Franczyzowe odkrycia 2010

Autor: Redakcja
Data dodania: 29 grudnia 2010
Kategoria:


Oceniamy tegorocznych debiutantów na rynku franczyzowym. Kto może pochwalić się wyjątkowo udanym startem? A które oferty nie przyjęły się, przynajmniej na razie, na rynku?

Jeśli przyjrzymy się branżom, w których dostępne są systemy franczyzowe, zauważymy, że w tym roku najbardziej aktywne w zakresie kreowania nowych ofert były przede wszystkim gastronomia, branża urodowa oraz farmaceutyczna. Po kilka nowych konceptów zagościło w branży finansowej i doradczej. Franczyza wkroczyła także na zupełnie nowe rynki jak kwiaciarnie czy sklepy z zegarkami.

Apetyt na sukces

W przypadku gastronomii spora ilość debiutów franczyzowych to już tradycja. Co roku pojawiają się nowe koncepty barów i restauracji. Niestety nie wszystkie odnoszą sukces. Na pozytywne wyróżnienie w tym roku, w naszej ocenie, zasłużyły takie sieci jak Gaga Pizzeria Trattoria, Multifood STP oraz United Chicken - mimo stosunkowo wysokich wymogów wobec potencjalnych partnerów, udało im się otworzyć po kilka lokali franczyzowych.

Gaga Pizzeria Trattoria wprowadziła swój system na bardzo konkurencyjny rynek pizzerii. O jego sukcesie przesądziła m.in. długa obecność firmy na rynku (od 1993 r.), charakterystyczna, wyróżniająca się na rynku aranżacja wnętrza i bogate menu złożone także z innych, oprócz pizzy, włoskich dań. Gaga zdołała uruchomić w tym roku pierwsze cztery lokale franczyzowe. Razem z placówkami własnymi ma ich sześć.

Multifood STP wniósł natomiast na rynek franczyzy zupełnie nowy koncept - restauracji serwujących posiłki na wagę w systemie samoobsługowym - czym przetarł szlak dla kolejnych firm działających w tym segmencie rynku. W tym roku pojawiły się jeszcze dwie, oprócz Multifoodu, oferty franczyzowe restauarcji z jedzeniem na wagę. A z naszych informacji wynika, że w najbliższym czasie będziemy mieć do czynienia z kolejnymi debiutami. Warto podkreślić, że uruchomienie takiego lokalu jest dość kosztowne. Mimo to sieci Multifood STP udało się pozyskać trzech franczyzobiorców, którzy otworzyli już swoje własne restauracje oraz kilku kolejnych, którzy zrobią to niedługo po Nowym Roku.

fried_chickenZ kolei system United Chicken bardzo dobrze wypełnił lukę na rynku franczyzy w bardzo popularnym segmencie, jakim są restauracje fast food serwujące kurczaka w chrupiącej panierce. W Polsce segment ten reprezentowany jest przede wszystkim przez KFC, jednak firma odpowiedzialna za rozwój tej sieci w naszym kraju nie odsprzedaje licencji franczyzowych. United Chicken rozpoczął działalność jeszcze w 2009 r. Niemniej ten rok przyniósł jej aż pięciu nowych franczyzobiorców.

- Wszystkie trzy koncepty nie należą do najtańszych. Jednak wysokie koszty otwarcia są rekompensowane odpowiednio wysokimi przychodami i pozostają w atrakcyjnej relacji do okresu zwrotu zainwestowanych środków, oczywiście pod warunkiem dobrze dobranej lokalizacji. Wynika to z tego, że koncepty te są dopasowane ofertowo i cenowo do potrzeb szerokiego grona konsumentów. Poza tym franczyzodawcy oferują pełny koncept biznesowy, poparty szerokim wsparciem - mówi Adam Wroczyński, dyrektor ds. projektów w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, firmie doradczej zajmującej się m.in. problematyką budowy, wdrożenia i zarządzania systemami franczyzowych, agencyjnymi, dystrybucyjnymi i partnerskimi.  

Jednym z najbardziej zauważalnych trendów na gastronomicznym rynku franczyzowym było w tym roku ogłaszanie rozwoju w tej formule przez kolejne bary i restauracje sushi. Doliczyliśmy się w sumie kilkunastu marek, które oferują franczyzę w tym segmencie rynku. Większość ofertę współpracy przygotowała na przełomie 2009 i 2010 r. bądź już w tym roku. Segment ten jako całość możemy uznać za najbardziej nieudany tegoroczny debiut na rynku franczyzy. Żaden z nowo powstałych konceptów nie pozyskał w tym roku franczyzobiorców.

- Być może zaważyło na tym niesprzyjające otoczenie rynkowe. Sushi jest stosunkowo drogie, a więc przyciaga mniej klientów, zwłaszcza w okresie kryzysu. Franczyzobiorcy wybierali bardziej popularne i przystępne dla konsumentów koncepty fast foodowe, uznając je za bezpieczniejsze - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Podkreśla on jednocześnie, że nie każda oferta fast foodowa ma szansę przyjąć się na rynku franczyzy. - W tym roku pojawiło się wiele tanich, z punktu widzenia inwestora, konceptów fast foodowych, opartych na jednym, stosunkowo krótko działającym lokalu oraz chęciach rozwoju sieci, niepopartych jednak odpowiednim doświadczeniem i biznes planem. Brak silnego know-how skutkował tym, że nie udawało się im pozyskać franczyzobiorców - mówi Wroczyński.

Biznes piękny i gładki

Na drugim biegunie znajdują się salony fotodepilacji - segment, który w tym roku odniósł największy sukces w zakresie pozyskiwania franczyzobiorców i budowy sieci. Tymczasem praktycznie wszystkie tego typu koncepty dostępne na polskim rynku to tegoroczni debiutanci.

No+Vello_we_WroclawiuNumerem jeden wśród tegorocznych debiutantów, zarówno w swojej branży jak i na całym rynku franczyzowym, jest hiszpański koncept No+Vello. Firma zapowiadała 100 otwarć w tym roku, co zważywszy na dość wysoką jak na możliwości polskiego franczyzobiorcy kwotę inwestycji (120 tys. zł netto + adaptacja lokalu), wydawało się karkołomnym zadaniem. Do połowy grudnia firmie udało się jednak otworzyć aż 72 punkty, a w trakcie uruchamiania były już kolejne. Nawet jeśli stan faktyczny jest nieco poniżej planu, to należy uznać rozwój tej sieci za olbrzymi sukces.

W ślad za No+Vello poszły polskie firmy oferujące podobne zabiegi. I co ciekawe, każdej z nich udało się pozyskać przynajmniej jednego franczyzobiorcę. Te firmy to: Expelos, Adolesense, Beautiful Skin oraz Yasumi epil. Tej ostatniej można pogratulować największego sukcesu w gronie polskich firm, w tym roku uruchomiła bowiem ponad 20 gabinetów. Zadanie miała jednak o tyle ułatwione, że już wcześniej budowała inną sieć - partnerskich Instytutów Zdrowia i Urody Yasumi (obecnie 30 placówek i 4 w trakcie uruchamiania).

- W Polsce zaczyna się właśnie moda na franczyzowe koncepty urodowe. W naszym kraju brakuje znanych sieci i silnych marek w tej branży, co wykorzystują firmy zagraniczne. Oferując kompleksowe wsparcie dla franczyzobiorcy, a więc nie tylko wyposażenie i zaopatrzenie placówki, ale także określoną politykę sprzedażową i startegię marketingową, mają szansę pozyskać spore grono franczyzobiorców - komentuje Adam Wroczyński.

Lek na kryzys

Wzmożoną aktywnością na rynku franczyzy w 2010 r. wykazała się także branża farmaceutyczna. Dotychczas duzi dystrybutorzy farmaceutyków związawali ze sobą pojedyncze apteki dość luźną współpracą. W tym roku na rynku zadebiutował system Mediq Apteka firmy ACP Pharma, który jest pierwszą ofertą 100-procentowej, pełnej franczyzy w branży farmaceutycznej.

Rynek jest bardzo interesujący - odnotowuje rok do roku, bez względu na sytuację gospodarczą, dość znaczące wzrosty, a jednocześnie w ostatnim czasie liczba aptek zaczęła topnieć. Ci, którzy są w stanie się na nim utrzymać, mogą więc liczyć na coraz wyższe dochody.

Mediq_na_zewnatrz- Jest to równoznaczne z tym, że aby pozyskać działającą aptekę do współpracy na zasadzie franczyzy, trzeba dysponować naprawdę mocnym know-how, które pozwoli jej generować coraz lepsze wyniki i rosnąć ponad rynek. W mojej ocenie, takim know-how dysponuje właśnie Mediq. System franczyzowy dla tej sieci opracowała ARSS. Ten rok przyniósł pierwsze sukcesy w zakresie jego wdrażania. Kilka pierwszych aptek franczyzowych Mediq już rozpoczęło działalność, co na pewno należy uznać za istotne wydarzenie na polskim rynku franczyzowym - mówi AdamWroczyński.

Na budowę sieci franczyzowych w tej branży zdecydowało się także kilka innych firm zarówno sieci aptek, jak i dystrybutorów farmaceutyków. Świadczy to wyraźnie o pojawieniu się nowego trendu w tej branży. Warto przy tym podkreślić, że farmaceuci to grupa bardzo mocno ceniąca sobie niezależność, sukcesy pierwszych sieci franczyzowych pozwalają więc przypuszczać, że w kolejnych latach będziemy mieć do czynienia z postępującą konsolidacją branży farmaceutycznej, właśnie dzięki franczyzie.

Nowe branże we franczyzie

Oprócz Multifoodu, No+Vello czy Mediq pojawiło się w naszym kraju jeszcze kilka kolejnych konceptów reprezentujących zupełnie nowe dla rynku franczyzowego branże bądź segmenty.  

Sukcesem okazał się franczyzowy debiut Bajartu, firmy zajmującej się artystycznym malowaniem wnętrz. Ogłosiła ona plany rozwoju poprzez franczyzę jeszcze w 2009 r., ale w samej końcówce. Wtedy to, w grudniu powstał pierwszy oddział franczyzowy. Ta młoda i dość nietypowa sieć szybko była w stanie zachęcić do współpracy kolejnych biorców - dziś ma ich już siedmiu.

W tym roku debiutowały także z sytemami franczyzowymi pierwsze sieci kwiaciarni - Fashion Flowers, Bukieciarz, Kwiatoteka. One jednak nie odnotowały na razie znaczących sukcesów w zakresie pozyskiwania franczyzobiorców.

SwissBez franczyzobiorców jest także na razie Swiss, sieć sklepów z zegarkami. Ogłoszenie rozwoju poprzez franczyzę jest jednak w przypadku tej firmy wydarzeniem z ostatnich tygodni. Biorąc pod uwagę fakt, że sieć działa na rynku długo (od 1999 r.), jest już dość dobrze przetestowana (ok. 60 lokalizacji), a do tego nie ma bezpośredniej konkurencji, która proponowałaby franczyzę, można liczyć na to, że uda jej się w przyszłym roku pozyskać pierwszych partnerów.

Szczególnym konceptem, łączącym sklep piekarniczy z minikawiarenką, jest Gorąco Polecam Nowakowski. Ta sieć, podobnie jak Bajart, uruchomiła system franczyzowy jeszcze w 2009 r. Ten rok pokazał, że był to strzał w dziesiątkę. Na koniec 2009 r. sieć miała 13 placówek, w tym jedną franczyzową. Dziś jest ich już 19, z czego 18 działa w systemie franczyzowym bądź ajencyjnym.

Nowe znane marki we franczyzie

Pomimo tego, że jedną z zalet franczyzy, ma być w założeniu możliwość działania pod znaną marką, to na polskim rynku nie zawsze z takimi mamy do czynienia. Jak już wspomniano wcześniej, rozwój franczyzowy często rozpoczynają u nas firmy dysponujące tylko jednym lokalem, a więc ich marka cieszy się znikomą rozpoznawalnością.

Dlatego też postanowiliśmy wyróżnić najbardziej znane firmy wśród tegorocznych debiutantów oraz przyjrzeć się efektom wdrożenia przez nie systemu franczyzowego. Są one... różne.

Biorców licencji nie pozyskała na razie sieć sklepów meblarskich Abra. Liczy ona aż 75 placówek własnych, co czyni ją jedną z najwięszych sieci w tej branży w kraju. W czerwcu, w momencie uruchamiania systemu, zapowiadała, że w ciągu roku chce uruchomić przynajmniej 5 jednostek franczyzowych. Jeśli plan ma zostać zrealizowany, w ciągu najbliższych miesięcy powinny nastąpić pierwsze otwarcia.

Do grona sieci biur nieruchomości rozwijających się poprzez franczyzę dołączył w tym roku Emmerson. Spółka otworzyła już pierwsze placówki w tej formule. Jednak dopiero przyszły rok pokaże, czy będzie w stanie dołączyć do czołówki sieci franczyzowych. Jeśli uda jej się zrealizować plan i otworzyć 30 jednostek w tej formule do końca 2011 r., będzie to możliwe.

Dopiero przyszły rok zweryfikuje także możliwości realizacji planu rozwoju franczyzowego Axy. Firma ubezpieczeniowa, która pierwsze placówki w tej formule uruchomiła pod koniec 2009 roku, na razie trzyma się blisko planu. Podpisała już ok. 20 umów franczyzowych. Kolejne lata mają przynosić po ok. 50-60 otwarć rocznie.

Franczyza w branży finansowej jest bardzo popularna wśród przedsiębiorców, którzy chcieliby założyć własną działalność. W sieciach bankowych działają już tysiące placówek agencyjnych. Przekłada się to na łatwiejszy start nowych systemów w tej branży. Najbardziej znaną marką spośród firm z branży finansowej, które w ostatnim czasie rozpoczęły rozwój franczyzowy, jest własnie Axa. Pozostałe to Meritum Bank i Star Finance.

Meritum Bank do końca września br. uruchomił 24 jednostki partnerskie. Jacek Biskup, dyrektor ds. projektów placówek franczyzowych w banku zapowiadał na łamach portalu FranczyzawPolsce.pl, że do stycznia 2011 r. będzie ich 50. Na razie działa 34. To niezły wynik, zważywszy na to, że bank nie dysponuje zbyt rozbudowaną siecią własną.

Star Finance to z kolei druga marka spółki Gold Finance, dedykowana mniejszym miejscowościom. Zadebiutowała w końcówce 2009 roku. Według zapowiedzi przedstawicieli firmy, w trzy lata ma powstać 1000 placówek Star Finance. Na ten rok bylo zaplanowanych 250. Plan okazał się zdecydowanie zbyt ambitny - na liście lokalizacji, w których znajduje się Star Finance, są na razie 23 miasta.

MoyaZdaniem Adama Wroczyńskiego z ARSS, warto także zwrócić uwagę na nowy brand w branży stacji paliw - Moya. Co prawda, marka nie jest jeszcze bardzo znana na rynku, nie jest bowiem obecna w tak wielu lokalizacjach jak logo Statoil, BP czy Orlen. Stoi jednak za nią jeden z największych koncernów w Polsce - hurtowy dystrybutor paliw Anwim S.A. Powoduje to, że Moya z sukcesem rozwija sieć. W 2010 roku otworzyła ok. 20 stacji franczyzowych, to tempo podobne do tego, jakie osiągają największe sieci paliwowe z BP czy Lotosem na czele.

Podsumowując, najbardziej udane debiuty 2009/2010 oraz 2010 to: No + Vello, Multifood STP, Gaga Pizzeria Trattoria, United Chicken, Mediq, Bajart, Gorąco Polecam Nowakowski oraz Moya.

- Pozyskanie pierwszych franczyzobiorców jest dla każdej sieci sporym wyzwaniem. Nie zapominajmy jednak o tym, że najważniejszy jest taki dobór kanadydatów i lokalizacji, który zagwarantuje sukces w wieloletniej perspektywie. Oczywiście w przypadku debiutantów na rynku franczyzowym trudno nam ocenić, czy taki sukces będzie miał miejsce. Niemniej szybki rozwój w przypadku jednych sieci oraz zastój w przypadku innych może być drogowskazem dla kolejnych franczyzodawców co do tego, jakich konceptów szukają franczyzobiorcy. Widać, że coraz istotniejszą rolę odgrywa innowacyjność konceptu, istotna jest także jego przystępność ofertowa i cenowa dla masowego klienta oraz kompleksowe przygotowanie franczyzodawcy do jego wdrożenia  - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

zobacz więcej

Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram