Franczyza, której przyświeca cel społeczny

Autor: Redakcja
Data dodania: 28 maja 2013
Kategoria:

Słyszeliście kiedyś o franczyzie społecznej? Czy w Polsce model franczyzy, w której franczyzodawca nie czerpie korzyści finansowych od franczyzobiorcy jest realny? Projektem Kawiarnio-Księgarni „Spółdzielnia” Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju chce udowodnić, że tak!

Od 2011 roku UNDP, w ramach partnerskiej współpracy w dwóch polskich miastach – Lublinie i w Białymstoku, rozwija model franczyzy społecznej Kawiarnio-Księgarni „Spółdzielnia”. Na miejscu można napić się kawy, herbaty, czekolady, zjeść ciastko, poczytać książkę lub posłuchać ciekawego wykładu.

Czym jest franczyza społeczna? Aby dobrze zrozumieć to zagadnienie, trzeba sięgnąć do pojęcia ekonomii społecznej, a więc założenia, że najważniejszym czynnikiem kształtującym człowieka jest praca. Projekt Kawiarnio-Księgarni „Spółdzielnia” jest skierowany do osób wykluczonych społecznie, które z różnych powodów zostały pracy pozbawione – trwale bezrobotnych, niepełnosprawnych, osób starszych, o niskich kwalifikacjach, bez wykształcenia. Praca da „Spółdzielni” ma przywrócić im zdolność do wykonywania pracy i – co równie ważne – wiarę we własne możliwości.

Podczas Targów „Forum Franczyzy 2013”, zorganizowanych przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych i Międzynarodowe Targi Poznańskie, z godzinnym wykładem na temat projektu Kawiarnio-Księgarni wystąpiła Magdalena Kostulska z UNDP.

franczyza_spolecznaSłuchacze dowiedzieli się, że franczyza społeczna nie różni się specjalnie od modelu franczyzy zwykłej, choć – co do zasady – fundamentem jej działania jest realizacja celów społecznych. Ludzie wykluczeni zawodowo, świadcząc usługi na rzecz Księgarnio-Kawiarni, łatwiej odnajdują się na coraz bardziej wymagającym rynku pracy. Kawiarnio-Księgarnia w Lublinie zaktywizowała zawodowo do chwili obecnej 4 osoby. – Ci ludzie wrócili na rynek pracy. Zmieniliśmy ich sytuację, uwierzyli w siebie i dużo dzięki tej pracy zyskali – powiedziała Magdalena Kostulska.

Druga, otwarta niedawno Kawiarnio-Księgarnia „Spółdzielnia” funkcjonuje już w Białymstoku. Okres testowania projektu ma zakończyć się pod koniec 2013 roku. W 2014 masterfranczyzobiorca, który przejmie projekt Księgarnio-Kawiarni będzie rozwijał sieć dalej, odsprzedając licencję franczyzobiorcom. – Pieniądze z pozyskania kolejnych franczyzobiorców zostaną przekazywane na dalszy rozwój projektu, a nie zarobek franczyzodawcy – dodała Magdalena Kostulska.

Czy projekt ma szanse przekuć założenia w sukces? Wiele wskazuje na to, że tak, ale franczyzodawca nie może nawet na chwilę zapomnieć o ideałach przyświecających temu przedsięwzięciu.

Więcej o franczyzie społecznej i projekcie Kawiarnio-Księgarni „Spółdzielnia” znaleźć można w najnowszym numerze magazynu Franczyza&Biznes. Polecamy!

Adam Gieras

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram