Z monitoringu cen w sieciach sklepów osiedlowych, prowadzonej w ramach „Koszyka cen dlahandlu.pl”wynika, że wszystkie marki na przestrzeni roku obniżyły ceny. Najwięcej w obniżki cen i ujednolicanie polityki cenowej zainwestował Freshmarket.
Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku - ceny średnie z innych porównywanych sklepów.
„W sklepach Carrefour Express, Freshmarkecie i Lewiatanie klienci płacą obecnie od 15 do 30 zł mniej niż na początku 2014 roku. Wiąże się to zarówno z deflacją, która była odczuwana na rynku, ale także z rosnącą siłą sieci sklepów osiedlowych, które są w stanie, zrzeszając coraz więcej placówek, wynegocjować coraz lepsze warunki od dostawców” – czytamy w analizie.
Dodano także, że sieć Freshmarket proponuje obecnie ceny na 50 produktów z Koszyka na poziomie od 286,15 zł w Krakowie do 305,08 zł w Warszawie, co oznacza najmniejsze zróżnicowanie cenowe. W poprzednim badaniu Freshmarket proponował 50 produktów w cenie od 292,49 w Lublinie do 304,36 w Trójmieście, czyli 12 zł różnicy. Na przestrzeni roku sieć obniżyła m.in. ceny pieczywa, herbaty Lipton, piwa Żywiec, czekolady Wedel, oleju Kujawskiego, serka wiejskiego i śmietany Piątnica, cukru, soli, sera gouda, jabłek, pomarańczy, ziemniaków, pomidorów, płynu Ludwik i papieru toaletowego.
W sieci Lewiatan za zakup 50 towarów z Koszyka w ostatni weekend trzeba było zapłacić od 292,28 zł w Lublinie do 303,73 zł w Warszawie, czyli 11 zł różnicy.
W 8 badanych miastach w Polsce w sieci Carrefour Express za zakup 50 produktów z Koszyka w ostatni weekend płaciliśmy od 307,99 zł we Wrocławiu do 318,30 zł w Warszawie, co oznacza tylko 11 zł różnicy między poszczególnym miastami. W poprzednim badaniu ceny wahały się od 286,55 zł w Lublinie do 316,86 w Trójmieście, a różnica cen sięgała 30 zł.
INK