Franczyzowe sklepy Delikatesy Centrum z lepszą rentownością niż sklepy własne

Data dodania: 18 maja 2021
Kategoria:

W pierwszym kwartale bieżącego roku, Grupa Eurocash osiągnęła w segmencie detalicznym sprzedaż zewnętrzną na poziomie 1,48 mld zł, co jest wartością zbliżoną do osiągniętej rok wcześniej (-0,6% r/r). Zysk EBITDA dla tego segmentu wyniósł 35,8 mln zł w porównaniu do 60,1 mln zł w tym samym okresie roku 2020.

Spadek rentowności i program naprawczy

Spadek dochodowości wynika głównie ze słabszych osiągnięć sklepów detalicznych własnych sieci Delikatesy Centrum, które pod względem wydajności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, nie dorównują sklepom franczyzowym. Celem jest podniesienie ich standardów do poziomu najlepszych placówek. Na początku roku wdrożyliśmy program naprawczy, który objął 180 sklepów o najniższych wynikach. Pierwsza faza programu została zrealizowana w 120 sklepach, a druga, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 punktów – informuje członek zarządu Grupy Eurocash.

Rozwój sieci małych supermarketów

Na koniec pierwszego kwartału 2020 r. sieć małych supermarketów rozwijana przez Grupę Eurocash liczyła 1586 sklepów (976 franczyzowych i 610 własnych), w tym 1547 działających pod marką Delikatesy Centrum. Segment detaliczny Grupy obejmuje również 433 saloniki prasowe Inmedio.

Trendy sprzedaży żywności w małych i średnich sklepach

Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, będących głównymi klientami Grupy Eurocash, spadła w pierwszym kwartale tego roku o 4,8% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, kiedy to mieliśmy do czynienia z pierwszą falą pandemii COVID-19. Wzrost sprzedaży Grupy Eurocash o niecałe 2% w kontekście rynku jest postrzegany jako pozytywny wynik – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Wpływ pandemii na różne segmenty działalności

Najbardziej dotkliwy spadek sprzedaży odnotowano w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu obniżonego popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, a także w formacie Eurocash Gastronomia, w związku z długotrwałymi ograniczeniami dla lokali gastronomicznych. W segmencie detalicznym sprzedaż utrzymała się na zbliżonym poziomie rok do roku, z wyjątkiem wzrostu sprzedaży do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum o ponad 4%. Natomiast sprzedaż w segmencie Projekty wzrosła trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco – dodaje Jacek Owczarek.

Dynamiczny rozwój segmentu Projekty

Sprzedaż w segmencie Projekty w pierwszym kwartale 2021 r. osiągnęła prawie 119 mln zł, co stanowi wzrost o 212% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2020. Głównymi czynnikami wzrostu były konsolidacja Frisco (od połowy 2020 r. Eurocash posiada 100% udziałów e-supermarketu) oraz dynamiczny rozwój sieci marketów alkoholowych Duży Ben.

Ekspansja Frisco i inne plany Grupy Eurocash

Frisco, będące liderem na warszawskim rynku e-grocery, niedawno z powodzeniem zadebiutowało we Wrocławiu, a na początku maja również w Poznaniu. W planach jest umożliwienie wygodnych zakupów na frisco.pl mieszkańcom wszystkich dużych miast w Polsce. Rozbudowana sieć dystrybucyjna Grupy Eurocash znacząco obniża koszty ekspansji Frisco w kolejnych miastach – ogłosił Jacek Owczarek.

Grupa Eurocash zamierza także kontynuować rozwój innych koncepcji w ramach segmentu Projekty: Duży Ben, abc na kołach i Kontigo.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design