Handel detaliczny coraz bardziej się konsoliduje. Istotną rolę na tym rynku odgrywa franczyza.
Według danych Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, w 2017 roku w Polsce funkcjonowało około 100 franczyzowych sieci spożywczych (w 2015 roku działało 90 sieci). Największym franczyzodawcą jest Grupa Eurocash, która rozwija sieci abc, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep oraz Groszek.
Z kolei najszybciej rozwijającym się segmentem rynku detalicznego jest forma convenience (np. Carrefour Express, Żabka). Mniejsze sieci sklepów spożywczych działające na rynkach regionalnych również dobrze sobie radzą – to m.in. Chata Polska i Mirabelka.
Elementem rynku handlu detalicznego jest postępująca konsolidacja. Dla handlowców przystąpienie do sieci daje praktycznie same pozytywne efekty, takie jak: obniżenie kosztów, większą siłę negocjacyjną oraz większy zasięg reklamowo-marketingowy.
Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu prognozuje, że w 2018 roku liczba sklepów detalicznych przekroczy 80 tys. (pod koniec 2017 roku było 72 tys. placówek).