Foto: Eurocash
Wiele osób, które chciałyby prowadzić własny interes, nie ma pomysłu, od czego i jak zacząć. Jednym z ciekawszych rozwiązań tej sytuacji jest otwarcie sklepu franczyzowego, co pozwala na odciążenie od wielu obowiązków związanych z otwarciem tego typu działalności.
Wiele sklepów popularnych sieci działa właśnie w takim systemie, a zwłaszcza w handlu detalicznym.
Franczyza polega na umowie między dwoma partnerami – jeden to franczyzodawca, drugi – franczyzobiorca. Pierwszy udziela praw do korzystania ze swojej nazwy, jednak warunkiem otwarcia sklepu pod jego szyldem jest dostosowanie się do ustalonej koncepcji i strategii sieci, a umowa obejmuje także prawo do kontroli i wnoszenia zastrzeżeń. Franczyzobiorca zgadzający się na takie warunki prowadzi działalność na własny rachunek, wypłacając w określonym czasie franczyzodawcy ustaloną kwotę lub procent dochodów. Musi również wnieść określoną kwotę na rozpoczęcie działalności. Kwoty te są różne i wahają się od kilku tysięcy złotych (co jest najczęściej spotykaną opłatą) po nawet kilkaset.
Dlaczego franczyza się opłaca? Pozwala ona uniknąć osobie inwestującej sporych wydatków związanych np. z wystrojem i umeblowaniem sklepu. Sieci mają swoje projekty mebli oraz rozlokowania towarów, które dostarczają do placówek, jakie będą działać pod ich nazwą. Ponadto, franczyzobiorca działać będzie w projekcie, który ma już swoją markę i jest znany. Dzięki temu nie musi inwestować w reklamę. Dodatkowo, jeżeli otwiera sklep w rejonie, gdzie nie ma konkurencyjnego, jest spora szansa na zyskanie sporej grupy stałych klientów. Nie do przecenienia jest też stabilność sklepu franczyzowego – działa on w większej strukturze, która zapewnia mu całe zaplecze. Placówki takie istnieją znacznie dłużej niż sklepy prywatne. Niestety, płaci się za to ograniczoną autonomią działań – nie można wychodzić z własną inicjatywą, np. dotyczącą promocji.
Zalety tego rozwiązania dla franczyzodawcy to oczywiście większa ilość kanałów dystrybucji towarów, ekspansja na rynku oraz korzyści finansowe i marketingowe – każda nowa placówka to lepsza rozpoznawalność marki. Wadami natomiast są trudności w kontroli, zwłaszcza przy dużej ilości franczyzobiorców. Ciężko bowiem jest sprawdzić, czy wszyscy działają uczciwie i nie łamią zawartej umowy.