Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 14 styczeń 2014

Iwona Świtek

W ciągu ostatnich kilku miesięcy nastąpił dynamiczny rozwój marki Mercure w Polsce. W lipcu 2013, na podstawie umowy franczyzy, do sieci dołączył kolejny hotel - Mercure Warszawa Airport (dawny DeSilva). O tym, jakie szansy i jakie obawy niesie ze sobą franczyza, rozmawiamy z Iwoną Świtek, dyrektorem hotelu.

- Skąd narodził się u Państwa pomysł franczyzy? Dlaczego zmieniliście markę pod którą operował hotel?

- Mercure Warszawa Airport jest usytuowany w dynamicznie rozwijającej się, biznesowej części Warszawy. Jesteśmy zlokalizowani zaledwie 5 kilometrów od centrum stolicy, 3 kilometry od lotniska i w sąsiedztwie międzynarodowej trasy E77 co pozwala na „bezpośredni wjazd do hotelu” z Krakowa, Katowic i Wrocławia. Mamy własny parking i garaż podziemny. Jesteśmy typowo biznesowym hotelem. Całkiem dobrze dawaliśmy sobie radę na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, ale ze względu na wyjątkowy w tej części Warszawy wzrost podaży hoteli stwierdziliśmy, że potrzebujemy wsparcia silnej marki do konkurowania z nowootwartymi obiektami. Zawsze jest przecież miejsce na poprawę wyników hotelu, na lepszą rentowność. Niewątpliwie brakowało nam też globalnych, korporacyjnych klientów, którzy częściej wiążą się umowami z dużymi sieciami hoteli. Stąd pomysł na poszukanie międzynarodowej marki, która jest jednocześnie świetnie rozpoznawalna w Polsce.

- Czy były obawy?Iwona Świtek, dyrektor hotelu Mercure Warszawa Airport (dawniej DeSilva)

- Nie. Hoteli Mercure w Polsce jest już 18. To silna marka, dobrze znana na rynku zagranicznym a grupa Accor to największa grupa hotelowa w Europie. Wiemy w jakim kierunku zmierza rynek hotelarski. Hotel potrzebował światowego systemu rezerwacyjno-sprzedażowego, wsparcia tak dużej grupy hotelowej aby z jednej strony - zyskać nowych klientów, a z drugiej – zbić koszty operacyjne dzięki efektowi grupy.

- Wielu hotelarzy ma obawy co do franczyzy gdyż krąży stereotyp, iż znana marka dużo kosztuje. Czy to prawda? Czy zmiana marki na Mercure była kosztowna?

- Oczywiście były koszty związane ze zmianą szyldu i oznakowania hotelu ale duża część wydatków adaptacyjnych jest rozplanowana na dłuższy okres. Hotel sam w sobie jest inwestycją kapitałochłonną, decyzja o zmianie marki wynikała z analiz rynku i była decyzją o dużym znaczeniu dla przyszłości hotelu.

- Czyli zmiana marki hotelu na Mercure była decyzją strategiczną właściciela nieruchomości?

- Jak najbardziej. Dołączenie do sieci Mercure było dla nas strategicznym posunięciem. Chcieliśmy zachować znaczną część naszej dotychczasowej tożsamości, stając się równocześnie częścią globalnej marki, która daje ogromne szanse na rozwój. W przypadku Mercure chodzi m.in. o kanały dystrybucyjne, bardzo dobry wizerunek, czy globalny program lojalnościowy Le Club Accorhotels.

- Czy po pięciu miesiącach działalności pod nową marką widoczne są już pierwsze efekty w wynikach operacyjnych hotelu?

- Jednoznacznie tak. Dzięki przynależności do grupy Accor i Orbis, Mercure Warszawa Airport jest obecny w światowych kanałach dystrybucyjnych. Dzięki temu i programowi Le Club mamy nowych klientów korporacyjnych, po których nie mogliśmy sięgnąć wcześniej bez rozpoznawalnej marki, co wpływa wzrostowo nie tylko na obłożenie hotelu ale i na poprawę przychodów w segmencie MICE. Ponadto wzrasta procent rezerwacji dokonywanych bezpośrednio poprzez dystrybucję grupy Accor, bez udziału pośredników, co zmniejsza ogólne koszty pozyskania gości.

Dziękujemy za rozmowę.

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Im się udało
Autor: / Lipiec 14, 2018
Im się udało
Autor: / Grudzień 22, 2014
Im się udało
Autor: / Grudzień 16, 2014

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Aktualności
Aktualności
Autor: / Maj 7, 2018

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.09.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.09.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 27.09.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jakie pytanie jako pierwsze zadałbyś franczyzodawcy podczas rozmowy na temat przystąpienia do sieci?

Jaka jest całkowita kwota inwestycji franczyzobiorcy? - 48.6%
Ile wynosi okres zwrotu z inwestycji? - 27%
Jakie są kary wynikające z umowy franczyzy? - 12.2%
Jakie know-how oferuje franczyzodawca? - 12.2%

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą