Gastronomia z wyższej półki ma kłopoty

Autor: Redakcja
Data dodania: 2 marca 2010
Kategoria:

restaurantMiniony rok był bardzo trudny dla Sfinksa, Polskiego Jadła i PolRestu. Nie można tego powiedzieć natomiast o Grupie AmRest zarządzającej sieciami fast foodowymi jak KFC, Pizza Hut czy Burger King.

Przychody Grupy Sfinks, do której należą takie marki restauracji jak Sphinx, Chłopskie Jadło czy Wook skurczyły się w 2009 roku o ponad 18 procent do 174 mln zł. Pod koniec roku spółka weszła w konflikt z częścią swoich franczyzobiorców, w wyniku czego 14 z nich prowadzących 26 restauracji Sphinx zrezygnowało ze współpracy z nią. Powodem konfliktu były zmiany w umowach, w tym zmiany zasad naliczania opłat. Spółka musiała przejąć lokale, co również nie wpłynęło korzystnie na jej kondycję – zakończyła rok z blisko 50-milionową stratą netto. Sfinks nie rezygnuje jednak z modyfikacji umów franczyzowych. Obecnie 65 restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook prowadzonych jest na zasadzie franczyzy. Według spółki, jedną z głównych przyczyn spadku jej przychodów był ogólny trend spadkowy w segmencie casual dining w Polsce w 2009 roku.

Jeszcze mocniej uderzył on w Polskie Jadło i franczyzobiorców tej spółki. Jej wpływy z tytułu opłat od operatorów restauracji zmalały w 2009 r. aż o 66 proc. z powodu dużego spadku przychodów lokali. Zaistniałe trudności również i tę spółkę skłoniły do zmiany zasad współpracy. Podjęła ona ostateczną decyzję o finalizowaniu procesów zamiany franczyzy operatorskiej na franczyzę własnościową. Wiąże się to z tym, iż przychychody i koszty pojedynczej lokalizacji nie są już przychodem i kosztem spółki, tylko przechodzą pod zarządzanie i księgowość operatora, który prowadzi jednostkę gastronomiczną na własny rachunek, płacąc tylko opłatę franczyzową uzależnioną od wysokości osiągniętego przychodu. Całkowite przychody Polskiego Jadła w minionym roku wyniosły niespełna 14 mln zł i były o ponad 50 proc. niższe niż przed rokiem. Spółka poniosła też stratę netto w wysokości prawie 7 mln zł.

Najgorzej potoczyły się jednak losy PolRestu, który w ubiegłym roku przy 30 mln zł przychodów zanotował 27 mln zł straty. Firma stopniowo zmniejszała liczbę prowadzonych restauracji (głownie marki Rooster i InVito), a od połowy lutego tego roku całkowicie zaprzestała prowadzenia działalności gastronomicznej.

W zupełnie innej sytuacji jest AmRest, który prężnie rozwijał się w naszym kraju, uruchamiając w minionym roku kolejne lokale. Reakcja konsumentów była przychylna. Sprzedaż takich sieci jak KFC, Pizza Hut, Burger King oraz kawiarni Starbucks wzrosła w naszym kraju o 10 proc. do 745 mln zł.

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 12 sierpnia 2022
Bezrobocie w Polsce najniższe od 32 lat
Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram