Handel: duże miasta wracają do gry

Data dodania: 22 stycznia 2015
Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages.com

W 2014 roku w ramach centrów handlowych oddano do użytku 332 tys. m² powierzchni. W tym roku nowa podaż powierzchni może sięgnąć 547 tys. m², z czego 40% trafi na rynki w głównych aglomeracjach.

Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej JLL podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec 2014 roku i podali prognozy rozwoju rynku na nadchodzące miesiące.

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL informuje: „Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce sięga obecnie 12,4 mln m², z czego 8,82 mln m² przypada na centra handlowe. Dla porównania, w 2004 roku kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wyniosła jedynie 3,8 mln m². To oznacza 132% wzrost w ciągu 10 lat”.

Polecamy: Nowe trendy wśród sieci handlowych

Rok 2014 zamknął się 332 tys. m² nowej powierzchni w centrach handlowych, co oznacza spadek wobec 2013 roku, kiedy do użytku oddano 466 tys. m². Najwięcej nowej podaży pojawiło się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (45%) oraz pomiędzy 100 tys. a 200 tys. mieszkańców (26%). Do największych centrów handlowych otwartych w 2014 roku należy Atrium Felicity (75 tys. m² GLA) w Lublinie, Galeria Warmińska (41 tys. m²) w Olsztynie, Galeria Siedlce (34 tys. m²) w Siedlcach i Galeria Amber (33 500 m²) w Kaliszu.

Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL dodaje: „Większość obiektów zrealizowanych w miastach małych jest adekwatna do wielkości i możliwości rynku, a projekty architektoniczne coraz częściej odzwierciedlają najnowsze trendy na świecie. Obiekty powstające w dużych ośrodkach nie tylko wypełniają ofertowe luki na mapie handlowej na swoich rynkach, ale są często także przyjazne dla środowiska oraz wprowadzają nową jakość przestrzeni publicznej.

Co więcej, nierzadko stanowią one szansę rozwoju dla sieci handlowych, którym nie udało się znaleźć wystarczającej powierzchni w najlepszych istniejących obiektach. Należy także zauważyć, że nowe projekty otwierane w miastach o dużym nasyceniu powierzchnią handlową stanowią wyzwanie dla obiektów starzejących się oraz tych, które są gorzej postrzegane przez rynek. Ponieważ otoczenie konkurencyjne zmienia się i poprawia swoją jakość, słabsze centra mogą w coraz większym stopniu mierzyć się z rosnącym wakatem.

To w rezultacie może osłabić ich pozycję rynkową, jeśli odpowiednie działania zapobiegawcze nie zostaną podjęte. Takie zjawisko zaobserwujemy nie tylko w małych ośrodkach, ale także w niektórych największych miastach”.

INK

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram