Ten trend widoczny jest zarówno na rynkach europejskich, jak i wschodnich.
Spółka Autogrill należąca do firmy HMSHost International B. V., która jest operatorem sieci punktów gastronomicznych (ponad 4,2 tys.) zlokalizowanych na stacjach paliwowych w 30 krajach celuje w rosyjskiego giganta paliwowego Rosnieft.
Firma buduje strefy gastronomiczne na stacjach tej sieci, w których serwuje dania kuchni włoskiej. Lokale funkcjonujące pod marką A-Café są otwierane w oparciu o franczyzę. Obecnie trwa pilotaż tego projektu, w ramach któego działa 5 barów w obwodzie moskiewskim. Rosnieft planuje, że w ciągu najbliższych trzech lat uruchomi na swoich stacjach około 50 kawiarni A-Cafe'.
Franczyzowe lokale gastronomiczne na stacjach paliw to trend ogólnoświatowy, który jest widoczny również w Polsce. Jak informowaliśmy, w ub.r. zostały otwarte restauracje franczyzowej sieci barów kanapkowych SUBWAY na stacji paliw LOTOS. Planuje się, że do końca drugiego kwartału 2017 roku w sieci polskiego koncernu około 20 franczyzowych barów kanapkowych.