Galerie Prezentów mniej popularne w kryzysie, MBE - wręcz przeciwnie

Autor: Redakcja
Data dodania: 24 listopada 2010
Kategoria:


Prowadzenie MBE wymaga większej inicjatywy, a także dofinansowania punktu przez kilka pierwszych miesięcy. Jednak późniejsze zyski są wyraźnie wyższe niż w przypadku Galerii Prezentów - mówi Izabela Partyka, konsultant ds. rozwoju sieci w firmie Parta, która jest franczyzodawcą konceptów Mail Boxes Etc. oraz Galeria Prezentów.


Mają Państwo dwie znacząco różniące się od siebie oferty franczyzowe – Galeria Prezentów oraz Mail Boxes Etc. Pierwsza związana jest z prowadzeniem sklepów z ekskluzywnymi upominkami w centrach handlowych, druga – na świadczeniu drobnych usług dla firm. Który system lepiej poradził sobie w czasach kryzysu?

Izabela_PartykaIzabela Partyka: Zdecydowanie MBE, bowiem działalność ta związana jest z outsourcingiem usług dla firm. A wiadomo, że outsourcing generuje oszczędności. Dla przykładu, przedsiębiorca, który rzadko korzysta z biura, nie musi wynajmować tego rodzaju powierzchni i kupować sprzętu biurowego. Może zarejestrować firmę pod adresem punktu MBE, dostanie od nas skrytkę pocztową, a także możliwość skorzystania z biurka, komputera, drukarki. Kolejny przykład: firma, która wysyła dużą ilość korespondencji, tysiące faktur miesięcznie, nie musi zatrudniać osoby, która będzie je drukować, pakować i adresować, gdyż dużo niższym kosztem może to zlecić właśnie MBE. Świadomość zalet outsourcingu wciąż nie jest jeszcze tak duża w naszym kraju jak na Zachodzie, aczkolwiek obecny kryzys gospodarczy na pewno znacząco się przyczynił do jej wzrostu. W rezultacie w punktach MBE obserwujemy systematyczny wzrost przychodów. Z kolei w sklepach Galeria Prezentów nie zanotowaliśmy wzrostów. Są to bowiem butiki z bardzo prestiżowymi, luksusowymi upominkami. A takie w czasach kryzysu nie cieszą się bardzo dużym powodzeniem. Zaobserwowaliśmy spadek wartości tzw. koszyka.   

Czy mogliby Państwo podsumować rozwój obu systemów w tym roku? Czy przebiegał on zgodnie z wcześniejszymi założeniami? Jakie są dalsze plany w tym zakresie?

W związku z trendami, które były widoczne już w 2009 roku, nasza strategia była ukierunkowana przede wszystkim na rozwój MBE. Od stycznia uruchomiliśmy tylko jedną Galerię Prezentów, w CH Ikea Port Łódź. W tym samym czasie powstały trzy punkty MBE: w Krakowie, Bydgoszczy i Warszawie. Mamy już także podpisane umowy na dwa kolejne, jesteśmy na etapie poszukiwania odpowiednich lokalizacji. Prowadzimy także szereg rozmów z następnymi kandydatami, m.in. z Gorzowa Wielkopolskiego, Koszalina, Jeleniej Góry, Wrocławia, Katowic, Rybnika. Kolejnym powodem szybszego rozwoju tej sieci jest to, że nie jesteśmy ograniczeni w zakresie poszukiwania lokalizacji do galerii handlowych. Wręcz przeciwnie, punkty MBE otwieramy przy głównych ulicach miast. Natomiast sklepy Galeria Prezentów mogą powstawać wyłącznie w centrach handlowych. Z jednej strony, rytm otwarć dyktowany jest więc przez deweloperów oddających do użytku nowe obiekty, z drugiej zaś przez rozsądek zarządców w kwestii czynszów. Nie zdecydowaliśmy się w ostatnim czasie na wynajem powierzchni w niektórych centrach właśnie ze względu na to, że według naszych szacunków koszty, przede wszystkim najmu powierzchni, nie byłyby adekwatne do przychodów, na jakie moglibyśmy w danym miejscu liczyć. W przyszłym roku będziemy otwierać Galerię Prezentów w Radomiu i Kielcach, gdyż tam udało się wynegocjować stawkę pozwalającą na zbilansowanie tych wartości.

W tym roku otworzyli Państwo także pierwszy MBE w galerii handlowej. Jak ten koncept sprawdza się w tego typu lokalizacji?

Ten MBE działa przy Galerii Prezentów w CH Bonarka w Krakowie. Testujemy  to rozwiązanie, w tej chwili trudno jest dać zdecydowaną odpowiedź na pytanie, jak się sprawdza takie połaczenie. MBE działa tam dopiero od sierpnia. Niewątpliwie lokalizacja w centrum handlowym nakłada wiele ograniczeń, oferta usług musiała w związku z tym zostać okrojona. Nie możemy np. zaoferować skrytek pocztowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony klientów, gdyż umowy z galeriami handlowymi nie zezwalają na podnajem skrytek. Z drugiej strony, wszyscy kibicują temu rozwiązaniu. Jesteśmy jedynym punktem tego typu na terenie galerii i dyrekcja również nam kibicuje, stwarzając warunki współpracy przyjazne dla obu stron.

Do kogo kierowany jest system Galeria Prezentów, a do kogo MBE? Jakie wymogi powinien spełnić potencjalny franczyzobiorca jednego i drugiego konceptu? I który cieszy się większym zainteresowaniem?

MBE_02Do tej pory otworzyliśmy 22 Galerie Prezentów oraz 12 MBE. Niemniej w chwili obecnej więcej zapytań mamy o MBE, co na pewno częściowo związane jest z naszą strategią, by bardziej promować właśnie ten system. Wymogi personalne w stosunku do franczyzobiorcy tego konceptu są na pewno wyższe. Prowadzenie punktu MBE wymaga bowiem większej inicjatywy, składania ofert firmom, pozyskania ich do współpracy. Oczywiście uczymy tego na szkoleniach. Trzeba się jednak liczyć z tym, że pierwsze miesiące działalności są okresem ciężkiej pracy. Nie ma możliwości odniesienia sukcesu w tym biznesie, jeśli przyjmie się bierną postawę czekania na klienta. Z kolei w przypadku Galerii Prezentów najważniejsza jest odpowiednia lokalizacja, ale o to dbamy my jako franczyzodawca. W przypadku MBE także udzielamy wsparcia w tym zakresie, pomagamy franczyzobiorcy znaleźć odpowiedni lokal i negocjujemy czynsz.

Kwota potrzebna na rozpoczęcie działalności zarówno w ramach sieci Galeria Prezentów jak i MBE  oscyluje w granicach 100 - 150 tys. zł. A jak wygląda kwestia momentu uzyskania rentowności, miesięcznych zysków, a wreszcie okresu zwrotu z inwestycji przy obu systemach?

Kwota inwestycji rzeczywiście jest podobna, z tym, że w przypadku MBE częściej można zmieścić się w okolicach tego dolnego pułapu, zaś w przypadku Galerii Prezentów – raczej górnego. Systemy różnią się jednak zdecydowanie pod względem momentu uzyskania rentowności. Otwarta w dobrym momencie, najlepiej w drugiej połowie roku Galeria Prezentów może być rentowna już od pierwszego miesiąca. W przypadku MBE trzeba się nastawić na dofinansowywanie działalności przez średnio siedem miesięcy. Tyle mniej więcej trwa rozkręcenie tego biznesu, zdobycie odpowiedniej bazy klientów. Później jednak miesięczne zyski w przypadku MBE są wyraźnie wyższe niż w przypadku Galerii Prezentów. Dlatego też szacujemy, że zwrot z inwestycji w przypadku sklepów z upominkami uzyskiwany jest po ok. 2,5 roku, zaś wprzypadku Mail Boxes Etc. po 1,5 roku, pomimo późniejszego momentu dojścia do rentowności.

Galeria_PrezentwCzy zdarzyło się do tej pory, że któryś z punktów – czy to Galerii Prezentów, czy też MBE Etc. - nie zafunkcjonował tak, jakby sobie Państwo tego życzyli i jakby sobie życzył franczyzobiorca? Co się dzieje w takiej sytuacji? Czy miały miejsce jakieś zamknięcia placówek?

W przypadku Galerii Prezentów zdarzyły się dwa zamknięcia – w Rybniku i Poznaniu. Wynikało to jednak z osobistych planów franczyzobiorców, a nie z braku rentowności placówek. Zdarza się także, że placówki zmieniają właścicieli – tak było np. w Toruniu. W tej chwili oferujemy np. przejęcie Galerii Prezentów w krakowskiej Galerii Kazimierz oraz w Ikea Port Łódź. Natomiast w przypadku MBE nie mieliśmy dotychczas do czynienia ani z zamknięciem punktu, ani ze zmianą właściciela.

Jakie szanse i bariery związane z rozwojem obu systemów Państwo dostrzegają? Jakie czynniki sprzyjają powodzeniu tych konceptów, a co może ewentualnie stać na przeszkodzie dynamicznemu rozwojowi?

W przypadku MBE nie widzę żadnych barier. Wręcz przeciwnie, w ostatnim czasie mamy bardzo dużo zapytań, a część z nich na pewno przełoży się na nowe otwarcia. Otrzymujemy także coraz większe wsparcie z Włoch, gdzie znajduje się siedziba MBE World Wide. Należy pamiętać,  że MBE to sieć międzynarodowa oceniana jako nr 1 w kategorii usług pocztowych oraz biznesowych przez Magazyn Entrepreneur w wykazie 500 największych franczyzodawców. Natomiast w przypadku Galerii Prezentów barierami są wspomniane wcześniej wysokie stawki czynszów w centrach handlowych, a często także kłopoty z komercjalizacją powierzchni w nowych obiektach, co zmniejsza ich atrakcyjność dla klientów. Jesteśmy więc bardzo ostrożni przy wyborze lokalizacji.

Galeria Prezentów jest autorskim pomysłem firmy Parta, MBE Etc. - konceptem zaimportowanym z zagranicy. Czy rozważają Państwo wprowadzanie na rynek kolejnych systemów franczyzowych? A jeśli tak, to czy skłaniają się Państwo ku kreowaniu własnych systemów czy też ku zakupowi masterfranczyzy?

mbe004_01Nie planujemy na razie wprowadzania nowych marek, gdyż mamy mnóstwo pracy z rozwojem tych dwóch sieci, którymi obecnie zarządzamy. Chcemy cały czas rozwijać Galerię Prezentów, pracujemy nad stworzeniem takiej oferty asortymentowej, która pozwoli nam wejść z tym konceptem do mniejszych miast. Dlatego na razie ograniczamy się do otwarć w największych miastach, w najlepszych galeriach. Jeśli zaś chodzi o MBE, to już teraz widzimy miejsce dla takich punktów w ok. 80 lokalizacjach, we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców i posiadających  powyżej 10 tys. podmiotów gospodarczych. Chcemy w ciągu kilku lat osiągnąć ten poziom. Nieustannie też pracujemy nad poszerzeniem oferty punktów. Placówki w różnych miastach testują rozmaite rozwiązania np. w Krakowie oceniamy zainteresowanie usługami InPostu, w Poznaniu wprowadzono do oferty tłumaczenia przysięgłe, a w Warszawie we współpracy z kancelarią Krislex – doradztwo prawne. Podpisaliśy już także centralną umowę z eBiletem (sprzedaż biletów na imprezy kulturalne) oraz Open Finance. Dwa warszawskie punkty posiadają maszyny laserowe i możliwe jest personalizowanie produktów (rozszerzenie oferty o działania B2B). Przygotowujemy wprowadzenie usług Western Union (szybki transfer pieniędzy) oraz  Tax  Care (doradztwo finansowe i księgowe).

Rozmawiała Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram