Franczyza na czterech kółkach

Autor: Redakcja
Data dodania: 21 maja 2012
Kategoria:

Coraz wyraźniej swoją obecncość na rynku franczyzy zaznacza branża motoryzacyjna. Kilka sieci serwisów samochodowych to dość duże sieci obecne na rynku od lat, nierzadko mające zasięg międzynarodowy. Przykłady to Premio, Point S czy Bosch Car Service. Wciąż są one jednak mało znane na rynku franczyzy ze względu na dość hermetyczną grupę przedsiębiorców, do których kierują swoją ofertę. Ze względu na duże nakłady związane z uruchomieniem warsztatu, a także duże nasycenie tego rynku wszystkie te sieci franczyzobiorców poszukiwały przede wszystkim wśród firm, które już na nim działają.

Dopiero kilka lat temu sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z pojawieniem się na rynku sieci salonów auto detailingu S Plus. Firma podkreśla co prawda, że najlepiej w sieci radzą sobie osoby, które posiadały już wcześniejsze doświadczenie w branży motoryzacyjnej, niemniej ze swoją ofertą wyszła szerzej do rynku. Pomimo niemałych nakładów (rzędu 200-250 tys. zł) system cieszy się sporym zainteresowaniem franczyzobiorców. S Plus jest największą tego typu siecią w kraju, liczącą już ponad 20 punktów.

Rozwijają się też systemy konkurenycjne – Dr. Auto oraz Carnauba. Dość szybki rozwój jest udziałem przede wszystkim tej pierwszej, a głównym powodem tego stanu rzeczy są niewątpliwie niskie nakłady inwestycyjne nieprzekraczające nawet 20 tys. zł. Właściciele punktów franczyzowych tworzą najczęściej mobilne, jednoosobowe oddziały. Dr. Auto w ciągu niespełna roku podwoił ich liczbę z 4 do 8. Docelowo firma widzi w kraju miejsce dla 40 takich jednostek. Oznacza to, że jeszcze sporo możliwości czeka na nią w Polsce, niemniej już teraz zapowiada rozwój międzynarodowy.

Dużym przełomem dla franczyzy w branży motoryzacyjnej okazało się też wkroczenie na ten rynek sieci myjni, które nie stawiają franczyzobiorcom żadnych wymogów co do wcześniejszego doświadczenia w motoryzacji. Podstawą działalności wielu z nich są mobilne myjnie parowe wymagające niskich nakładów inwestycyjnych, co uczyniło je bardzo popularnymi wśród franczyzobiorców. Przykładami takich dynamicznie rozwijających się systemów są ecomyjnia czy SteamArt.

Do droższych systemów zaliczają się Auto Spa oraz Service Master i Wash Master – pod tymi markami działają bowiem obiekty stacjonarne. Auto Spa to sieć myjni bezdotykowych. Inwestycja w jeden taki obiekt pochłania, w zależności od liczby stanowisk, od ok. 500 tys. zł do ok. 1 mln zł. Ale dzięki temu, że firma pomaga w pozyskaniu finansowania wystarczy, że franczyzobiorca posiada jedną trzecią potrzebnej kwoty. Ważną pomocą ze strony franczyzodawcy jest także posiadanie atrakcyjnych lokalizacji pod myjnie. Franczyzobiorcy mogą wybrać jedną z ok. 200 lokalizacji przy marketach Tesco.

Service Master i Wash Master wspiera partnerów w inny sposób. Postawił w pierwszej fazie rozwoju na system agencyjny, tj. nie wymaga od swoich partnerów żadnej inwestycji, a jedynie wpłaty kaucji (150 tys. zł), proponuje za to objęcie w zarządzanie jednego z już działających obiektów sieci.

Oferty franczyzowe w branży motoryzacyjnej są bardzo zróżnicowane. Mogą w tym obszarze propozycji dla siebie szukać zarówno właściciele istniejących warsztatów, którzy chcą przyłączyć się do sieci, poprawić standardy w swoim serwisie oraz warunki handlowe z dostawcami, np. opon. Nie brakuje propozycji dla dysponujących większymi środkami finansowymi biznesmenów, którzy szukają możliwości ulokowania kapitału w inwestycji, która będzie przynosiła zyski, ale niekoniecznie wymagała codziennego zaangażowania – dobrym pomysłem dla nich będzie przyłączenie się np. do sieci myjni bezdotykowych. Wreszcie znajdziemy tu także oferty dla osób dysponujących niewielkim budżetem, rzędu kilku, kilkunastu tysięcy złotych, a nawet dla osób bezrobotnych (dotację na tej wielkości inwestycję mogą otrzymać z Urzędu Pracy), które wykazują chęć założenia działalności gospodarczej oraz pracy w branży motoryzacyjnej. Są to najczęściej koncepty mobilne, niegenerujące na co dzień wysokich kosztów, ale zazwyczaj niepozwalające również na zatrudnianie pracowników. W celu maksymalizacji zysków właściciele tych firm zwykle sami wykonują wszystkie obowiązki.

Jedno jest pewne – bez względu na profil działalności i koszty związane z uruchomieniem biznesu franczyzowego – sieci w branży motoryzacyjnej mają się coraz lepiej. Wystarczy spojrzeć na poniższe zestawienie – niemal wszystkie sieci w ciągu niespełna roku znacząco urosły, a niektóre nawet podwoiły liczbę punktów. W połowie ubiegłego roku 13 sieci franczyzowych z branży motoryzacyjnej liczyło ok. 770 punktów. Dziś mają łącznie o ok. 150 oddziałów więcej.

Sieć Liczba placówek (czerwiec 2011) Liczba placówek (kwiecień 2012) Wartość inwestycji
Premio Opony - Serwis ok. 100 franczyzowych 103 franczyzowe

 

 

 

 

oferty kierowane są głównie do właścicieli działających serwisów; koszt dostosowania do standardów sieci ustalany indywidualnie

Point S 120, w tym 73 franczyzowe 145, w tym 79 franczyzowych
Bosch Car Service 228 franczyzowych 272 franczyzowe
Driver 80 franczyzowych 50 franczyzowych
Partner Opony Polska b.d. 89
S Plus 21 franczyzowych 22 franczyzowe ok. 200-250 tys. zł
Dr. Auto 4 franczyzowe 8 franczyzowych 19,5 tys. zł
Carnauba 3, w tym 2 franczyzowe 3, w tym 2 franczyzowe b.d.
Service Master i Wash Master 8, w tym 3 agencyjne 8, w tym 3 agencyjne k. 150 tys. zł (kaucja zwrotna)
SteamArt 48, w tym ok. 40 franczyzowych 86, w tym 82 franczyzowe 7,4 tys. zł
ecomyjnia 16 franczyzowych 23 franczyzowe ok. 10-25 tys. zł (myjnia mobilna) ok. 30 – 120 tys. zł (myjnia stacjonarna)
Auto Spa 17 własnych 32, w tym 8 franczyzowych od 150 tys. zł
Global Rent a Car ok. 40 franczyzowych 81 franczyzowych od 30 tys. zł

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram