Kolejne sieci restauracji oferujących dania kuchni orientalnej decydują się na franczyzę.
Można śmiało powiedzieć, że kuchnię orientalną - głównie arabską i pokrewną - spopularyzowała w Polsce sieć restauracji Sphinx. Z czasem w jej ślady poszły kolejne lokale, które wykorzystały zamiłowanie Polaków do szaszłyków, gyrosów, kebabów i grillowanych mięs i w oparciu o takie menu budowały swoją pozycję na rynku. Obecnie coraz więcej z nich decyduje się dalszy rozwój oprzeć na systemie franczyzowym.
Do grona sieci oferujących dania kuchni orientalnej, które już zdecydowały się na franczyzę, jak Cleopatra czy Hammurabi dołączył w minionym roku pionier tego segmentu - sieć Sphinx . Posiadająca obecnie ponad 100 lokali w Polsce i zagranicą sieć, stworzyła ofertę franczyzową dla osób zainteresowanych otwieraniem kolejnych restauracji w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W jej ślady poszły lub planują pójść także inne sieci. Nad stworzeniem oferty franczyzowej pracuje sieć Nazar Kebab z Katowic posiadająca obecnie 12 lokali.
Poszukiwania franczyzobiorców zainteresowanych prowadzeniem orientalnego grill baru intensyfikuje także sieć Baalbek - Orient Grill. Działająca od 1998 roku firma zarządza obecnie 11 lokalami w Bydgoszczy, Toruniu, Grudziądzu i Brodnicy, jednak franczyzobiorców poszukuje na terenie całego kraju.
Oferta franczyzowa sieci Baalbek Orient Grill skierowana jest do osób zainteresowanych prowadzeniem restauracji w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Minimalna kwota inwestycji wynosi 100 tys. zł, jednak jej ostateczna wysokość uzależniona jest od powierzchni lokalu, w którym prowadzona będzie działalność. Firmę interesują lokalizacje w centrach miast i galeriach handlowych. Franczyzodawca oferuje pomoc na etapie przystosowywania lokalu i stałe wsparcie przez cały okres współpracy.
Gastronomiczne gusty Polaków zmieniają się powoli, co nie oznacza, że nie jesteśmy otwarci na nowości. Kilka lat temu Polskę zalała faza pizzerii i restauracji oferujących dania kuchni włoskiej. Wiele z nich zdecydowało się wówczas na stworzenie oferty franczyzowej, dzięki której udało się im zbudować silną pozycję na rynku. Moda na kuchnię orientalną przyszła nieznacznie później, a wolniejszy rozwój tego rynku wiąże się z większymi nakładami finansowymi, jakie trzeba ponieść otwierając taką restaurację. Przerzucenie znacznej części kosztów związanych z rozwojem sieci na franczyzobiorców, które umożliwia franchising może jednak ten rozwój znacznie przyspieszyć, a niesłabnące powodzenie tego typu lokali może spowodować, że ich oferta franczyzowa będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem inwestorów.