Branża ubezpieczeniowa szykuje się na poważne zmiany, które niesie ze sobą nowelizacja ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. W wyniku tych zmian możemy się spodziewać dalszej konsolidacji rynku.
Swoją szansę mają także niezależni agenci, chcący spróbować sił w modelu franczyzowym. Ten kierunek dyktują przede wszystkim klienci, którzy wbrew rozwojowi technologii nadal stawiają na zakupy bezpośrednio w placówkach.
– Choć postęp technologiczny nie omija branży ubezpieczeń, to bezpośredni kontakt z doradcą nadal bierze górę nad innymi kanałami sprzedaży. Bez względu na wprowadzane innowacje, przy zakupie ubezpieczeń Polacy w dalszym ciągu potrzebują kontaktu z doradcą. Potwierdzają to wyniki zrealizowanego przez nas badania – aż 76% respondentów przyznało, że kupuje polisy w stacjonarnych punktach sprzedaży. Równocześnie klienci coraz częściej oczekują czegoś więcej niż oferta jednego ubezpieczyciela. Nic więc dziwnego, że na rynku zwiększa się liczba multiagentów. Duży popyt na agentów działających w ramach większej sieci stwarza dobre warunki do rozwijania franczyz ubezpieczeniowych, których siłą jest znajomość lokalnego rynku. To właśnie, w połączeniu z otrzymywanym know-how i wsparciem narzędziowym sprawia, że tak wiele franczyz odnosi sukces w branży ubezpieczeniowej – komentuje Maciej Kuczwalski, ekspert CUK Ubezpieczenia.
CUK Ubezpieczenia jest pionierem zastosowania modelu franczyzowego w sprzedaży polis. W 2007 firma otworzyła swój pierwszy oddział franczyzowy. Multiagencja zauważa, że obecna sytuacja rynkowa sprzyja rozwojowi konceptów franczyzowych w ogóle, a już w szczególności tym działającym w branży ubezpieczeniowej.
– Sprzedaż ubezpieczeń w modelu franczyzowym wkracza w dobry okres. Nie tylko ze względu na sprzyjające otoczenie prawne, ale głównie przez wzgląd na duże zapotrzebowanie na takie placówki na rynkach lokalnych. Potwierdza to dynamiczny rozwój naszej sieci – średnio otwierane jest pięć placówek franczyzowych w miesiącu. Do końca tego roku chcemy przekroczyć liczbę 200 placówek partnerskich w całej Polsce – zaznacza Monika Grabowska, dyrektor rozwoju sieci franczyzowej CUK Ubezpieczenia.
Duże wsparcie organizacyjne oraz narzędziowe może okazać się szczególnie istotne przy wdrażaniu planowanej nowelizacji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Złożoność jej przepisów oraz nakładanych przez nią obowiązków stawia niemałe wyzwanie przed dystrybutorami ubezpieczeń.
– Projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń może przyczynić się do przyspieszenia konsolidacji rynku. Planowana nowelizacja nakłada na pośredników szereg obowiązków, których spełnienie wymaga odpowiednich narzędzi np. systemów sprzedażowych. Ich stworzenie jest bardzo kosztowne i czasochłonne. Wdrożenie nowych przepisów może okazać się trudne szczególnie dla pojedynczych agentów, nie posiadających tak rozwiniętego zaplecza technicznego – dodaje Jacek Byliński, prezes zarządu CUK Ubezpieczenia.
– W tym upatrujemy szanse dla dużych multiagencji, takich jak nasza. Oddziały oraz placówki należące do sieci franczyzowej CUK Ubezpieczenia mają dostęp do wsparcia we wszystkich obszarach: rekrutacji, szkoleń, produktów, systemów sprzedażowych, marketingu, infrastruktury, procesów rozliczeniowych i posprzedażowych. Bardzo prawdopodobne jest, że jeżeli planowany projekt wejdzie w życie, nastąpi przyspieszenia konsolidacji rynku i rozwój sprzedaży ubezpieczeń w placówkach franczyzowych – podsumowuje Jacek Byliński.