Gdzie robimy zakupy?

Autor: Redakcja
Data dodania: 15 kwietnia 2014
Kategoria:
Foto: sxc.hu

Foto: sxc.hu

CBRE zapytało europejskich konsumentów, gdzie i jak lubią robić zakupy. Liczy się cena, bezpieczeństwo, czystość i łatwy dostęp. Polska jest ciągle na dole listy krajów pod względem proporcji zwolenników zakupów internetowych – 16% polskich konsumentów deklaruje zakupy odzieży i obuwia przez Internet, a na przykład w Wielkiej Brytanii Niemczech czy Szwecji jest to 70% i więcej.

Największa na świecie firma doradcza w sektorze nieruchomości komercyjnych CBRE, w raporcie “Jak robimy zakupy – co myślą europejscy konsumenci”, zebrała opinie ponad 10 000 konsumentów z różnych krajów Europy, aby dowiedzieć się gdzie i w jaki sposób robią zakupy. CBRE przeanalizowało również, w jakim stopniu powszechny dziś dostęp do Internetu zmienia nawyki zakupowe. Badanie wykazało, że większość europejskich konsumentów nadal preferuje zakupy w sklepach osiedlowych i w centrach miast niż zakupy przez Internet lub w centrach handlowych położonych poza miastem.

Dotyczy to nie tylko zakupów spożywczych, ale również zakupów odzieży i obuwia. Co ciekawe, Polacy, podobnie jak mieszkańcy innych krajów środkowoeuropejskich, wybierają się po zakupy spożywcze średnio dwa razy w tygodniu, podczas gdy w Europie Zachodniej, np. w Niemczech, zakupy spożywcze robi się średnio raz w tygodniu.

GDzie robimy zakupy?Raport wykazał także, że choć zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne, konsumenci nie zamierzają w nadchodzących latach radykalnie zmieniać swoich nawyków. Zdecydowana większość konsumentów potrzebuje jeszcze czasu, aby zacząć w pełni korzystać z nowych technologii i narzędzi cyfrowych, takich jak np. kody QR, czyli kwadratowe kody kreskowe.

Raport pokazuje, że ogólnie rzecz biorąc zakupy internetowe w Europie uzupełniają zakupy w tradycyjnych sklepach, a Polska jest ciągle na dole listy krajów pod względem proporcji zwolenników zakupów internetowych – 16% polskich konsumentów deklaruje zakupy odzieży i obuwia przez Internet, a na przykład w Wielkiej Brytanii Niemczech czy Szwecji jest to 70% i więcej. Jednak aż 25% Polaków, którzy wzięli udział w badaniu stwierdziło, że w przyszłości zamierzają kupować przez Internet „więcej” lub „zdecydowanie więcej”. - Kupując przez Internet, 64% europejskich konsumentów wybiera dostawę do domu (w Polsce ponad 80%), ale jednocześnie aż dla 85% jest ważne, aby mieli dostęp do tradycyjnego sklepu, gdzie mogą obejrzeć, dotknąć i przymierzyć artykuły odzieżowe lub obuwie, zanim kupią je w sieci – powiedziała Agata Czarnecka, starszy konsultant w dziale badań i doradztwa CBRE.

Dwie trzecie badanych konsumentów stwierdziło, że najważniejsze czynniki decydujące o tym, gdzie wybrać się na tradycyjne zakupy, to ceny, czystość, bezpieczeństwo i łatwy dostęp, w tym możliwość zaparkowania. Oferta rozrywkowa i rekreacyjna była ważna dla co trzeciego badanego, z tym, że w młodszej grupie wiekowej ten czynnik wskazała jako ważny aż połowa badanych. Szeroki wybór sklepów, a także ich wielkość (istotna dla możliwości posiadania pełnej oferty) również znalazły się wysoko na liście priorytetów.

Pomimo konkurencji ze strony zakupów internetowych i podmiejskich centrów handlowych, zakupy w centrach miast i przy głównych ulicach handlowych pozostają preferowanym wyborem dla konsumentów europejskich. W dobie nowoczesnych kanałów dystrybucji fizycznie istniejący sklep nadal odgrywa kluczową rolę. Kupując ubrania, 78% europejskich konsumentów najczęściej wybiera się do sklepów osiedlowych oraz do centrum miasta – średnio raz w miesiącu.

W Europie Zachodniej odsetek konsumentów, którzy robią zakupy odzieżowe w centrach miast wynosi aż 90%. Z kolei częstotliwość odwiedzin w podmiejskich centrach handlowych wynosi tam średnio raz na sześć tygodni. W Polsce konsumenci także najczęściej kupują ubrania i obuwie w lokalnych sklepach, które odwiedzają przynajmniej raz w miesiącu. Z kolei w centrach handlowych, zarówno tych zlokalizowanych w centrum, jak i poza centrum, bywają średnio raz na pięć tygodni. Kryteria wyboru dobrego miejsca na zakupy: cena, czystość i bezpieczeństwo – są u konsumentów nadal na pierwszym miejscu.

- Choć wielu handlowców przestawia się na nowinki technologiczne, konsumenci mówią nam, że nie zamierzają w najbliższej przyszłości radykalnie zmieniać swoich nawyków zakupowych. Sami konsumenci są znacznie mniej zainteresowani technologią mobilną i kodami QR niż sektor handlowy, dlatego być może większy sens ma inwestowanie w inne atuty – powiedział Peter Gold, dyrektor międzynarodowego działu powierzchni handlowych na region EMEA w CBRE.

Priorytetem konsumentów pozostaje wygoda – ludzie lubią robić zakupy blisko miejsca zamieszkania, a przy tym oczekują, że będzie tam można łatwo dotrzeć i bezpłatnie zaparkować. Podmiejskie centra handlowe zwykle oferują bezpłatny parking, ale galerie zlokalizowane w centrach miast mają przeważnie płatne parkingi, co dla klientów jest sporym minusem. - Nasza rada dla zarządców oraz właścicieli sklepów i centrów handlowych, to aby wsłuchiwali się w oczekiwania konsumentów i skoncentrowali się na zadbaniu o najważniejsze dla nich sprawy, bo to właśnie daje największe szanse na sukces komercyjny – dodał Peter Gold.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram