma SŁAWEX dojrzewała razem z Grupą PSB i była nastawiona na zmiany i nowości.

Na jakich produktach sklep tego formatu może najwięcej zarobić?

W Marketach Mrówka Dom i Ogród prowadzi się bardzo zdywersyfikowaną sprzedaż, podążając za wymogami stawianymi przez klientów. Ze względu na sezonowość poszczególnych działów sprzedaży konieczna jest szybka reakcja na zmiany od strony popytowej.

Czy właściciel sklepu musi być aktywnym sprzedawcą, przedstawicielem handlowym szukając klientów?

Market Mrówka nie może wychodzić z założenia, że pełne półki z towarem są wystarczające, aby osiągnąć wyniki. Bardzo ważne są lokalne działania marketingowe, skierowane do wybranych grup odbiorców, wówczas klienci docenią swoje rezultaty.

Po jakim okresie działalności sklep tego formatu staje się rentowny?

Wszystko zależy od sytuacji na rynku sprzedaży detalicznej, od źródeł finansowania i umiejętności zarządzania sprzedażą. W naszym przypadku tj. łączenia sprzedaży i produkcji (Firma SŁAWEX produkuje meble ogrodowe i kotły c.o.), trudno określić jednoznacznie ten termin.

Jakich klientów jest więcej - indywidualnych czy biznesowych?

podpis

W naszych marketach Mrówka  Dom i Ogród (Hrubieszów, Tomaszów Lubelski) dominują klienci detaliczni, ale z przyjemnością możemy potwierdzić, że rośnie udział klientów hurtowych.

Według prognoz dla branży w której Pan działa, rok 2016 ma przed sobą duży potencjał rozwojowy, m.in. z uwagi na ożywienie na rynku przemysłowo-magazynowym i mieszkaniowym. Pana prognozy również są takie optymistyczne?

Niestety poza tym optymizmem, konieczne jest uwzględnienie sytuacji na rynku lokalnym (województwa przygraniczne Polski Wschodniej), gdzie na poziomie powiatów nie zapowiada się znaczącego boomu mieszkaniowego. W planach zakładamy zatem racjonalną dynamikę sprzedaży.

Czy w branży materiałów budowlanych istnieje zjawisko sezonowości, czy są takie okresy, w których zawsze odnotowywana jest wysoka sprzedaż?

Oczywiście, w przypadku materiałów budowlanych, wykończeniowych i ogrodowych istnieje zjawisko sezonowości. Zima i wiosna to czas przygotowania na lato i jesień, które przynoszą zdecydowanie większe przychody ze sprzedaży.

Czym jeszcze się zajmuje Pana firma?

Firma SŁAWEX Zbigniew Sławiński produkuje meble ogrodowe, które są eksportowane już od lat 90. dwudziestego wieku, aktywnie działa również na rynku instalacji grzewczych, oferując kotły c.o. na paliwo stałe i OZE, m.in. głównie za pośrednictwem sieci Mrówek na terenie całego kraju.

Sprzedawca w sklepu budowlanym to również doradca. W jaki sposób sprawdza Pan kompetencje zawodowe kandydatów do pracy?

Własne doświadczenia w prowadzeniu działalności handlowej ułatwiają przy doborze kadry. Zdecydowanie inne wymagania dotyczą strefy sprzedaży samoobsługowej, a inne strefy sprzedaży bezpośredniej, która bazuje na doradztwie (projektowanie łazienek, konstrukcje metalowe, ciężka budowlanka).

Skąd Pan czerpie wiedzę na temat trendów na rynku materiałów budowlanych?

Bardzo pomocna w tej kwestii jest współpraca z Grupą PSB, która dzieli się swoimi uwagami, a przy okazji przyspiesza wprowadzanie innowacji w działach sprzedaży detalicznej, wspomaga szkolenia kadry kierowniczej oraz obsługi klientów. „Myśl globalnie i działaj lokalnie” - to nasza wizja przyszłości, musimy uwzględniać koncepcję zrównoważonego rozwoju, co nieuchronnie wiąże się z rynkiem materiałów budowlanych i instalacyjnych.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Im się udało
Autor: / Maj 14, 2015
Im się udało
Jacek Szewczuk: Na rynku jest miejsce dla nowych aptek.
Autor: / Luty 19, 2016
Im się udało
Rok to jest czas, jaki trzeba sobie dać na rozkręcenie tego biznesu.
Autor: / Czerwiec 30, 2016

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Sierpień 8, 2018
O tym się mówi
Autor: / Sierpień 27, 2018
Aktualności

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.09.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.09.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 27.09.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jakie pytanie jako pierwsze zadałbyś franczyzodawcy podczas rozmowy na temat przystąpienia do sieci?

Jaka jest całkowita kwota inwestycji franczyzobiorcy? - 48.6%
Ile wynosi okres zwrotu z inwestycji? - 27%
Jakie są kary wynikające z umowy franczyzy? - 12.2%
Jakie know-how oferuje franczyzodawca? - 12.2%

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą