Franczyza w tym biznesie jest modnym rozwiązaniem

Autor: Redakcja
Data dodania: 15 października 2009
Kategoria:
pracowniaslubna.gif
pracowniaslubna.gifBiznes ślubny w poszczególnych regionach wyglada inaczej. Największa konkurencja jest w Warszawie, sporo firm we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku i innych większych miastach wojewódzkich. Jednak w wielu regionach konkurencja jest nieznaczna, a czasem nawet żadna. 

Na pytania odpowiada Zuza Kuczbajska, Członek Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych

Jak oceniacie Państwo rynek w chwili obecnej oraz jego perspektywy?

Rynek jest w fazie intensywnego rozwoju. Powstaje bardzo dużo nowych agencji ślubnych. Zainteresowanie ze strony klientów w perspektywie krajów Europy Zachodniej jest bardzo małe. Ale stopniowo wzrasta. Dzięki ciągłym działaniom marketingowym i sprawnemu PR'owi coraz więcej osób dowiaduje się o konsultantach ślubnych w Polsce. Dlatego uważam, że perspektywy rozwoju branży konsultantów ślubnych są bardzo ciekawe.

 Czy z roku na rok podejście do uroczystości ślubnych się zmienia?

Tak, do Polski spływają nowinki ze świata. Rozwój Internetu przyczynia się do zmiany podejścia do uroczystości weselnych. Panny Młode coraz odważniej sięgają po ciekawe dekoracje, stylizacje. Przy wyborze strojów kierują się modą, mając jednocześnie możliwość konsultacji stylistycznych przy wyborze konkretnych fasonów sukien. Ze strony usługodawców weselnych również widać pozytywne zmiany. Branża ślubna zawsze uważana za mniej poważną, za tzw. branżę chałturzystów, dzięki wzroście konkurencji jest coraz bardziej atrakcyjna, a poziom świadczenia usług cały czas rośnie.

Czy i w jaki sposób kryzys wpłynął na Państwa działalność? Jak Państwo zadbaliście o zmniejszenie ryzyka związanego z kryzysem? Czy pary odwlekały decyzję o ślubie?

Niestety w całej branży ślubnej, nie tylko u konsultantów ślubnych, kryzys dał się we znaki. Wiele par wstrzymało się z organizacją wesela, bojąc się o swoją pracę, fundusze domowe itp.. Konsultanci ślubni zauważyli też, że wiele par zmniejszyło budżety przeznaczone na wesele. Nowożeńcy stali się mniej rozrzutni. Niemniej wciąż jest duży wyż demograficzny i rocznie udzielana jest olbrzymia ilość ślubów, więc w ogólnym rozrachunku ilość pracy nieznaczenie się zmniejszyła. Kryzysowi zapobiegaliśmy i zapobiegamy wzmożonymi działaniami PR, kampaniami wizerunkowymi oraz szerszym marketingiem partnerskim.

Czy mają Państwo znaczącą konkurencję?

Z perspektywy Ślubnej Pracowni rozwijającej się jako sieć franczyzowa, zauważyłam, że w poszczególnych regionach sytuacja jest odmienna. Największa konkurencja jest w Warszawie, sporo firm we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku i innych większych miastach wojewódzkich. Jednak w wielu regionach konkurencja jest nieznaczna, a czasem nawet żadna.

Franczyza w tym biznesie jest popularna?Czy widzą Państwo zainteresowanie franczyzobiorców?

Ślubna Pracownia jest pierwszą siecią franczyzową w Polsce. Naszym śladem poszły inne firmy i można obecnie powiedzieć, że franczyza w tym biznesie jest modnym rozwiązaniem. Obecnie jest możliwość wybrania kilku marek, pod którymi można działać jako wedding planner.

Co nowego, ciekawego dzieje się obecnie w Państwa firmie?

W tym roku otworzyliśmy kolejne oddziały w Lublinie, Krakowie, na Śląsku i w Szczecinie. Wciąż negocjujemy z zainteresowanymi z innych miast. Uruchomiliśmy firmowego bloga, który cieszy się dużą popularnością i został doceniony przez przyszłe Panny Młode. Jednocześnie nieustannie ulepszamy i wzbogacamy naszą ofertę, wkrótce wprowadzimy opcję „Ślubna Pracownia Exclusive” oferując naszym klientom obsługę ze strony największych autorytetów z branż dekoratorskich, modowych, stylistycznych itp. W tym roku zorganizujemy również w Warszawie kilka ślubnych akcji społecznych i imprezę Alternative Weddings - targi alternatywne dla typowych, niesprecyzowanych i masowych targów weselnych, pokazujące najnowsze światowe trendy w branży.

 Ile obecnie działa placówek własnych a ile franczyzowych/partnerskich?

W Warszawie funkcjonuje placówka własna. Siedziby oddziałów franczyzowych obecnie znajdują się w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Radomiu i Szczecinie. Ponadto posiadamy przedstawicielstwo w Londynie. Łącznie obecnie działa 10 oddziałów.

Ile punktów zamierzacie Państwo jeszcze otworzyć (docelowo/do końca 2009 roku) i w jakich lokalizacjach? Gdzie szukają Państwo franczyzobiorców?

Do końca tego roku liczymy na otwarcie jeszcze jednego oddziału. W przyszłym roku oczywiście dalej będziemy poszukiwać Franczyzobiorców przede wszystkim w pozostałych miastach wojewódzkich np. Kielcach, Opolu, Zielonej Górze, Łodzi, Rzeszowie, Białymstoku. Jednak dobór właściwej osoby jest w tym przypadku niezbędny, bowiem otwieramy tylko po jednym oddziale w danym regionie. Dlatego nie spieszymy się z podejmowaniem ostatecznych decyzji.

 Jak oceniają Państwo rynek i jaka jest Państwa zdaniem jego przyszłość?

Rynek ma przed sobą duże możliwości. Spoglądając na rynki Europy Zachodniej, a nawet część krajów z Europy Środkowo-Wschodniej jest jeszcze przed nami długa droga, aby konsultanci ślubni tak wyraźnie partycypowali w branży ślubnej. Dlatego przewiduję, że w przeciągu najbliższych 5-10 lat rynek bardzo się rozwinie, powstanie wiele agencji ślubnych, które będą organizować znacznie więcej imprez niż obecnie.

Jakie są wymagania wobec franczyzobiorców: kapitałowe i lokalowe?

Ślubna Pracownia nie wymaga od Franczyzobiorców w początkowej działalności lokalu. Jako konsultanci ślubni jesteśmy bardzo mobilni i dostosowujemy się do klienta, dlatego biuro nie jest niezbędne. Nasze podstawowe wymagania to posiadanie samochodu, komputera przenośnego, drukarki/faksu, telefonu komórkowego. Ważne jest tez posiadanie kapitału w celu sfinansowania początkowej reklamy.

Jakie są warunki inwestycji? Jaka jest kwota inwestycji?

Franczyzobiorca Ślubnej Pracowni musi posiadać wiele cech, które wg nas są konieczne do sprawnego funkcjonowania w tej branży i realizowania się jako wedding planner. Ocena potencjalnego Franczyzobiorcy jest złożona i nie da się jej jednoznacznie ując w kategorie. Po pomyślnym przejściu kwalifikacji, Franczyzobiorca zobowiązany jest do wpłacenia jednorazowej opłaty licencyjnej, która waha się w przedziale 16-20 tys. zł netto, w zależności od regionu.

Co oferują Państwo w ramach pakietu franczyzowego?

Na pakiet franczyzowy składają się: podręcznik operacyjny wraz z całym know-how, materiały reklamowe (wizytówki, ulotki, teczki i inne), pakiet narzędzi kalkulacyjnych, wzory umów z klientami i podwykonawcami,, wzór biznes planu, portfolio, indywidualna podstrona na stronie www.slubnapracownia.pl, firmowy adres e-mail, dwudniowe szkolenie w siedzibie Franczyzobiorcy, wsparte późniejszym szkoleniem internetowym, współuczestnictwo w koordynacji dnia ślubu zorganizowanego przez Franczyzodawcę, reklama w trzech wybranych portalach internetowych, baza firm z województw, w których funkcjonuje już Ślubna Pracownia.

Z jakimi problemami się najczęściej spotykacie?

W większości miast głównym problemem jest brak świadomości potencjalnych klientów o zawodzie konsultanta ślubnego. Dlatego głównie musimy tam działać PR'owo nie reklamowo, co jest bardzo pracochłonne. Wiele osób uważa, że zatrudnienie konsultanta ślubnego jest bardzo kosztowne, nie zdając sobie sprawy, że mając kontakty na rynku, wypracowaliśmy liczne rabaty, mamy informacje o promocjach i ofertach specjalnych, znamy realia i po prostu nie damy się „naciągnąć”. Często nasze wynagrodzenie jest w 100% równoważone rabatami, które oferują podwykonawcy naszym klientom. Również wielu usługodawców lub właścicieli lokali na początku często niechętnie podchodzi do współpracy z nami, bowiem zdają sobie sprawę, że znamy się na swojej pracy. Nasze wesela są perfekcyjnie zorganizowane często niestandardowe, co zniechęca osoby, które od lat realizują jeden, sztywny scenariusz i nie przykładają się do swojej pracy, uważając wesela za mało wymagający sposób zarobku. Dlatego naszym głównym wyzwaniem jest stworzenie bazy profesjonalnych podwykonawców działających z pasją, otwartych na niestandardowe pomysły i realizacje na światowym poziomie.

Czy zdarzyło się Państwu, że franczyzobiorca zrezygnował ze współpracy z Wami?

Tak, zamknęliśmy już kilka oddziałów, jednak przeważnie wynikało to z sytuacji zewnętrznej, bądź problemów osobistych Franczyzobiorców, które uniemożliwiły dalsze prowadzenie firmy. Z większością byłych Franczyzobiorców jesteśmy w stałym kontakcie i możemy liczyć na ich pomoc podczas otwierania nowego oddziału na ich terenie oraz przekazanie zdobytych przez nich kontaktów.

Dziękujemy za rozmowę

FwP, 15 października 2009r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram