Sferis istnieje na rynku od 1992 roku i od samego początku ambitnie buduje swoją ofertę. Obecnie sieć liczy 50 sklepów własnych, zlokalizowanych w centrach handlowych Polsce. Dynamiczny rozwój w ciągu ostatnich lat pozwolił na szybkie osiągnięcie zamierzonych celów i ambitne plany rozwojowe na przyszłość. Sferis w poprzednich miesiącach wdrożył nowy system sprzedaży i obsługi klienta, zmienił również podejście do zarządzania zasobami ludzkimi i wprowadza nową wizualizację swoich sklepów. Wszystkie zmiany prowadzą do realizacji planów rozwojowych firmy. W pierwszym kwartale tego roku powstaną dwie sieci sprzedażowe – salony ze sprzętem IT, pod brandem Sferis oraz punkty sprzedaży sieci Orange. W planach Sferis do końca 2012 roku jest otwarcie 150 nowych sklepów pod swoim brandem i 100 punktów Oragne. Wg założeń ponad połowa tych punktów ma być franczyzowa. Następnym krokiem Sferis będzie debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych. Od 2007 roku Sferis należy do Grupy Action S.A., jednego z największych dystrybutorów sprzętu komputerowego w Polsce. Wspólne przedsięwzięcia firm z branży IT i telekomuniacyjnej są nasilającym się zjawiskiem na rynku sprzedaży detalicznej. Komplementarność produktów i usług oferowanych przez obydwie branże sprzyja w budowaniu wspólnych projektów ze względu na podobne oczekiwania klientów z grup docelowych. Współpracę tego typu prowadzą również Komputronik oraz Voxan Mobile Expert.
Polska branża sprzedaży detalicznej sprzętu komputerowego znajduje się w okresie stabilnego wzrtostu. Średni wzrost przychodów największych graczy na rynku kształtuje się na poziomie ponad 12 procent rocznie. Rozwój branży na przykładzie firmy Sferis potwierdza obraz rynku, który stale się rozwija, stawia przed sobą nowe wyzwania, sięgając po franczyzę. Rozwój franczyzy w branży komputerowej widać wyraźnie na przykładzie takich marek jak Divicom, Karen Notebook, Komputronik, Vobis oraz Voxan Mobile Export. Specjaliści branżowi nie mają wątpliwości, że jest to rynek, który Polacy cały czas odkrywają i jeszcze długo firmy na nim rozwijające swoją działalność będą czerpać z niego korzyści. Stąd też nasuwają się wnioski, że możemy spodziewać się dalszego rozwoju, gdzie jedną z metod jest stałe poszerzanie zakresu świadczonych usług oraz nowe produkty, zgodnie z technologicznym i ekonomicznym trendem. Podobnie jest zagranicą. Znane marki jednoczą pod wspólnym brandem znaczną część małych sklepów ze sprzętem IT. Specyfiką sklepów komputerowych jest również to, że klienci są bardziej lojalni niż w przypadku innych branż. Pytani, na co najczęściej zwracają uwagę odpowiadają, że poza samymi komputerami ważna jest bogata oferta produktów dodatkowych takich jak torby na notebooki, płyty, głośniki czy aparaty fotograficzne. Klienci zwracają uwagę również na jakość obsługi, operatywność pracowników oraz na fachową pomoc.
Kamila Kierzek, 11.01.2008