Franczyza w Polsce

Autor:
Przedsiębiorcy opowiadają jak zarobić na szkoleniach.

Foto: Magdalena Fryc

Beata Plust i Hanna Sołtysiak są franczyzobiorcami firmy szkoleniowej i zarządzają jej oddziałami w Olsztynie i Gdańsku, Hanna Wiąz kieruje placówką we Wrocławiu, Magdalena Fryc prowadzi działalność w Krakowie. Przedsiębiorcze panie łączy działalność w sieci pod marką Lauren Peso Polska S.A. Łączy je również to, że rozpoczęły tę działalność mając już doświadczenie biznesowe, dzięki któremu zdobywają zaufanie klientów.

Jak się zaczęła ta współpraca?

M.F.: (Magdalena Fryc, Oddział Kraków): Działamy w Krakowie od 2011 roku, ale po 2 latach działalności zdecydowaliśmy się wejść w struktury doświadczonej marki – decyzja padła na Lauren Peso Polska S.A. Szukaliśmy firmy, która byłaby dla nas gwarancją rozwoju i pozwoliła na dalszą ekspansję na naszym rynku oraz na wzrost sprzedaży. Należąca do ścisłej czołówki firm szkoleniowych w Polsce, Lauren Peso, to był strzał w 10-tkę! Szczególnie, że współpraca z nimi nie ogranicza się do korzystania ze znaku towarowego czy skromnych działań promocyjnych, co często się zdarza na rynku franczyzowym. Byliśmy zaskoczeni, jak dużego wsparcia udzieliła nam firma. Cenne know-how, pomoc merytoryczna, organizacyjna i sprzedażowa wpłynęła na dynamiczny rozwój. Przez te wspólne 3 lata udało nam się wiele osiągnąć.

B.P. i H.S.: (Beata Plust i Hanna Sołtysiak, oddział Olsztyn i Gdańsk): Współpracujemy z Lauren Peso Polska S.A. od ponad 5 lat – teren, na którym działamy to Polska Południowo - Wschodnia. Siedzibę swojej firmy mamy w Olsztynie.

H.W.: (Hanna Wiąz, Oddział Wrocław): Z firmą Lauren Peso współpracuję od stycznia 2011 roku. Siedziba mojej firmy jest we Wrocławiu, natomiast zasięg działania nie ogranicza się tylko do woj. dolnośląskiego, ale obejmuje również województwa ościenne.

Czym Panie zajmowały się wcześniej?

M.F: Pracę w Lauren Peso skutecznie dzielę z moją pierwszą działalnością – jestem właścicielem dwóch hoteli, w Rabce-Zdroju i w Wiśle.

B.P. i H.S.: Pracowałyśmy w firmach usługowo - handlowych, produkcyjnych. Od ponad 19 lat związane z obszarem wsparcia sprzedaży, czy to z perspektywy marketingu i PR, czy też z poziomu zarządzania zespołami sprzedażowymi. Zakresy tematyczne szkoleń handlowych i menadżerskich, które oferujemy swoim klientom i realizujemy na sali, są nam znane nie tylko z poziomu teorii, mają one niemałą podbudowę wynikającą z naszego doświadczenia handlowego, menadżerskiego i trenerskiego.

Foto: Beata Plust i Hanna Sołtysiak

podpis

H.W.: Moja droga zawodowa od ukończenia studiów związana była ze sprzedażą i marketingiem. Były to różne firmy - centrala handlu zagranicznego, koncern FMCG, firma farmaceutyczna, ale też miałam szczęście, że chyba jako jedna z pierwszych w Polsce wprowadzałam do segmentu szkoleń szkolenia e-learningowe. Duże wyzwanie, budowa najpierw systemu e-learningowego, jego funkcjonalności a później przekonywanie klienta do korzystania z tej formy. Nie było to łatwe, ale się udało – mamy ponad 4 tys. uczestników, którzy ukończyli nie tylko szkolenia, ale również studia.

Na jakim poziomie kształtują się ceny szkoleń, które Panie oferują?

M.F.: Ceny naszych szkoleń są uzależnione od wielu czynników. Prowadzimy warsztaty zarówno dla małych firm, jak i rynkowych gigantów oraz instytucji rządowych – to różne potrzeby, do których za każdym razem indywidualnie dostosowujemy nasz program i ceny szkolenia. Warto jednak zauważyć, że rynek szkoleniowy w Polsce ciągle ewoluuje – z przyjemnością obserwujemy, jak zmienia się podejście klienta do obszaru rozwoju. Nasza oferta to nie tylko szkolenia, ale również rozbudowany pakiet usług obejmujący doradztwo personalne, consulting biznesowy i organizację eventów – ta kompleksowość usług jeszcze bardziej różnicuje nasze ceny. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania projektu.

B.P. i H.S.: Wszystko zależy od zakresu tematycznego oraz od rodzaju projektu – i oczywiście od dostępnego budżetu na realizację działań rozwojowych.

H.W.: Na szczęście coraz rzadziej cena jest jedynym wyznacznikiem, liczy się trener, jego osiągnięcia, doświadczenie, referencje. W tej branży sprawdza się też powiedzenie - tanio nie zawsze oznacza dobrze. Natomiast cenę można zawsze negocjować.

                                                                                                                                                             Foto: Hanna Wiąz

podpis

Jakie szkolenia cieszą się największą popularnością?

B.P. i H.S.: Z naszych obserwacji wynika, że dominują szkolenia dedykowane działom handlowym oraz kadrze menadżerskiej wliczając także działania rozwojowe indywidulne (coaching). Oczywiście tematy dotyczące rozwoju osobistego są również w centrum zainteresowania – w tym szczególnie komunikacja, stres, zarządzanie sobą w czasie, asertywność.

H.W.: Ze swojego doświadczenia obserwuję, że klienci kierują się tym, co jest im potrzebne dla rozwoju kadr. W firmach są prowadzone oceny pracownicze, identyfikowane są luki kompetencyjne i na tej podstawie powstaje potrzeba szkoleniowa. My ze swej strony przed przygotowaniem programu lub już przed szkoleniem ponownie rozmawiamy z klientem, uczestnikami szkolenia, aby wiedzieć, na co położyć nacisk. Ale oprócz szkoleń z szeroko pojętej sprzedaży czy zarządzania coraz częściej pojawiają się szkolenia z elementami savoir vivre, etykiety biznesowej.

M.F.: Ogromną zaletą naszych szkoleń jest nie tylko rozbudowana oferta, ale i indywidualne podejście do każdego zapytania. Nie mamy opracowanych programów, które realizujemy od A do Z dla każdego klienta. Nie myślimy szablonowo, nie skupiamy się jedynie na edukacji uczestników – chcemy osiągnąć konkretne cele biznesowe naszych klientów, którymi zazwyczaj jest wzrost sprzedaży. Świetnie nam to wychodzi, co potwierdzają liczne referencje od uczestników. Stawiamy na maksymalny zwrot z inwestycji naszych klientów, dzięki temu budzimy zaufanie. U nas zawsze wygrywają obie strony. Dlatego największą popularnością cieszą się u nas szkolenia ….. szyte na miarę, ponieważ wszystkie takie są!

Czy franczyzę szkoleniową można połączyć z inną działalnością?

B.P. i H.S.: Wydawać by się mogło, że tak, lecz warunek jest taki, że w obecnej działalności jest dostęp do kontaktów biznesowych z firmami i będzie szansa to połączyć. Jednak uwzględniając zakres pracy, potrzebę ciągłego budowania relacji, spotkań, poszukiwania inspiracji rozwojowych, przedstawiania i tworzenia atrakcyjnych zgodnych z potrzebami klientów programów – może być to dużym wyzwaniem! Jak każde zajęcie, jeśli chcemy to robić dobrze – trzeba się w to zaangażować. Wtedy tylko można liczyć na efekty.

H.W.: Można - tylko po co? Chcąc mieć efekty trzeba codziennie pracować min. 8 godzin. Inne działanie - na pół etatu - przyniesie połowę efektów. Dzielenie czasu pracy na kilka działalności po prostu się nie opłaca. Jeżeli zdecydowaliśmy się prowadzić własną firmę i z tego się utrzymać, to poświęcajmy temu całą swoją energię. Bądźmy zdyscyplinowani, konsekwentni, a efekty przyjdą.

M.F.: Jak już wspominałam – sama jestem żywym dowodem na to, że można połączyć franczyzę z inną działalnością. Co więcej, dwa hotele, które prowadzę, zyskały nowych klientów dzięki współpracy z Lauren Peso. A uczestnicy naszych szkoleń doceniają fakt, że kursy przeprowadzamy we własnej bazie hotelowej, zmniejszając przy tym liczbę podwykonawców i koszty. Obie więc moje działalności wspierają się nawzajem, tworząc nową jakość, która przekłada się na finanse.

Jak skutecznie sprzedawać szkolenia?

H.W.: Sposób na skuteczną sprzedaż jest chyba jeden: bardzo dobry program merytoryczny dostosowany do potrzeb klienta i celu, jaki ma zostać osiągnięty, bardzo dobry trener dedykowany do szkolenia, wysoka świadomość klienta, że za bardzo dobrą jakość trzeba zapłacić. Tylko tyle i aż tyle.

B.P. i H.S.: Trzeba korzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi! Należy bywać na rożnego rodzaju spotkaniach biznesowych, konferencjach, spotykać się bezpośrednio, tworzyć szeroką sieć kontaktów zawodowych – być aktywnym, zarówno w rzeczywistym, jak i wirtualnym świecie.

M.F.: Lauren Peso Polska S.A. to przede wszystkim rozpoznawalność marki i wysoka jakość świadczonych usług. Dzięki temu mamy bardzo wielu klientów z polecenia, ogrom pozytywnych referencji i dobrego feedbacku, który nas uskrzydla i nadaje firmie rozpędu. Siła rekomendacji i rozpoznawalność to nasza główna siła napędowa. Co nie oznacza oczywiście, że nie korzystamy ze standardowych działań marketingowych – prowadzimy skuteczne kampanie internetowe, mamy doświadczony zespół handlowców i nie odpuszczamy żadnej konferencji. Synergia działań reklamowych to sposób na sukces w każdej branży, nie tylko na rynku szkoleniowym.

Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Im się udało
Z korporacji do własnej firmy
Autor: / Marzec 21, 2018
Im się udało
Autor: / Lipiec 14, 2018
Im się udało
Autor: / Lipiec 14, 2018

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Kwiecień 17, 2018
Aktualności
Autor: / Sierpień 2, 2018
Raporty
Czy franczyza jest w Polsce popularna?
Autor: / Lipiec 1, 2018

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.09.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.09.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 27.09.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jakie pytanie jako pierwsze zadałbyś franczyzodawcy podczas rozmowy na temat przystąpienia do sieci?

Jaka jest całkowita kwota inwestycji franczyzobiorcy? - 48.6%
Ile wynosi okres zwrotu z inwestycji? - 27%
Jakie są kary wynikające z umowy franczyzy? - 12.2%
Jakie know-how oferuje franczyzodawca? - 12.2%

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą