Giganci handlu złowili w sieci setki sklepów

Autor: Redakcja
Data dodania: 2 marca 2010
Kategoria:
supermarketCoraz więcej sklepów spożywczych działa w ramach ogólnopolskich sieci. Do abc w ciągu minionego roku dołączyło ok. 600 placówek, a do Groszka – ponad 200.

Emperia i Eurocash – największe grupy z segmentu FMCG w Polsce – ogłosiły właśnie wyniki podsumowujące miniony rok. Jaki on dla nich był? Mimo kryzysu, bardzo dobry. Eurocash osiągnął 6,7 mld zl przychodów, o 9 proc. więcej niż przed rokiem oraz 102,5 mln zl zysku netto (wzrost aż o 31 proc.). Natomiast Emperia Holding miała 5,5 mld zl przychodów, o 5 proc. więcej. Na ten rok prognozuje 6 mld zł. Obie grupy rowijają sieci sklepów na zasadzie franczyzy.

Największa sieć Eurocashu – abc – liczyła na koniec 2009 r. 3442 sklepy, co oznacza, że w ciągu roku urosła ona o 606 sklepów. Wszystkie jednostki to niezależne sklepy franczyzowe zaopatrujące się w hurtowniach Eurocashu. Udział sklepów abc w całkowitej sprzedaży hurtowni dyskontowych Eurocash Cash & Carry w minionym roku wyniósł już 44,5 proc. (1,38 mld zł).

Eurocash rozwija intensywnie, także za zasadzie franczyzy, sieć sklepów z segmentu delikatesów – Delikatesy Centrum. Na koniec 2008 roku liczyła ona 376 supermarketów, wtedy to otwarto ich 81. Rok później liczba sklepów pod tą marką wynosiła już 466. Eurocash podkreśla, że Delikatesy Centrum dzielnie opierają się kryzysowi. Sprzedaż detaliczna tej sieci, liczona dla takiej samej ilości sklepów jak na koniec 2008 r., była o 8 procent wyższa niż przed rokiem.

Bardziej rozbudowaną ofertę formatów sklepów ma Grupa Emperia. Największą należacą do niej siecią jest budowany na zasadzie franczyzy Groszek, który zamknął miniony rok z liczbą 1121 placówek. Wzrost o 233 sklepy nie był jednak tak dynamiczny jak w 2008 r., kiedy to do sieci dołączyły 362 placówki. Coraz większym zainteresowaniem ze strony franczyzobiorców cieszy się sieć Milea (delikatesy) – w 2009 roku otwarto 50 sklepów pod tą marką tak, że było ich łącznie 93.

Do Emperii należy także spółka Euro Sklep posiadająca sieć sklepów partnerskich pod tą marką. Na koniec 2009 roku w całej Polsce funkcjonowało już 626 Euro Sklepów wobec 438 na koniec 2008 r. Do Emperii należą także sklepy franczyzowe Lewiatana (183 sklepy zarządzane przez Lewiatan Podlasie, 281- Lewiatan Śląsk, 279 - Lewiatan Zachód, 100- Lewiatan Orbita, 181 - Lewiatan Wielkopolska, 165 - Lewiatan Północ, 177 - Lewiatan Opole), ale spółka ma też sklepy własne otwierane przede wszystkim pod marką Stokrotka – obecnie jest ich 161, o 30 więcej niż przed rokiem oraz Delima – marka dla supermarketów premium, obecnie jest ich tylko sześć. W tym roku sieć placówek własnych z pewnością się powiększy, bowiem Emperia zamierza przeznaczyć 200 mln zł na inwestycje związane z rozwojem organicznym spółki zarówno w obszarze hurtu jak i detalu. Wymieniona kwota nie uwzględnia ewentualnych przejęć.

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy
Data dodania: 5 sierpnia 2022
Żabka liczy już 8500 sklepów

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram