– Decydując się na stworzenie systemu franczyzowego, przedsiębiorca musi mieć pewność, że oferuje sprawdzony biznes – powiedział Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS), podczas kolejnego szkolenia pt. „Rozwój firmy poprzez franczyzę”.
Jak zaznaczył ekspert, franczyza nie występuje w jednej, konkretnej branży. Ten model biznesowy jest obecny praktycznie w każdym sektorze gospodarki i może być metodą na rozwój zarówno dla małych firm, jak i średnich, a czasami bardzo dużych przedsiębiorstw.
Andrzej Krawczyk zaznaczył też, że nie każdy system partnerski nazywany franczyzą jest franchisingiem. W obiegu rynkowym pojęcie franczyzy jest używane w odniesieniu do sieci franczyzowych, agencyjnych i dystrybucyjnych. Franczyzę wyróżnia przede wszystkim to, że przedsiębiorca decydujący się na współpracę w tym modelu, działa pod marką franczyzodawcy i korzysta z jego know-how. W trakcie spotkania, Andrzej Krawczyk zwrócił także uwagę na Europejski Kodeks Etyczny Franczyzy.
– Jest to kodeks dobrych praktyk, który został przyjęty przez Europejską Federację Franczyzy. Wynika z niego, m.in. to, że franczyzodawca powinien sprawdzić swój biznes na własnych placówkach. Ważne jest również to, że franczyzodawca nie powinien pobierać opłat od swoich potencjalnych partnerów przed zawarciem umowy franczyzowej. Nie wolno też podawać nieprawdziwych informacji na temat rentowności oferowanego biznesu. Niby jest to oczywiste, ale czasem właściciele franczyzy to robią, by przyciągnąć franczyzobiorców. To działa tylko na krótką metę, bo w perspektywie długoterminowej negatywnie wpłynie na współpracę z partnerami – wyjaśnił ekspert.
Szkolenie pt. „Rozwój firmy poprzez franczyzę” odbyło się w formie siedmiogodzinnego bloku szkoleniowo-konsultacyjnego, który zawierał: wykład na temat warunków i zasad współpracy w systemach sieciowych poparty przykładami z funkcjonujących na rynku sieci, szczegółową informację na temat etapów budowy systemu sieciowego, omówienie wzoru modelu biznesowego systemu sieciowego i zawartość pakietu franczyzowego (umowa, podręcznik operacyjny, model biznesowy) oraz indywidualne konsultacje, które ciągnęły się jeszcze długo po oficjalnym zakończeniu szkolenia.
Ponadto uczestnicy spotkania mogli skorzystać z pomocy ekspertów przy wyborze optymalnej dla ich firmy formuły rozwoju. Omówione zostały etapy i zakres prac związanych z tworzeniem sieci oraz szanse i zagrożenia dla firmy decydującej się na rozwój poprzez franczyzę. Zwrócono również uwagę na najczęściej występujące problemy we współpracy między franczyzodawcą a franczyzobiorcami.
Kolejna edycja szkoleń już wkrótce. 27 czerwca 2014 zapraszamy na szkolenie "Rozwój firmy poprzez franczyzę", 28 czerwca na "Zarządzanie siecią franczyzową" a 26 czerwca "Franczyza jako bezpieczna metoda prowadzenia własnej firmy".