Centra handlowe są pożądaną lokalizacją dla wielu konceptów gastronomicznych. Działa to też w drugą stronę – znana marka na food courcie przyciąga na dłużej. O powodzeniu jednych i drugich decydują klienci. Do jakich barów i lokali chcielibyśmy wpaść podczas zakupów w galerii?
Firma CBRE przebadała ponad tysiąc Polaków, aby sprawdzić jak postrzegana jest oferta gastronomiczna w istniejących obiektach handlowych w naszym kraju. Na podstawie wyników ankiety powstał raport „Coś na ząb – jak jemy, gdy kupujemy” opisujący nasze zwyczaje i preferencje gastronomiczne w obiektach handlowych.
Badanie pokazało, jak wysoka jest korelacja pomiędzy strefą gastronomiczną a ogólnym wizerunkiem centrum handlowego. Już nie tylko dogodna lokalizacja i odpowiedni wachlarz marek odzieżowych jest kluczowy dla sukcesu obiektu, istotna jest także ciekawa oferta żywieniowa.
Nie tylko zakupy
Od lat widoczna jest zmiana aranżacji przestrzeni w centrach handlowych, co związane jest z coraz bardziej dojrzałym rynkiem, a także zmianami zakupowymi polskiego społeczeństwa. Rosnącą popularność centrów handlowych, jako miejsc do spędzania wolnego czasu potwierdzają badania: niemal 90% badanych zadeklarowało, że odwiedza centra handlowe przynajmniej raz w miesiącu.
Wizyta w restauracji czy kawiarni jest drugą najczęściej wykonywaną czynnością podczas wizyty w centrum handlowym, zaraz po pierwszej najpopularniejszej aktywności, czyli zakupach. Dla ponad połowy z klientów centrów handlowych dobór najemców gastronomicznych jest bardzo ważnym aspektem przy ogólnej ocenie obiektu handlowego.
Agata Czarnecka, Zastępca Dyrektora, Dział Doradztwa i Analiz Rynkowych, CBRE, komentuje: „W ostatnich latach, wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, można zaobserwować zmianę zwyczajów konsumenckich. Rozrywka i spędzanie wolnego czasu stanowią ważny element codziennego życia, a jedzenie poza domem jest coraz bardziej popularne. Oferta gastronomiczna w centrach handlowych jest dużo bogatsza niż kilka lat temu. Restauracje i kawiarnie tam położone mają tę przewagę, że eliminują czynnik pogodowy, istotny w naszym klimacie, nie ma problemu z dostępnością parkingu oraz pod ręką jest szereg innych sklepów.”
Nowości gastronomiczne
Food courty czyli części z ofertą gastronomiczną w centrach, od kilku lat przechodzą rewolucję, nie tylko pod kątem design, ale w szczególności oferty. Powszechnie dostępne są miejsca oferujące jedzenie w trendzie slow food, wegańskim, fit czy też regularne restauracje z obsługą kelnerską. Najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze oferty gastronomicznej w centrach handlowych jest jakość jedzenia (66% ankietowanych), stosunek jakości do ceny (62%) oraz szybkość obsługi (54%).
Kilka wskazówek na deser
W przeprowadzonej ankiecie eksperci CBRE zapytali również o oczekiwane zmiany w zakresie gastronomii w obiektach handlowych. Niemal 40% respondentów chętnie widziałoby więcej innowacyjnych konceptów gastronomicznych, a 30% Polaków przyznało, iż brakuje im wysokiej jakości restauracji w obiektach handlowych.
Wyniki ankiety pokazały także, iż czynniki które są dla Polaków najważniejsze w wyborze miejsca do skorzystania z oferty gastronomicznej są równocześnie tymi, które najbardziej potrzebują usprawnienia. Wraz ze wzrostem świadomości konsumenckiej wzrastają wymagania odnośnie stosunku jakości serwowanego jedzenia do jego ceny.
Na równi z poprawą jakości ankietowani liczą na wzrost komfortu spożywania posiłków - szybszą obsługę oraz więcej rozwiązań przyjaznych dzieciom.