Lato to wysyp konceptów gastronomicznych opartych o sprzedaż w plenerze. Na plażach, szlakach turystycznych czy imprezach pod chmurką doskonale sprawdzają się bary mobilne. M.in. z powodu zwolnienia z niektórych opłat. Jakich?
Food trucki w Polsce działają bez podatku od nieruchomości (bar na kółkach nie da się zaliczyć do żadnej z kategorii budowli). Ponadto przyczepy z jedzeniem mogą korzystać ze zwolnienia z kas fiskalnych, jeśli ich obrót nie przekroczy 20 tys. zł. Potwierdza to Anna Chmielecka, manager ds. franczyzy 7th Street i Meat & Fit - ten koncept, to własnie mobila przyczepa gastronomiczna.
– W przypadku prowadzenia działalności w ramach mobilnego baru nie występuje podatek od nieruchomości. Ze swojej strony nie ograniczamy wyboru lokalizacji. Przed uruchomieniem działalności franczyzobiorcy konsultują z nami potencjalne miejsca, w których chcieliby postawić food truck. Najwazniejsze jest to, żeby wybrana lokalizacja nie obejmowała swoim zasiegiem teren, na którym już działa nasz koncept – tłumaczy Anna Chmielecka.
Dodaje, że jest jednak inny wydatek, z którym powinien się liczyć przedsiębiorca serwujący jedzenie na kółkach. Mimo że, nie zapłaci podatku od nieruchomości, przyczepy nie można postawić na dziko. Jeżeli franczyzobiorca chce prowadzić działalność w otoczeniu ulicznego handlu, trzeba uiścić opłatę targową.
Jest to danina publiczna pobierana od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach. Gminy mogą dowolnie ustalać sposób naliczania opłaty targowej (np. w zależności od wielkości stoiska, rodzaju sprzedawanego towaru, dnia tygodnia, pory roku itp.) oraz dowolnie zawężać krąg podatników podlegających opłacie targowej. Wysokość opłat ustala właściwa miejscowo rada gminy z uwzględnieniem maksymalnej stawki dziennej corocznie ustalanej przez Ministra Finansów.
W ciągu ostatnich dwóch lat obsewuje się dynamiczny rozwój segmentu gastronomii mobilnej. Na ulicach miast pojawiły się nie tylko bary kanapkowe, ale również smażalnie ryb - to koncept firmy Wojtex, która rozwija sieć Rybkodajnia oraz pizzerie, zarówno sieciowe (Telepizza), jak i samodzielne.