Franczyza w usługach dla klientów indywidualnych 2012

Autor: Redakcja
Data dodania: 25 czerwca 2012
Kategoria:

Usługi dla klientów indywidualnych to bardzo obszerny sektor rynku franczyzy w Polsce, który wciąż dynamicznie się rozwija. Obok obfitujących w sieci branż, jak gastronomia, edukacja czy pośrednictwo w obrocie nieruchomościami znajdziemy tu także nowatorskie i unikatowe pomysły na biznes, który można rozwinąć dzięki sprawdzonemu know-how. Mowa na przykład o pielęgnacji trawników, szkoleniu psów, usługach kurierskich czy organizacji imprez. W tym raporcie przybliżamy blisko 100 sieci oferujących usługi dla klientów indywidualnych.

Franczyza w sektorze usług z roku na rok zyskuje w Polsce na popularności. Wkrótce może stanowić już połowę rynku franczyzy. Póki co większość rynku należy do systemów dystrybucyjnych. W krajach zachodnich stanowią one jednak zaledwie jedną trzecią wszystkich sieci franczyzowych, ustępując zdecydowanie właśnie systemom usługowym.

Sieci usługowe możemy podzielić na takie, których oferta skierowana jest do biznesu, czyli innych firm oraz takie, które nastawione są na obsługę klientów indywidualnych. W tej pierwszej kategorii znajdziemy sieci zajmujące się m.in. szkoleniami, rachunkowością, reklamą, drobnymi usługami biurowymi itp. Jeszcze większa różnorodność profili działalności występuje wśród firm kierujących swe usługi do klientów indywidualnych. W tej szerokiej kategorii możemy znaleźć branże, w których franczyza zadomowiła się już na dobre, jak i takie, w których dopiero raczkuje.

Najwięcej systemów franczyzowych w kategorii usług dla klientów indywidualnych znajdziemy w gastronomii – jest ich ok. 140. W okolicach 50 oscyluje liczba systemów w branży edukacyjnej, najwięcej wśród nich jest szkół językowych, ale znajdziemy tu też koncepty związane z prowadzeniem zajęć z technik pamięciowych, korepetycji czy szkół muzycznych. W branży salonów urody z powodzeniem działa zaś kilkadziesiąt sieci wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach, np. fryzjerstwie, fotoepilacji, modelowaniu sylwetki czy też posiadających szerszą ofertę zabiegów na twarz i ciało. Coraz więcej systemów działa także w branży agencji nieruchomości. Wszystkie te biznesy koncentrują się na świadczeniu usług dla klientów indywidualnych. Jednak ze względu na ich dużą popularność na rynku franczyzy poświęcaliśmy im już wielokrotnie odrębne analizy i raporty.

W tym raporcie koncentrujemy się na sieciach, których podstawą działalności jest świadczenie usług dla klientów indywidualnych, ale które to usługi wciąż jeszcze nie są dość mocno kojarzone z franczyzą ze względu na niewielką ilość firm z poszczególnych segmentów, które postawiły na tę formę rozwoju.

Franczyza na czterech kółkach

Coraz wyraźniej swoją obecncość na rynku franczyzy zaznacza branża motoryzacyjna. Kilka sieci serwisów samochodowych to dość duże sieci obecne na rynku od lat, nierzadko mające zasięg międzynarodowy. Przykłady to Premio, Point S czy Bosch Car Service. Wciąż są one jednak mało znane na rynku franczyzy ze względu na dość hermetyczną grupę przedsiębiorców, do których kierują swoją ofertę. Ze względu na duże nakłady związane z uruchomieniem warsztatu, a także duże nasycenie tego rynku wszystkie te sieci franczyzobiorców poszukiwały przede wszystkim wśród firm, które już na nim działają.

Dopiero kilka lat temu sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z pojawieniem się na rynku sieci salonów auto detailingu S Plus. Firma podkreśla co prawda, że najlepiej w sieci radzą sobie osoby, które posiadały już wcześniejsze doświadczenie w branży motoryzacyjnej, niemniej ze swoją ofertą wyszła szerzej do rynku. Pomimo niemałych nakładów (rzędu 200-250 tys. zł) system cieszy się sporym zainteresowaniem franczyzobiorców. S Plus jest największą tego typu siecią w kraju, liczącą już ponad 20 punktów.

Rozwijają się też systemy konkurenycjne – Dr. Auto oraz Carnauba. Dość szybki rozwój jest udziałem przede wszystkim tej pierwszej, a głównym powodem tego stanu rzeczy są niewątpliwie niskie nakłady inwestycyjne nieprzekraczające nawet 20 tys. zł. Właściciele punktów franczyzowych tworzą najczęściej mobilne, jednoosobowe oddziały. Dr. Auto w ciągu niespełna roku podwoił ich liczbę z 4 do 8. Docelowo firma widzi w kraju miejsce dla 40 takich jednostek. Oznacza to, że jeszcze sporo możliwości czeka na nią w Polsce, niemniej już teraz zapowiada rozwój międzynarodowy.

Dużym przełomem dla franczyzy w branży motoryzacyjnej okazało się też wkroczenie na ten rynek sieci myjni, które nie stawiają franczyzobiorcom żadnych wymogów co do wcześniejszego doświadczenia w motoryzacji. Podstawą działalności wielu z nich są mobilne myjnie parowe wymagające niskich nakładów inwestycyjnych, co uczyniło je bardzo popularnymi wśród franczyzobiorców. Przykładami takich dynamicznie rozwijających się systemów są ecomyjnia czy SteamArt.

Do droższych systemów zaliczają się Auto Spa oraz Service Master i Wash Master – pod tymi markami działają bowiem obiekty stacjonarne. Auto Spa to sieć myjni bezdotykowych. Inwestycja w jeden taki obiekt pochłania, w zależności od liczby stanowisk, od ok. 500 tys. zł do ok. 1 mln zł. Ale dzięki temu, że firma pomaga w pozyskaniu finansowania wystarczy, że franczyzobiorca posiada jedną trzecią potrzebnej kwoty. Ważną pomocą ze strony franczyzodawcy jest także posiadanie atrakcyjnych lokalizacji pod myjnie. Franczyzobiorcy mogą wybrać jedną z ok. 200 lokalizacji przy marketach Tesco.

Service Master i Wash Master wspiera partnerów w inny sposób. Postawił w pierwszej fazie rozwoju na system agencyjny, tj. nie wymaga od swoich partnerów żadnej inwestycji, a jedynie wpłaty kaucji (150 tys. zł), proponuje za to objęcie w zarządzanie jednego z już działających obiektów sieci.

Oferty franczyzowe w branży motoryzacyjnej są bardzo zróżnicowane. Mogą w tym obszarze propozycji dla siebie szukać zarówno właściciele istniejących warsztatów, którzy chcą przyłączyć się do sieci, poprawić standardy w swoim serwisie oraz warunki handlowe z dostawcami, np. opon. Nie brakuje propozycji dla dysponujących większymi środkami finansowymi biznesmenów, którzy szukają możliwości ulokowania kapitału w inwestycji, która będzie przynosiła zyski, ale niekoniecznie wymagała codziennego zaangażowania – dobrym pomysłem dla nich będzie przyłączenie się np. do sieci myjni bezdotykowych. Wreszcie znajdziemy tu także oferty dla osób dysponujących niewielkim budżetem, rzędu kilku, kilkunastu tysięcy złotych, a nawet dla osób bezrobotnych (dotację na tej wielkości inwestycję mogą otrzymać z Urzędu Pracy), które wykazują chęć założenia działalności gospodarczej oraz pracy w branży motoryzacyjnej. Są to najczęściej koncepty mobilne, niegenerujące na co dzień wysokich kosztów, ale zazwyczaj niepozwalające również na zatrudnianie pracowników. W celu maksymalizacji zysków właściciele tych firm zwykle sami wykonują wszystkie obowiązki.

Jedno jest pewne – bez względu na profil działalności i koszty związane z uruchomieniem biznesu franczyzowego – sieci w branży motoryzacyjnej mają się coraz lepiej. Wystarczy spojrzeć na poniższe zestawienie – niemal wszystkie sieci w ciągu niespełna roku znacząco urosły, a niektóre nawet podwoiły liczbę punktów. W połowie ubiegłego roku 13 sieci franczyzowych z branży motoryzacyjnej liczyło ok. 770 punktów. Dziś mają łącznie o ok. 150 oddziałów więcej.

Sieć Liczba placówek (czerwiec 2011) Liczba placówek (kwiecień 2012) Wartość inwestycji
Premio Opony - Serwis ok. 100 franczyzowych 103 franczyzowe oferty kierowane są głównie do właścicieli działających serwisów; koszt dostosowania do standardów sieci ustalany indywidualnie
Point S 120, w tym 73 franczyzowe 145, w tym 79 franczyzowych
Bosch Car Service 228 franczyzowych 272 franczyzowe
Driver 80 franczyzowych 50 franczyzowych
Partner Opony Polska b.d. 89
S Plus 21 franczyzowych 22 franczyzowe ok. 200-250 tys. zł
Dr. Auto 4 franczyzowe 8 franczyzowych 19,5 tys. zł
Carnauba 3, w tym 2 franczyzowe 3, w tym 2 franczyzowe b.d.
Service Master i Wash Master 8, w tym 3 agencyjne 8, w tym 3 agencyjne ok. 150 tys. zł (kaucja zwrotna)
SteamArt 48, w tym ok. 40 franczyzowych 86, w tym 82 franczyzowe 7,4 tys. zł
ecomyjnia 16 franczyzowych 23 franczyzowe ok. 10-25 tys. zł (myjnia mobilna) ok. 30 – 120 tys. zł (myjnia stacjonarna)
Auto Spa 17 własnych 32, w tym 8 franczyzowych od 150 tys. zł
Global Rent a Car ok. 40 franczyzowych 81 franczyzowych od 30 tys. zł

Dzieciaki w centrum uwagi

Powstaje także coraz więcej sieci z ofertą skierowaną do najmłodszych. Mowa o przedszkolach, krainach zabaw, zajęciach łączących edukację z zabawą. Franczyzobiorcy tych konceptów to nierzadko młode mamy, bowiem odpowiednie podejście do dzieci, chęć przebywania z nimi, zrozumienia ich potrzeb i rozwoju to wymogi konieczne do tego, by taki biznes prowadzić. Oczywiście można do sprawy podejść czysto biznesowo i zatrudniać pracowników, którzy w całości przejmą na siebie ciężar prowadzenia zajęć bądź opieki nad dziećmi. Jednak, jak zgodnie przyznają franczyzodawcy konceptów dziecięcych, taki model zdarza się rzadko.

Najdroższymi konceptami dziecięcymi są przedszkola. Wynika to z tego, że placówka musi spełniać szereg określonych warunków. Wymaga to znaczących nakładów na samą adaptację lokalu. Franczyzodawca konceptu 100 Bajek szacuje, że budowa od podstaw nowego przedszkola to koszt przekraczający 300 tys. zł. Łatwiej jest w przypadku dostosowania do sieci istniejącej placówki czy też w przypadku otwierania jednostki w lokalu dobrze przystosowanym do tej działalności i niewymagającym dużo prac. Wówczas inwestycja w samą infrastrukturę przedszkolną, wyposażenie sal pochłania w granicach 50-100 tys. zł.

Pomimo tego, że prywatne przedszkola wyrastają w naszym kraju jak grzyby po deszczu, to jednak rzadko są one zrzeszone w sieciach franczyzowych. Zazwyczaj są to pojedyncze placówki, czasem minisieci należące do jednego właściciela. Kilka z nich zdecydowało się uruchomić system franczyzowy, inwestorzy na razie nie skusili się jednak na zakup licencji.

Inaczej jest w przypadku pozostałych franczyz dziecięcych, np. miniplaców zabaw dla dzieci powstających w centrach handlowych i zapewniających opiekę nad dziećmi w czasie, gdy rodzice robią zakupy. Z tego typu usługami związany jest koncept Best4youKids. W ramach tej sieci działają już 4 placówki własne (Kraków, Krzywaczka, Jastrzębie Zdrój i Rzeszów) oraz 5 franczyzowych (Ciechanów, Zamość, Mielec, Dębica i Nowy Sącz). Według informacji podawanych przez franczyzodawcę, przychody takiej placówki mogą wahać się od 20 do 50 tys. zł miesięcznie. A mogą też być wyższe, jeśli punkt ma szerszą i atrakcyjniejszą ofertę. Franczyzodawca proponuje rozszerzenie jej np. o gastronomię (Cafe B4uKids). Szacunki dotyczące wartości inwestycji też obejmują dość szerokie widełki - od 50 do 200 tys. zł - a jej zwrot szacowany jest na okres do 24 miesięcy.

Największym zainteresowaniem ze strony franczyzobiorców cieszą się licencje na różnego rodzaju zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci. Inwestycja w taki biznes nie jest zazwyczaj wysoka. Obejmuje licencję (od kilku do kilkudziesięciu tys. zł, w zależności od obszaru wyłączności), zakup podstawowych pomocy do prowadzenia zajęć oraz wynajęcie sali (często na godziny w różnych punktach miasta, więc koszt powstaje tylko wtedy, gdy w danym miejscu są chętni na zajęcia).

Do największych sieci należy Kreatywka – zajęcia umuzykalniające dla dzieci – obecna w 33 miejscowościach, w których zajęcia organizuje 7 koordynatorów, w tym 3 franczyzobiorczynie. Do 30 miast dociera ze swoją ofertą szkółka piłkarska Socatots. Zajęcia organizuje w nich 18 franczyzobiorców. Prawdziwym rekordzistą wydaje się system Przedszkoliada, również związany z zajęciami sportowymi dla najmłodszych. Ma już 75 punktów. Jednak działalność franczyzobiorców sieci w dużej mierze opiera się na pozyskiwaniu przedszkoli do współpracy, a nie tworzeniu zupełnie nowych jednostek.

Coraz większą popularność zyskują także zajęcia edukacyjne związane z rozwijaniem zdolności matematycznych, zmysłu inżynierskiego i logicznego myślenia. W tym segmencie działa MathRiders oparty na brytyjskiej licencji, który pozyskał już w naszym kraju pierwszych licencjobiorców, a także polskie koncepty takie jak Twój Robot (obecny w 13 miastach, sieć ma jednego franczyzobiorcę działającego w dwóch miastach) czy Mały Inżynier posiadający już 3 franczyzobiorców.

Sieć Profil działalności Liczba jednostek Wartość inwestycji
Best4youKids miejsca zabaw, najczęściej w centrach handlowych 4 własne i 5 franczyzowych 50 – 200 tys. zł
100 Bajek przedszkole 1 własna 30 – 330 tys. zł
Kidz Corner przedszkole 1 własna b.d.
Przedszkole Koliberek przedszkole 3 własne ok. 100 – 150 tys. zł
Socatots zajęcia sportowe 18 franczyzowych 20 – 80 tys. zł
Kreatywka zajęcia muzyczne 33 własne i franczyzowe 3,7 - 24,5 tys. zł (licencja) + kilka tys. zł na instrumenty i marketing
Twój Robot warsztaty z zakresu robotyki 13 własnych i franczyzowych ok. 25 – 28 tys. zł
Mały Inżynier warsztaty z zakresu robotyki 8 własnych i franczyzowych ok. 20 – 30 tys. zł.
Math Riders zajęcia matematyczne 5 własnych i franczyzowych od ok. 20 tys. zł
Przedszkoliada zajęcia sportowe 75 własnych i franczyzowych ok. 2 tys. zł
Family Care kompleksowe usługi dla całej rodziny: żłobek, różnego rodzaju zajęcia dbające zarówno o rozwój fizyczny jak i psychiczny dzieci i ich rodziców, franczyzobiorcy mogą wprowadzić wszystkie usługi bądź kilka wybranych 2 własne b.d.

Jeszcze dystrybucja czy już usługa?

Wspomniany na początku raportu podział na systemy dystrybucyjne i usługowe jest dość płynny. Istnieje szereg systemów łączących te dwa sektory. Salony optyczne, takie jak np. Vision Express, zarabiają głównie na sprzedaży okularów, ale w zakresie ich działalności mieści się także doradzanie klientom czy przeprowadzanie badań wzroku. Centra dietetyczne Naturhouse również utrzymują się ze sprzedaży, w tym przypadku chodzi o suplementy diety. Niemniej do punktów ściągają klientów porady dietetyka, który ustala indywidualne diety i śledzi postępy danej osoby.

Podobnie sytuacja wygląda w branży usług związanych z doradztwem finansowym i ubezpieczeniowym. Klienci firm działających w tej branży otrzymują oczywiście konsultację dotyczącą ich finansów, ale dzieje się to niejako przy okazji, bowiem doradcy nie pobierają za to wynagrodzenia. Celem ich pracy jest sprzedaż produktów finansowych współpracujących instytucji – to od nich bowiem doradcy otrzymują wynagrodzenie w postaci prowizji.

Analogiczna sytuacja ma miejsce w branży biur podróży. Zorganizowanie wypoczynku jest niewątpliwie usługą, ale należy pamiętać, że biura podróży działające we franczyzie mają charakter stricte dystrybucyjny. Franczyzobiorcy w ramach prowadzonych przez siebie działalności nie organizują wycieczek, a jedynie pośredniczą w sprzedaży imprez organizowanych przez touroperatorów. Niektóre sieci franczyzowe związane są z jednym touroperatorem, który buduje sieć sprzedaży pod własną marka (np. TUI, Neckermann czy Rainbow Tours), inne to typowe multiagencje posiadające w ofercie wyjazdy kilkudziesięciu touroperatorów – i to one cieszą się ostatnio bardzo dużą popularnością wśród franczyzobiorców.

Firmy te wiążemy z branżą usług, bo choć same zajmują się głównie sprzedażą, to z punktu widzenia klienta indywidualnego celem kontaktu z daną firmą jest przede wszystkim pozyskanie usługi.

a. Biura podróży

Największą siecią punktów sprzedaży dysponuje obecnie Neckermann – 71 jednostek, z których większość prowadzą franczyzobiorcy. TUI, które również oferuje możliwość współpracy na zasadzie franczyzy, ma 65 biur, o dwa więcej niż Rainbow Tours. Ostatni z wymienionych podmiotów, rodzimy touroperator większość firmowej sieci sprzedaży zbudował samodzielnie. Na zasadzie franczyzy pod szyldem Rainbow Tours działa 7 jednostek, dopiero w tym roku firma planuje przyspieszyć rozwój sieci w tej formule. Najmniejszą siecią spośród organizatorów wycieczek dysponuje Ecco Holiday, mimo że jako jedno z pierwszych rozpoczęło rozwój poprzez franczyzę. Obecnie pod tym szyldem działa 21 biur.

Dużą konkurencję organizatorom wycieczek stwarzają na rynku franczyzy multiagencje. Jako pierwszy w tej formule jeszcze w 2005 roku zaczął rozwijać się Sun Club. Na przestrzeni ostatnich dwóch, trzech lat powstało jednak dużo nowych sieci, takich jak Ostatniemiejsca.pl, Urlopy.pl czy My Travel, które z zaskakującą łatwością podbiły rynek. Zaskakującą, bowiem jest on już dość mocno nasycony, a dodatkowo coraz większą rolę w sprzedaży wycieczek odgrywa internet.

Niemniej Ostatniemiejsca.pl w krótkim czasie rozwinęły się do 55 jednostek, Multita i My Travel mają po 19 punktów, blisko 20 jednostek należy także do sieci Urlopy.pl, Travelplanet.pl oraz Travel-Point. Po kilkanaście punktów działa pod szyldem Sun Club oraz TravKon.

Zaletą multiagencji jest możliwość sprzedaży wycieczek wielu touroperatorów, z którymi centralnie, w imieniu całej sieci umowy zawiera franczyzodawca. W przypadku współpracy z touroperatorem taka możliwość również istnieje – umowy jednak trzeba negocjować indywidualnie, a ponadto franczyzodawca nakłada ograniczenia co do poziomu sprzedaży w danym biurze imprez innych organizatorów. Zaletą współpracy z touroperatorem jest jednak bardziej rozpoznawalna marka.

Jakie są koszty otwarcia własnego punktu sprzedaży wycieczek? Bardzo różne. Szacunki zaczynają się od ok. 15-25 tys. zł w przypadku takich sieci jak Urlopy.pl czy Ostatniemiejsca.pl poprzez kwoty rzędu 30-60 tys. zł w przypadku Neckermanna czy My Travel aż po sumy oscylujące wokół 100 tys. zł. Travelplanet.pl szacuje wartość inwestycji na 85 tys. zł, zaś opłaty licencyjnej na 18 tys. zł, natomiast rozpiętość w przypadku biura pod szyldem TUI wynosi od 50 do 150 tys. zł.

b. Salony optyczne

Największą i najbardziej znaną siecią w tej branży jest Vision Express Super Optyk, działająca na rynku polskim od 1994 roku. Została założona przez firmę brytyjską i choć od tamtego momentu kilkakrotnie zmieniała właściciela, to do dziś pozostaje własnością spółki zagranicznej – obecnie jest to Pearl Europe. Pod szyldem Vision Express działa w Polsce 166 salonów, w tym 26 na zasadzie franczyzy.

Pozostałe sieci z branży nie mogą się niestety równać z Vision Express zasięgiem działania. OpenOptyk Bliżej Ciebie to sieć licząca 14 punktów, zaś francuski Lynx Optiq ma ich łącznie 11. Za drugą co do wielkości sieć franczyzową w tym segmencie rynku należy uznać Twoje Soczewki liczące blisko 40 punktów. Wbrew nazwie, sieć nie oferuje wyłącznie soczewek kontaktowych, ale również okulary. Jednak tylko w 11 z nich dostępne są gabinety okulisty czy optometrysty. Część punktów to stoiska-wyspy w centrach handlowych, których powierzchnia nie przekracza 10 mkw.

Z racji nieco odmiennej specyfiki poszczególnych sieci różne są też ich wymogi wobec potencjalnych franczyzobiorców. Dla przykładu, OpenOptyk to sieć upatrująca swojej szansy na rozwój przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, do 40 tys. mieszkańców, i to w nich właśnie szuka biorców licencji. Według szacunków firmy, na uruchomienie salonu wystarczy kwota rzędu zaledwie 40-50 tys. zł.

Z kolei w przypadku otwierania salonu Vision Express wydatki mogą wynieść od 430 do 550 tys. zł netto. Bowiem koszty budowlane i zakup mebli to koszt rzędu 300 – 350 tys. zł, do tego dochodzi zakup urządzeń laboratoryjnych (50 – 100 tys. zł) oraz zatowarowanie (80 – 100 tys. zł). Niewiele osób, które widzą siebie w roli właściciela salonu optycznego, stać na taką inwestycję, dlatego przez blisko 20 lat obecności w Polsce Vision Express rozwinął tak dużą sieć głównie własnymi siłami. W rękach franczyzobiorców pozostaje 26 punktów. Firma pod koniec 2010 r. wprowadziła również system agencyjny. W tym modelu inwestycja leży po stronie sieci, zaś agent prowadzący własną działalność gospodarczą zarządza salonem. Jego dochody stanowi prowizja od wartości sprzedaży w salonie.

c. Centra dietetyczne

Franczyzę w tej branży posiadają na razie trzy sieci, choć specyfika ich działania jest nieco odmienna. Systemem z pogranicza usług i dystrybucji jest jedynie hiszpański Naturhouse. Konsultacje z dietetykiem w tej sieci są bezpłatne. Klient płaci jedynie za suplementy diety, które mają mu pomóc w osiągnieciu wymarzonej sylwetki. Taki model najwyraźniej przypadł do gustu i klientom, i franczyzobiorcom, gdyż Naturhouse ma już w Polsce ponad 100 centrów dietetycznych, zarówno w dużych centrach handlowych w największych miastach, jak i przy ulicach w miejscowościach liczących kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców.

Mój dietetyk i Dobry dietetyk to klasyczne usługowe gabinety dietetyczne. Mój dietetyk to sieć wywodząca się z Pomorza. Obecnie tworzy ją 9 gabinetów własnych i 7 franczyzowych. Dobry dietetyk działa natomiast w 111 lokalizacjach, aczkolwiek 80% z nich to nie odrębne centra dietetyczne, a gabinety funkcjonujące przy przychodniach czy salonach spa. Podnajęcie takiego pomieszczenia w ramach innej placówki o zbliżonym profilu pozwala na spore oszczędności zarówno na adaptacji, jak i reklamie. Franczyzodawca szacuje, że koszt uruchomienia takiego gabinetu może zamknąć się w 4-5 tys. zł.

d. Usługi finansowe

W tej kategorii, podobnie jak w przypadku centrów dietetycznych, mamy do czynienia zarówno z systemami z pogranicza usług i dystrybucji (doradztwo i sprzedaż kredytów, ubezpieczeń etc.), jak i typowych usług (przyjmowanie płatności masowych). Pomijamy tutaj sieci bankowe, które omawialiśmy w oddzielnym raporcie.

Wśród doradców finansowych i ubezpieczeniowych rozwijających się poprzez franczyzę znajdziemy takie firmy jak Expander, Gold Finance, Star Finance, A-Z Finanse, Fines Operator Bankowy czy Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Klienci doradców nie płacą za usługę samego doradztwa, a jedynie ponoszą koszty / inwestycje związane z wybranym produktem finansowym (najczęściej kredytem, lokatą bądź ubezpieczeniem).

Każda z firm trudniących się pośrednictwem finansowym stara się pozyskać do współpracy jak najwięcej instytucji finansowych oraz zaoferować klientom jak najszersze spectrum produktów. Część jednak wyspecjalizowała się w pewnych obszarach. I tak doradcy Credit House najczęściej sprzedają kredyty hipoteczne, Multiki czy Finesa – kredyty gotówkowe, zaś CUK – ubezpieczenia komunikacyjne.

Największą siecią w branży pośredników finansowych, rozwijającą się poprzez franczyzę, jest Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, liczące już 76 placówek. Imponującymi sieciami pod własnym szyldem dysponuje kilku czołowych ubezpieczycieli, którzy zdecydowali się na rozwój poprzez franczyzę. Są to: ING Życie (ok. 70 placówek, w tym blisko 20 franczyzowych), AXA (63 punkty, w tym 22 franczyzowe) oraz Aviva (ok. 50 jednostek, w tym blisko 20 franczyzowych). Spośród klasycznych multiagencji zajmujących się pośrednictwem w sprzedaży produktów różnych instytucji największymi sieciami dysponuje Expander (57 placówek) oraz Gold Finance (ponad 30). Liczba placówek własnych i franczyzowych w pozostałych sieciach multiagencji nie przekracza 20.

Znacznie większą ilością zrzeszonych placówek dysponują sieci tzw. okienek kasowych, czyli punktów, w których można za niewielką opłatą uregulować rachunki, np. za prąd czy gaz. Choć bezpłatne przelewy internetowe stają się coraz popularniejsze wśród młodego pokolenia, to sporo osób wciąż korzysta z tradycyjnych metod i płaci rachunki na poczcie, w oddziale bankowym bądź właśnie w tego typu okienkach kasowych, które skutecznie konkurują z pocztą i bankami wysokością prowizji. Największe tego typu sieci franczyzowe to Monetia (należąca do Banku DnB Nord, licząca ok. 450 placówek), Skarbonka (ok. 300 punktów), Microcash (ok. 350) czy Gi Rodzinne Opłaty (ok. 250).

Uruchomienie biznesu w tej branży nie wiąże się zwykle z dużymi nakładami inwestycyjnymi. Okienko kasowe można otworzyć już za kilka tys. zł, punkt doradztwa finansowego za kilkanaście. Nawet w przypadku większych placówek działających w ramach sieci, dla których bardzo ważne jest zachowanie wysokich standardów wystroju nie powinno to być więcej niż 40 – 50 tys. zł.

Odrębną kwestią pozostają środki na rozruch. Każda osoba, która pracowała już w branży pośrednictwa finanasowego, wie, że zdobycie odpowiedniej bazy klientów, to proces czasochłonny. Może minąć wiele miesięcy nim placówka uzyska rentowość, a na ten czas należy mieć zabezpieczone środki na bieżące funkcjonowanie oddziału. Dla przykładu, AXA szacuje, że powinna to być kwota rzędu 50 – 100 tys. zł.

Rodzaj usług Sieci rozwijające się poprzez franczyzę Łączna liczba jednostek własnych i franczyzowych Szacowane koszty inwestycji
Biura podróży TUI, Neckermann, Sun Club, Ecco Holiday, Rainbow Tours, Travelplanet.pl, Ostatniemiejsca.pl, Multita, My Travel, TravKon, Travel Point, Urlopy.pl 389 15 – 150 tys. zł
Salony optyczne Vision Express, Lynx Optique, Twoje soczewki, OpenOptyk Bliżej Ciebie 228 50 – 550 tys. zł
Centra dietetyczne Naturhouse, Mój dietetyk, Dobry dietetyk 233 5 – 100 tys. zł
Usługi finansowe Expander, Gold Finance, Star Finance, Futuro Finance, A-Z Finanse, Credit House, K2 Doradcy Finansowi, Powszechny Dom Finansowy, Fines Operator Bankowy, Multika, CUK Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, AXA, Aviva, ING Życie, DG-Inwest, Skarbonka, Expert Agencje Opłat, Lider Punkt (Lubuska Grupa Kapitałowa), Gi Rodzinne Opłaty, Microcash ok. 1600 5 – 50 tys. zł

Różnorodność pomysłów

Rozpiętość i w zakresie profilu działalności, i wysokości inwestycji wśród pozostałych systemów z omawianego sektora rynku jest bardzo duża. Poprzez franczyzę próbują rozwijać się m.in. sieci pralni, pracowni poprawek krawieckich, punktów dorabiania kluczy, serwisów komputerowych, biur matrymonialnych, a nawet firm budowlanych.

Największe inwestycje są związane z biznesami wymagającymi uruchomienia konkretnej placówki, kosztownego wyposażenia, zatrudnienia personelu. Przykładami takich biznesów są np. pralnie czy kluby fitness. W obu branżach moda na franczyzę przyszła do nas z zagranicy.

Wśród sieci pralni największa jest 5aSec, aczkolwiek doczekała się ona już godnych konkurentów w Polsce w postaci takich sieci jak chociażby Pralnie Panda czy Perfect Clean. Do ekspansji poprzez franczyzę przymierzają się także Pepepralnia i Lemon Fresh. Nasz rynek jest także w zasięgu zainteresowania hiszpańskiej sieci Pressto, która jakiś czas temu aktywnie poszukiwała tutaj master franczyzobiorcy. Do tej pory nie udało jej się jednak zaistnieć w Polsce.

W branży klubów fitness franczyzobiorców pozyskały do tej pory wyłącznie sieci zagraniczne – Fit Curves i Mrs. Sporty. Kolejna zagraniczna sieć – Gold's Gym – na razie ma tylko jedną placówkę własną, aczkolwiek pozyskanie biorców licencji w jej przypadku może być trudniejsze ze względu na wysokie wymogi finanasowe. Kilka polskich firm z tej branży również przymierza się do rozwoju franczyzowego, ale do tej pory nie przysporzyły one międzynarodowym potentatom realnej konkurencji na tym obszarze.

W naszym kraju w branży fitness wciąż brakuje silnych podmiotów. Wszystkie firmy mają nie więcej niż po kilka obiektów. A stworzenie pokaźniej sieci na bazie franczyzy jest jak najbardziej możliwe, co pokazują nie tylko sukcesy międzynarodowych gigantów (Fit Curves ma aż 11 tys. placówek na świecie), ale i firm działających po sąsiedzku. Czeska Expreska ma w swoim kraju ponad 30 lokalizacji, a strona internetowa poświęcona m.in. franczyzie w języku polskim świadczy o tym, że na ekspansji na rynku czeskim jej ambicje się nie kończą.

Które spośród działających w Polsce sieci zajmujących się usługami dla klientów indywidualnych wyróżniają się jeszcze na rynku? Na pewno te, które pozyskały już licznych biorców licencji. Do takich zalicza się InPost, który ma ok. 900 punktów obsługi klienta, a większość z nich to jednostki franczyzowe. InPost jest gotowy do współpracy zarówno z przedsiębiorcami, którzy posiadają już swoją placówkę handlowo-usługową, jak i takimi, którzy szukają pomysłu na biznes i punkt taki dopiero musieliby założyć. Konkurencyjna firma kurierską – Siódemka – kieruje swoją ofertę tylko do tej pierwszej grupy. Franczyzę w branży usług pocztowych rozwija również Xpress Couriers, uruchamiając wielofunkcyjne butiki X-Store, w których można skorzystać z usług pocztowych, poligraficznych i biurowych.

Do grona tych firm dołączył niedawno AwiPost, aczkolwiek jego propozycja jest zupełnie odmienna od tego, co proponują konkurencyjne firmy pocztowe. Awipost umożliwia nadawanie listów zwykłych i poleconych drogą elektroniczną, a więc bez wychodzenia z domu czy biura. Korespondencja nadawana przez AwiPost opatrzona jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Z usług firm pocztowych i kurierskich oczywiście masowo korzystają klienci indywidualni, aczkolwiek duże możliwości rozwoju ich biznesu tkwią także we współpracy z firmami. Mamy więc tu do czynienia z przenikaniem się branży usług dla klientów indywidualnych z branżą usług dla biznesu. Podobnie jest w przypadku sieci zajmujących się regeneracją kartridży czy np. PC DOC, sieci mobilnych serwisantów komputerowych. PC DOC rozwija się poprzez franczyzę od ok. dwóch lat i jest obecny już w prawie 100 miastach. Duży wpływ na szybki rozwój sieci miały na pewno niskie wydatki związane z przystąpieniem do niej.

Małe ryzyko mierzone wartością inwestycji zachęca kandydatów do próbowania swoich sił w biznesie, jednak nie zawsze te decyzje okazują się trafione.

Ślubna Pracownia, rozwijająca się poprzez franczyzę od 2007 roku, w ciągu pierwszych trzech lat rozwijania sieci franczyzowej podpisała kilkanaście umów. Ale na koniec 2010 r. w tej formule miała tylko trzy oddziały. Inne z różnych przyczyn zostały zamknięte. Wpłynęło to na decyzję franczyzodawcy, by zmienić zasady rekrutacji franczyzobiorców i zaczynać ją od szkolenia przybliżajacego tajniki zawodu konsultanta ślubnego, po którym kandydaci deklarowali, czy chcą przynależeć do sieci franczyzowej, czy też nie. Dopiero od tamtego momentu rozwój sieci stał się bardziej stabilny.

Przypadki podobnych zawirowań znajdziemy niemal w każdej sieci. Istniejąca od 1946 roku miedzynarodowa sieć hoteli Best Western w ostatnim czasie dobrze rozwija się w naszym kraju, odnotowując spore zainteresowanie hoteli przystępowaniem do niej. Jednak nie brakowało takich obiektów, które po kilkuletnim okresie współpracy, występowały z niej, przyznając, że nie osiągnęły oczekiwanych korzyści.

Jedyna franczyzowa sieć szkół tańca w Polsce – Lilla House – również rozwija się nie bez zawirowań. Liczba należących do niej placówek od dłuższego czasu pozostaje na niezmienionym poziomie, bo choć otwierane są nowe, to kilka dawniej uruchomionych zniknęło z rynku. Spotkało to np. szkoły z Częstochowy, Inowrocławia czy Raciborza.

Podobny trend można zauważyć w sieci Bajart, zajmującej się artystycznym malowaniem wnętrz. Inwestycja w rozpoczęcie takiej działalności jest nieduża, gdyż pochłania zaledwie ok. 5 tys. zł przeznaczone na zakup licencji i opłacenie szkolenia wstępnego. Dlatego bardzo szybko zyskała popularność wśród utalentowanych plastycznie osób. W szczytowym momencie w sieci działało kilkunastu franczyzobiorców, dziś jest ich pięciu.

Powyższe przykłady pokazują, że franczyza w usługach dla klientów indywidualnych – podobnie jak w każdej innej branży – nie jest gwarantem sukcesu. Niemniej sektor zyskuje cały czas nowe koncepty, nowych franczyzodawców i franczyzobiorców, nawet w najbardziej niszowych dziedzinach. I niewątpliwie w niszowości właśnie będzie tkwiła największa siła kolejnych franczyzowych debiutantów. Trudno już konkurować o franczyzobiorców w segmentach posiadających wyraźnych liderów, dysponujących dużymi sieciami. Dobry, niedrogi i nowatorski pomysł na biznes w sieci zawsze jednak spotka się z popytem, o czym mogą świadczyć sukcesy takich konceptów jak SteamArt czy PC DOC.

Sieć Informacje o sieci Liczba jednostek Wartość inwestycji
5aSec pralnie, sieć międzynarodowa licząca na świecie ok. 1500 placówek, obecna w Polsce od 1999 roku ok. 120 własnych i franczyzowych ok. 400 - 500 tys. zł
Pralnie Panda pralnie, sieć polska prowadzona przez firmę Vector SA 58 własnych i franczyzowych ok. 400 - 500 tys. zł
Perfect Clean pralnie, na rynku od 1996 r., we franczyzie od 2002 r. ponad 30 własnych i franczyzowych ok. 200 – 400 tys. zł
Pepepralnia pralnie samoobsługowe, od 2007 r. na rynku 2 własne 120-200 tys zł
Lemon Fresh pralnie 2 własne b.d.
Pracownia Poprawek Krawieckich poprawki krawieckie, franczyza najbardziej sprawdza się w modelu, gdy franczyzobiorcą jest krawcowa bądź osoba zarządzająca kilkoma punktami w danym regionie 20 franczyzowych 30-50 tys. zł
InPost usługi pocztowe, możliwość działania w 3 formatach:
- oddział pocztowy
- punkt obsługi klienta
- InPost Finanse (płatności masowe)
POK lub InPost Finanase często jako uzupełnienie innej działalności firmy i prowadzonego przez nią punktu
ok. 900 własnych i franczyzowych 0 zł (współpraca we własnym punkcie) 6000 – 8000 zł (otwarcie nowego punktu, możliwość płatności w ratach)
AwiPost usługi pocztowe - elektroniczny odpowiednik tradycyjnej poczty 1 własna, sieć dopiero zaczęła rozwijać franczyzę, szacuje, że w kraju jest miejsce na ok. 100 jednostek 5 tys. zł
Siódemka oferta dla osób prowadzących punkt handlowy lub usługowy, Siódemka Service Point, czyli punkt nadawania przesyłek jako rozszerzenie działalności ok. 150 b.d.
Xpress Couriers usługi kurierskie 18 b.d.
PC DOC pogotowie komputerowe 95 własnych i franczyzowych 3690 zł + laptop i internet
Perfect Moments organizacja przyjęć ślubnych, firma działa od 2006 r., a od 2008 r. rozwija się poprzez franczyzę 7 własnych i franczyzowych od 15 tys. zł
Ślubna Pracownia organizacja przyjęć ślubnych, franczyza od 2007 r. 8, w tym 1 własny i 7 franczyzowych 12,5 – 25 tys. zł
Świat Singla biuro matrymonialne 1 własne b.d.
Cezar naprawa obuwia, dorabianie kluczy, wyrób pieczątek, wymiana baterii w zegarkach 25 własnych i franczyzowych b.d.
Mrs. Sporty kluby fitness, międzynarodowa sieć, która ma ok. 450 klubów na świecie 3 franczyzowe 10 tys. euro (wkład własny), franczyzodawca wspiera w pozyskaniu kapitału z banków; 50-70 tys. euro całkowity koszt otwarcia
Gold's gym kluby fitness, międzynarodowa sieć 1 własny ok. 1 mln zł
FitCurves kluby fitness, międzynarodowa sieć, wywodząca się z USA, pierwszy klub powstał w 1992 r., obecnie ma 11 tys. placówek 5 franczyzowych od ok. 150 tys. zł
Gravitan Health & Sport Clubs polska sieć wielkopowierzchniowych klubów fitness 2 własne od 300 tys. zł
Gympoint kluby fitness, polska sieć 1 własny b.d.
Lilla House szkoła tańca 1 własna + 4 franczyzowe 35 tys. zł + adaptacja lokalu
Auto Bania odwożenie kierowców po imprezach ich własnymi samochodami 12 własnych i franczyzowych b.d.
Bajart artystyczne malowanie wnętrz 5 franczyzowych ok. 5 tys. zł
Mr. Green Grass pielęgnacja trawników, firma działa od 2000 r. 4 własne i franczyzowe ok. 45 tys. zł, Zwrot w 8-10 miesięcy
Pastel szkolenie psów 2, w tym 1 franczyzowy 2,5 tys. zł
Comfort Express hotele, możliwość przyłączenia do sieci istniejącego obiektu bądź budowy nowego 11 franczyzowych ustalana indywidualnie
Hilton hotele 4, w tym 3 franczyzowe, wkrótce otwarcie kolejnego ustalana indywidualnie, w zależności od wielkości i standardu hotelu
Best Western hotele, możliwość przyłączenia do sieci istniejącego obiektu bądź budowy nowego 12 franczyzowych ustalana indywidualnie
Town & Country Haus budowa i sprzedaż domów jednorodzinnych, sieć międzynarodowa, powstała w Niemczech w 1997 r., w Polsce od 2005 r. rozwija ją firma HS-Solid, możliwość współpracy w dwóch formułach:
- partner franczyzowy (budowa i sprzedaż domów)
- partner handlowy (sprzedaż domów)
4, w tym 1 własna, 2 franczyzowe i 1 partner handlowy b.d.
Arde-Haus budowa i sprzedaż domów jednorodzinnych, sieć międzynarodowa, możliwe dwa formaty współpracy:
- partner licencyjny (budowa domów)
- partner franczyzowy (sprzedaż domów)
43, w tym 31 franczyzowych i 12 licencyjnych ok. 10 tys. zł (partner franczyzowy) ok. 100 tys. zł (partner licencyjny)

Oprac. Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Raporty

Data dodania: 24 sierpnia 2021
Nadeszły dobre czasy dla franczyzy
Data dodania: 9 sierpnia 2021
Sposoby gastronomii na przetrwanie kryzysu
Data dodania: 28 maja 2021
Franczyza - do usług
Data dodania: 25 marca 2021
Pośrednictwo finansowe wciąż daje zarobić
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram