Szwedzka sieć sklepów odzieżowych H&M jest liderem europejskiego rankingu marek handlowych - wynika z szacunków firmy Interbrand. Zdaniem analityków wartość marki H&M wynosi 11,1 mld euro. Co ciekawe, jeszcze dwa lata temu H&M –u nie było na liście najdroższych globalnych marek.
Na drugim miejscu jest francuska marka Carrefour (6,6 mld euro), a nastepnie Ikea (6,5 mld euro) i Tesco (5,6 mld euro). Szwedzki H&M jest jedną z największych firm odzieżowych na świecie. Spółka została założona w 1947 przez Erlinga Perssona. Na początku firma nosiła nazwę Hennes, co w języku szwedzkim oznacza "jej" i oferowała jedynie kolekcję damską. Od 1968 roku H&M oferuje odzież dla kobiet i mężczyzn, w 2009 roku firma rozpoczęła sprzedaż wyrobów służących do dekoracji wnętrz. Obecnie firma zatrudnia około 73 000 osób w prawie 1 700 sklepach w 34 krajach Europy, Ameryki Północnej (Kanada, USA), Azji (Kuwejt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Hongkong) i Afryki. H&M nie ma własnych ośrodków produkcyjnych. Wszystkie akcesoria produkowane są przez blisko 700 niezależnych dostawców, głównie z Europy (także z Polski) i Azji. Najwięcej sklepów (ponad 300) znajduje się w Niemczech. W Polsce są 52 sklepy H&M.
Agnieszka Grabuś, 21 kwietnia 2009 r.