Herbaciane klimaty

Autor: Redakcja
Data dodania: 13 lipca 2008
Kategoria:
Specjalistyczne sklepy z herbatami to jedne z pierwszych sieci franczyzowych jakie już przed ponad 20 laty zaczęły się pojawiać na polskim rynku.

Prekursorem w tej specyficznej branży była krakowska firma AKSO Sp. z o.o., która swoją przygodę z herbatą rozpoczęła w 1991 roku otwierając pierwszy w Polsce sklep oferujący tak szeroki asortyment herbat sypanych. W szczytowym okresie rozwoju sieć sklepów własnych i franczyzowych działających pod wspólną marką „AKSO Herbaty Świata” liczyła ponad 80 sklepów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Z czasem oczywiście pojawiła się konkurencja. Obecnie na polskim rynku specjalistycznych sklepów z herbatami oprócz AKSO funkcjonują m.in. takie sieci jak: Czas na Herbatę, Demmers Tea House, Himalaje-Najlepsze Herbaty, Tea Club, czy Oxalis. Obserwując specyfikę obranej strategii rozwoju oraz dynamikę wzrostu wyżej wymienionych sieci, aktualnym liderem wydaje się być firma Progressive i jej sklepy „Czas na herbatę. Na chwilę obecną sklepy „Czas na herbatę” to sieć licząca 77 punktów w Polsce (zarówno sklepy, jak i stoiska firmowe) oraz 80 punktów na terenie Czech. Z ostatnich informacji wynika, że firma planuje sprzedaż masterfranczyzy również do innych europejskich krajów.

Sklep herbaciany
Większość tzw. sklepów z herbatami nie skupia się wyłącznie na sprzedaży samej herbaty. Oprócz akcesoriów do jej przyrządzania i przechowywania można się w nich zaopatrzyć również we wszelkiego rodzaju porcelanę stołową (czajniki, filiżanki, kubki, szklanki) oraz w niektórych wypadkach również w słodycze, kawę i wina. Ze względu na specyfikę oferowanego asortymentu sklepy tego rodzaju są przez klientów postrzegane jako niemal idealne miejsce do zakupu niestandardowego prezentu. Część sieci wzbogaca więc swoją ofertę o kosze prezentowe, które z powodzeniem mogą stać się alternatywą dla tradycyjnego bukietu kwiatów, czy popularnego „koniaczku”.

Herbata.pl
Zaglądając do internetu pewnym zaskoczeniem może być ilość informacji, które możemy tam znaleźć zarówno na temat samej herbaty, jak i firm zajmujących się jej dystrybucją. Okazuje się tym samym, że herbata już na dobre rozgościła się także w cyberprzestrzeni. Ilość sklepów internetowych, blogów czy forów niewątpliwie świadczy o szerokim zainteresowaniu herbacianym tematem. Można by się jedynie zastanawiać, czy tego typu forma sprzedaży nie powoduje zubożenia tego na swój sposób niezwykłego procesu zakupu, który w pierwszej kolejności polega na zapoznaniu się z walorami zapachowymi poszczególnych mieszanek. W przypadku Internetu pozostaje jedynie zaufać opisowi wybranego gatunku. Do najpopularniejszych herbacianych sklepów internetowych należą: KrainaHerbaty.pl, Herbata.pl, Cafeteo.pl, KantorHerbaty.pl czy Granuli.pl.

Chiny, Indie czy Niemcy?
Większość polskich sieci powszechnie nazywanych „herbacianymi”, bezpośrednio importuje sprzedawaną przez siebie herbatę. Co ciekawe, krajem importu nie są odległe Chiny, Indie czy inne kraje powszechnie kojarzone z herbatą, ale nasz niemiecki sąsiad. Już wiele lat temu Hamburg stał się europejską stolicą rynku herbacianego, głównie ze względu na fakt, że tamtejszy port jest największym miejscem przeładunku tego surowca w Europie. Z tego również względu to właśnie w Hamburgu funkcjonuje najwięcej firm zajmujących się m.in. sporządzaniem wszelkiego rodzaju mieszanek, które kupujemy również i w naszych sklepach. Warto bowiem wiedzieć, że do Europy niemal w 100% przypływa naturalna herbata w swoich 5 podstawowych rodzajach: biała, zielona, żółta, czerwona i czarna. Wszelkiego rodzaju „ulepszanie” poprzez dodatki, takie jak: olejki aromatyzujące, płatki kwiatów, korzenie, suszone czy kandyzowane owoce ma miejsce już na naszym kontynencie. Ponieważ do sporządzania profesjonalnych mieszanek niezbędna jest fachowa wiedza w tym zakresie, a także szeroki asortyment środków aromatyzujących, niewiele firm w Polsce decyduje się na takie eksperymentowanie. Do firm, które mimo wszystko zdecydowały się na przyrządzanie własnych mieszanek należą Santia i TTCL, które jednocześnie są największymi importerami herbaty w Polsce nie posiadającymi własnej sieci sprzedaży.

Pasja przede wszystkim

Specjalistyczne sklepy z herbatami to pomysł na biznes głównie, choć nie tylko, dla wszystkich tych, dla których herbata to swego rodzaju pasja. Aby klienci chętnie wracali do danego sklepu konieczne jest stworzenie w nim odpowiedniej atmosfery i odpowiedniego klimatu. I tylko z pozoru prowadzenie sklepu herbacianego wydaje się być prostą i niemal bezobsługową działalnością. Podstawową bowiem kwestią powodzenia sklepu, a wraz z nim całej sieci, jest doskonale przeszkolony personel, który nie tylko potrafi dobrać odpowiedni typ herbaty do preferencji smakowych i zapachowych danego klienta, ale również sprawi, że klient będzie w stanie te preferencje sam w sobie odkryć. Aby sieć odniosła sukces niezwykle ważne jest, aby franczyzodawca, w ramach udzielanego wsparcia swoim franczyzobiorcom, zapewniał szereg profesjonalnych szkoleń, zarówno wstępnych jak i bieżących.

I co dalej z tą herbatą?
Prognozy co do rozwoju herbacianego rynku są optymistyczne. Polskie społeczeństwo systematycznie się wzbogaca, więc i popyt na tego rodzaju, niewątpliwie ekskluzywne, produkty będzie wzrastał. To co niezwykle ważne to fakt, że wzrasta również świadomość istnienia takiego produktu i coraz większa jego dostępność, a to z kolei prowadzi do stopniowego wykształcania się tzw. kultury picia herbaty. Z odpowiednią kulturą picia herbaty będziemy mieli do czynienia wtedy, kiedy zaproszenie na herbatę przestanie nam się kojarzyć z pływającą w szklance papierową torebką barwiącą wodę na brązowo.
Jest jeszcze jeden powód, dla którego rokowania co do rozwoju herbacianych klimatów są optymistyczne. Stare chińskie przysłowie mówi bowiem, że herbata jest jak pocałunek, a i jednym i drugim nigdy nie można się nasycić...


Katarzyna Strzyż
, 13 lipca 2008

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram