Spada liczba sklepów spożywczych, ale nie w sieciach franczyzowych.
Z danych wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska na podstawie baz GUS wynika, że na koniec 2017 r. w naszym kraju działało około 271,2 tys. sklepów stacjonarnych. W porównaniu z rokiem poprzednim stanowi to spadek liczby sklepów o 4,2 proc.
Ponad 13 proc. ubyło w branży detalicznej sprzedaży owoców i warzyw. W ujęciu ilościowym liderem jest sektor sklepów ogólnospożywczych, których zamknięto niemal 4,5 tys., w tym osiedlowe warzywniaki czy sklepy monopolowe.
Na tle ogólnego spadku liczby placówek handlowych wyróżniają się większość franczyzowych sieci spożywczych nie zwalnia tempa rozwoju. W 2017 r. zwiększyły one zasięg działania za pomocą nowych otwarć, to m.in. Chata Polska, Carrefour, Żabka i Al. Capone – Specjaliści od Alkoholu. I jak zapewniają franczyzodawcy, w tym roku również w tych sieciach przybędzie placówek handlowych.
Działalność we franczyzie wybiera coraz większa liczba niezależnych przedsiębiorców. Za takim rozwiązaniem przemawia wsparcie silnej marki, sprawdzony i skuteczny koncept handlowy sklepu, dostęp do szerokiego asortymentu, w tym produktów marek własnych, ogólnopolski marketing, korzystne ceny zakupowe oraz dobrze zorganizowana logistyka.