McDonald's sprzedaje udziały w Japonii, wcześniej franczyzowa sieć restauracji fast-food sprzedała ponad połowę akcji restauracji w Chinach.
Potentat na rynku sieci fast-foodów McDonald's Corp. zaoferował do sprzedaży około 33% udziałów w swoim japońskim oddziale – podał serwis forbes.pl powołując się na informację agencji Kyodo.
Kupnem udziałów zainteresowane są fundusze inwestycyjne, m.in. brytyjski Permira i Bain Capital ze Stanów Zjednoczonych. Wartość transakcji może przekroczyć 100 mld jenów (877 mln dol.).
To już drugie podejście globalnej sieci fast-foodów do sprzedaży udziałów w restauracjach w Japonii. Jak przypomina Kyodo, pierwszą nieudaną próbę koncern podjął w 2016 roku.
McDonald's sprzedał już 52-proc. pakiet swoich restauracji w Chinach grupie inwestorów kierowanej przez chiński konglomerat CITIC. Wartość transakcji, jak podała agencja AP, to ok.oło 2,1 mld dol. Według zawartej umowy McDonald's zachowa 20% udziałów w swym chińskim biznesie., a CITIC Ltd. przejmie pakiet kontrolny (52% udziałów) w chińskiej sieci McDonald's. Właścicielem 28% udziałów zostanie waszyngtońska firma private equity The Carlyle Group.
McDonald's rozwija swoją sieć poprzez franczyzę. Do Polski marka weszła w 1992 roku. Obecnie w naszym kraju działa około 380 restauracji McDonald’s, które zatrudniają blisko 19 tys. osób. 268 lokalizacji to obiekty prowadzone przez 63 licencjobiorców, niezależnych przedsiębiorców działających na podstawie umowy franczyzy z McDonald’s.