Franczyza także dla biznesów niszowych?

Autor: Redakcja
Data dodania: 19 lutego 2009
Kategoria:

Coraz więcej firm osiąga sukces dzięki licencji franczyzowej. Popularne stają się także biznesy niszowe, jak na przykład wypożyczalnie wideo (Video World, Beverly Hills Video). Współpraca taka obciążona jest jednak obostrzeniami – czytamy w „Gazecie Prawnej”.

Śląski Video World ma 60 salonów DVD, w tym 12 prowadzonych w oparciu o umowy franchisingu lub agencji. Pierwsza placówka partnerska uruchomiona została w 2004 roku i funkcjonuje do dziś. Otworzenie wypożyczalni filmów wymaga kapitału w wysokości ok. 100 - 150 tys. zł (przy optymalnej powierzchni lokalu 100 m kw.). Video Word oczekuje od franczyzobiorcy uiszczenia 15 tys. zł za dwutygodniowe szkolenie i wykupienia projektu aranżacji i wystroju wnętrza lokalu (od 750 – do 1250 za metr kwadratowy).
Podstawą know-how w tym biznesie jest posiadanie legalnych kopii filmów z licencją na ich wypożyczanie. Franczyzobiorca otrzymuje je w zamian za opłatę dzierżawczą. Taki pakiet startowy filmów jest wart ok. 500 tys. zł. Opłaty za dzierżawę filmów od VW są naliczane od obrotów franczyzobiorców: to aż 65 proc. sumy, jaką otrzymują oni za wypożyczenie każdego filmu. Za wypożyczenie filmu za 12 zł, 7,8 zł oddaje się franczyzodawcy. W tych 65 proc. mieszczą się, podaje dziennik, opłaty za dzierżawę filmu, za udostępnienie logo i know-how oraz usługi marketingowe. Franczyzobiorca musi uczestniczyć także we wszystkich promocjach i konkursach VW, których jest naprawdę dużo. Adrianna Wysoczańska, dyrektor generalny Video World, przekonuje, że gra jest warta świeczki. Podaje przykład niedawno otwartej w oparciu o umowę franczyzową dużej wypożyczalni filmów w Tarnowie. Przed jej otwarciem VW na swój koszt przez miesiąc prowadziło akcję reklamującą ten punkt.
„Gazeta Prawna” przytacza wypowiedzi przedstawicieli śląskiej sieci, którzy twierdzą, że osoby, które zdecydują się na prowadzenie wypożyczalni pod marką VW mogą osiągnąć od 30 do 80 tys. zł obrotu miesięcznie. Z tego, jeżeli prowadzą własny interes, może im zostać ponad 10 proc. zysku, a poniesione nakłady zwracają się nawet w pół roku. Sceptycznie do zapewnień VW podchodzi Mateusz Winkler, właściciel dwóch wypożyczalni na warszawskim Ursynowie, Uważa on, że franczyza na takich warunkach nie jest specjalnie opłacalna, gdyż wypożyczalnie filmów mają zwykle mają zasięg lokalny, a klienta nie ściąga się marką i logo znanej sieci czy reklamą w mediach, ale bogata ofertą filmową.
Wypowiedź Winklera rodzi wątpliwości – czy rozwój biznesu niszowego na zasadzie franczyzy ma szanse na powodzenie? Czy mając do wyboru oferty wielu sieci, w których można przebierać jak w ulęgałkach, znajdą się chętni do uruchomienia wypożyczalni. Warto zastanowić się przy tym, czy klienci wybierają Video Word, bo znają markę, czy po prostu wiedzą, że jest tam duży wybór filmów.

Agnieszka Grabuś, 19 lutego 2009 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram