Na tle spowolnienia rozwoju dyskontów przyspieszy rozwój sieci sklepów z segmentu convenience, w tym prowadzonych w oparcie o franczyzę. Agresywną ekspansję sieci będzie kontynuować m.in. spółka Żabka.
Można spodziewać się, że segment convenience będzie wzrastał szybciej niż inne segmenty handlu nowoczesnego (średnioroczny wzrost o 12,5%), wspierany przez korzystne trendy konsumenckie, systematycznie przejmując tradycyjne placówki i miękką franczyzę – wynika z „Raportu o rynku handlu spożywczego w Polsce w 2010 – 2020” opublikowanej przez Roland Berger.
W ocenie autorów raportu, Żabka najpewniej pozostanie liderem w segmencie, kontynuując agresywną ekspansję sieci. Sprzedaż w segmencie convenience także może wzrosnąć, umożliwiając zajęcie 11% rynku.
Obecnie Żabka Polska prowadzi akcję rekrutacji franczyzobiorców na „nowych, korzystnych warunkach współpracy”. Dotychczas sieć rozwijała się w oparciu o umowy z ajentami.
Firma oferuje przychód podstawowy: 6500 zł w przypadku prawidłowego wykonywania umowy franczyzowej, od pierwszego miesiąca marżę minimum 5%, dodatkowy przychód za realizację celów sprzedażowych, dodatkowe premie i świadczenia (np. za jakość prowadzenia sklepu), a także w pełni wyposażony i zatowarowany sklep oraz stałe wsparcie w prowadzeniu sklepu.
Dyskonty spowolnią
Oczekuje się natomiast spowolnienia tempa wzrostu dyskontów. Liczba sklepów otwarta w latach 2014 - 2015 była niższa niż w poprzednich latach. Co więcej, największa sieć dyskontowa ogłosiła znacznie mniejsze plany ekspansji, spowodowane planowaną reorganizacją obecnych sklepów.
W segmencie miękkiej franczyzy spodziewany jest wzrost nieznacznie szybszy od średniej rynkowej (4,5% średniorocznie). Jest to spowodowane głównie przez niższy od historycznego wzrost liczby sklepów i zwiększającą się konkurencję ze strony twardej franczyzy, będącej częścią formatu convenience. Sklepy w segmencie miękkiej franczyzy powinny utrzymać swoją obecną pozycję.