Franczyzodawcy: sprzęt opłaca się wyleasingować; Foto: freeimages.com
Główną siłą napędową rynku leasingu pozostają pojazdy lekkie oraz maszyny. Coraz częściej z tej formy finansowania korzystają firmy działające na licencji, pokrywając koszty wyposażenia lokali gastronomicznych czy zakup samochodów służbowych.
Rynek leasingu rozwija się dynamicznie - wzrost osiągnięty w I półroczu br. wyniósł 31,8% (rok do roku). Firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) w pierwszym półroczu 2014 sfinansowały aktywa za 21,05 mld zł. Wynik ten był lepszy od rekordowego I półrocza 2008 (17,9 mld zł). Aktywa sfinansowane leasingiem stanowią większość (85,9%) w ogólnej strukturze finansowania firm leasingowych. Udział pożyczki w finansowaniu aktywów ruchomych w I półroczu 2014 roku wyniósł 14,4% i stopniowo rośnie.
Coraz częściej z tej formy finansowania korzystają firmy działające na licencji, kupując np. sprzęt do robienia mrożonych jogurtów czy maszyny do kręcenia lodów. Jak powiedział nam Marcin Olesiak, rozwijający sieć franczyzową mobilnych lodziarni Lodolandia, leasing to bardzo dobra forma finansowania w tego typu biznesie. W przypadku jego firmy, franczyzobiorca może skorzystać z porady finansowej dedykowanego specjalisty.
Firmy chętnie leasingują również samochody. Podsumowując dotychczasowe wyniki polskich firm leasingowych ZPL podaje, że dwa pierwsze kwartały roku charakteryzowały się wysoką dynamiką na rynku pojazdów lekkich ze względu na możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu aut osobowych z homologacją ciężarową w I kwartale br. oraz korzystne przepisy dla leasingu aut z segmentu premium w II kwartale. Segment maszyn zanotował stabilny wzrost ze względu na wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, środki unijne dla rolnictwa oraz obserwowane odbicie w budownictwie.
INK