Franczyza do 30 tysięcy złotych - przegląd rynku w 2011 roku

Autor: Redakcja
Data dodania: 5 października 2011
Kategoria:

W Polsce działa ok. 120 sieci franczyzowych, do których można dołączyć, inwestując kwotę do 30 tysięcy złotych. Najwięcej tego typu konceptów istnieje w branży finansowej, usług dla biznesu oraz w branży edukacyjnej. Ale nie brak ich także w branżach związanych ze sprzedażą żywności, artykułów urządzania wnętrz, materiałów do druku czy też usług telekomunikacyjnych oraz w wielu innych branżach. Zarobki franczyzobiorców konceptów charakteryzujących się niską barierą finansową wejścia zwykle nie przekraczają kilku tysięcy złotych, choć zdarzają się i takie przypadki, w których zyski wynoszą ponad 20 tys. zł miesięcznie.

Pomysły na własny biznes, które można zrealizować jak najmniejszymi nakładami finansowymi, cieszą się niesłabnącą popularnością. Powodem jest to, że wielu potencjalnych przedsiębiorców, nierzadko młodych, nie dysponuje środkami na inwestycję rzędu kilkuset tysięcy złotych. Z konieczności więc poszukują możliwości realizacji marzeń o byciu własnym szefem wśród działalności, które można otworzyć już za 10, 20 czy 30 tys. zł. Aczkolwiek nawet osoby z większym doświadczeniem i bardziej pokaźnymi zasobami finansowymi, które planują stawiać swoje pierwsze kroki we własnym biznesie, także chętnie wybierają koncepty niskonakładowe. Czynią tak ze względu na obawę o utratę środków. Ale czy takie biznesy dają możliwość osiągania satysfakcjonujących zysków?

Niskonakładowe koncepty franczyzowe występują niemal w każdej branży i z tego też powodu różnią się między sobą znacząco. Zupełnie innych zainteresowań i umiejętności wymaga prowadzenie placówki oferującej produkty finansowe niż mobilnej myjni parowej czy domowego wydawnictwa książeczek dla dzieci. Różnej wielkości mogą być także zyski, choć w tym przypadku różnice będą wynikały raczej z wielkości lokalnego rynku i aktywności przedsiębiorcy niż z samego rodzaju działalności.

Niemniej możliwe jest znalezienie kilku wspólnych mianowników dla tzw. tanich franczyz. Ze względu na niską barierę wejścia do systemu mają one najczęściej wielu franczyzobiorców, wśród których następuje pewna rotacja. Bowiem okazuje się, że w praktyce nie wszyscy są jednak w stanie podołać prowadzeniu takiej firmy.

Zdarzają się wśród nich jednostki bardzo pracowite, zadowolone ze ścieżki, jaką obrały, ukierunkowane na ciągły rozwój i sukces. I zwykle w końcu go osiągają, jeśli rzeczywiście ich praca sprawia im przyjemność. Warto bowiem podkreślić, że tanie koncepty biznesowe charakteryzują się najczęściej tym, że nie przynoszą przysłowiowych kokosów. Rzadko więc właściciele tych biznesów mogą pozwolić sobie na zatrudnienie takiej ilości pracowników, by dla nich samych pozostał jedynie nadzór nad działalnością. Zazwyczaj jednak muszą oni samodzielnie wykonywać większość prac.

W sieciach oferujących tzw. tanie franczyzy nie brakuje także osób, którym się nie powiodło. W przypadku niewielkiej inwestycji i jednocześnie wielkiego wysiłku, jaki nierzadko trzeba włożyć w prowadzenie biznesu, część osób nie czuje się wystarczająco zmotywowana do pracy.

Równie warty mocnego podkreślenia jest fakt, że tzw. tania franczyza wiążąca się z inwestycją początkową na poziomie do 30 tys. zł często w rzeczywistości może wymagać nieco większych zasobów. Wynika to z tego, że większość biznesów nie jest rentowna od pierwszego dnia działalności. Franczyzobiorcy powinni więc posiadać także środki na pokrycie bieżących kosztów w pierwszych miesiącach.

Rynek tzw. tanich franczyz jest coraz większy. Własny biznes oparty na sprawdzonym pomyśle można mieć, inwestując zaledwie 1000-2000 zł (choć to rzadkość), częściej trzeba wydać 20-30 tys. zł. Naliczyliśmy, że sieci oferujących koncepty do 30 tys. zł inwestycji początkowej jest już w naszym kraju ponad 100. Reprezentują one przeróżne branże.

 

Branża

Sieci

Art. urządzania wnętrz

Bielbaw Home, Budvar, Delta Okna i Drzwi, Glazura za grosze, Okna Rąbień, Podłogi i Drzwi, Stairs Center, Stofarb, Trops Malarz

Biura sprzedaży i obsługi klienta (branże: telekom i energetyka)

sieci organizowane przez autoryzowanych partnerów sieci telekomunikacyjnych takich jak Play, Orange, TP SA, Dialog, Netia

sieci organizowane przez autoryzowanych partnerów dostawców energii, np. takie sieci jak Tania Energia, Promaco Energia, Energomix

Druk, materiały biurowe

Cartridge World, Office 1, Printeria.pl, Printmania, Print Terminal, S-Printer

Edukacja

Abrakadabra, Akademia Nauki, Arysto Korepetycje, Centrum Edukacyjno – Szkoleniowe academic!, Centrum Kształcenia Optimum, Early Stage, Edu, GoWork.pl, Helen Doron, Intelektualnie.pl, Mały Inżynier, Math Riders, mobileEnglish, Moose, Music School, Pingu's English, Quadratologo, Robomaster.pl, Socatots, Szkoła Pamięci SPW

Finanse

Alior Bank, BZ WBK, Credit House, Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych, DG Inwest, eurobank, Expert Agencja Opłat, Fines Operator Bankowy, FM Bank, Gi Opłaty Rodzinne, InPost, Leasing-Experts, Microcash, Meritum Bank, Monetia, Multika, Pekao SA, Star Finance

Odzież

Angel, Brand New Products, City Hell, Cocomore, Karen Collection, Miss Trendy, Okay Multibrand Shop, Okazja!, Recman

Turystyka

Ostatniemiejsca.pl, Travelpoint, Urlopy.pl

Usługi dla firm

AKJ Consulting, Blue Tax Group, Coffee News, Europejskie Centrum Dochodzenia Odszkodowań (również dla klientów indywid.), ILS Agencja Tłumaczeń, Lunch Times, Omega Kancelarie Prawne, Paragraf Kancelarie Podatkowo-Prawne, Promstar.pl, WEC Kancelarie Prawne

Usługi dla klientów indywidualnych

Bajart, Do Porządku, Dr. Auto, ecomyjnia, Dicto Logopedia, Eco Myjnie, Klinika Skóry Pielęgnacja i Renowacja, Mobilnemyjnie.pl, Niebieski Słoń, PC DOC, SteamArt

Żywność (FMCG + gastronomia)

Alois Dallmayr, Aligator (ajencja), China Box (ajencja), Czas na herbatę, Delikatesy Mięsne u Rzeźnika, Dobry Wybór (ajencja), Eurokiosk, Kolporter (ajencja), Lody Bonano, Magiczna Kukurydza, New York Hot Dog, Oskroba, Ruch (ajencja), Sushi Express, Tea for you, Żabka (ajencja)

Inne

Betako, Fashion Flowers, KNC Nieruchomości, Północ Nieruchomości, Totolotek, Worldseo

Branża finansowa

W niskonakładowe koncepty obfitują branże, w których nie każdy odniesie sukces, a posiadanie odpowiedniego kapitału nie jest podstawowym warunkiem przyjęcia do sieci. Jest nim natomiast zazwyczaj wcześniejsze doświadczenie w danej branży. Mowa tu przede wszystkim o branżach związanych z usługami finansowymi i usługami dla biznesu.

Niskonakładowość tych konceptów wynika z tego, że nie wymagają one zakupu kosztownych sprzętów, a jedynie wynajęcia niewielkiego biura i wyposażenia go w podstawowe urządzenia biurowe, jak biurka, krzesła, komputer, drukarka, telefon, faks. Zwykle można to zrobić, inwestując kilkanaście tysięcy złotych. Jednak generatorem zysków w tych branżach nie jest sama inwestycja jak to zazwyczaj bywa w przypadku działalności typu gastronomia czy handel – wówczas może wystarczyć dobra lokalizacja i dobra oferta – ale ciężka, codzienna praca i umiejętności sprzedażowe samego przedsiębiorcy.

a. Punkty kasowe

Najniższe wymogi stawiane są osobom, które chcą prowadzić tzw. punkt kasowy. Podstawą jego działalności jest przyjmowanie opłat za rachunki, typu prąd, gaz, telefon etc. Prowizje za pośredniczenie w takich transakcjach są niskie (od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych), ale rynek bardzo duży. Z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wynika, że największy udział w nim ma Poczta Polska. Za jej pośrednictwem odbywa się 67 proc. tego typu transakcji. Pośredniczą w nich także banki, a nawet supermarkety. Z tzw. okienek kasowych korzysta 21 proc. Polaków.

Wartość całego rynku płatności masowych ocenia się w Polsce na 57 mld zł, a wartość pobieranych z tytułu przekazywania opłat prowizji – na 1,2 mld zł. To o tę kwotę toczy się walka między pocztą, bankami a prywatnymi pośrednikami. Warto przy tym dodać, że prowizje za opłaty rachunków nie są jedynym źródłem dochodów okienek kasowych. Aby podnieść opłacalność takiej działalności, wiele z nich wprowadziło dodatkowe usługi, typu doładowania telefonów, szybkie przekazy pieniężne, usługi pocztowe czy nawet sprzedaż szybkich kredytów gotówkowych. Przedsiębiorcy mają też zazwyczaj możliwość indywidualnego dodawania usług pozafinansowych, typu xero, druk czy inne usługi biurowe.

Przedsiębiorca prowadzący tego typu działalność musi być przede wszystkim rzetelny i uczciwy – tylko to zapewni mu długoterminowy sukces. Należy pamiętać, że wpłacana codziennie przez klientów w dużych ilościach gotówka nie może posłużyć do regulowania bieżących wydatków przedsiębiorcy, powinna ona natychmiast trafić na konto instytucji, dla której jest przeznaczona. Historia działalności tego typu punktów zna już niestety przypadki nieuczciwych przedsiębiorców, co na pewno położyło się cieniem na całej branży.

Na szczęście w przyszłości takie sytuacje nie powinny już mieć miejsca. Bowiem 24 października 2011 r. wchodzi w życie ustawa o usługach płatniczych, która zalicza funkcjonowanie tzw. okienek kasowych do grona działalności regulowanych. Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli ją prowadzić, w tym franczyzodawcy organizujący sieci takich punktów, będą musieli spełnić szereg wymogów dotyczących m.in. ubezpieczenia środków wpłacanych przez klientów.

ZOBACZ TAKŻE: Lepsza kontrola okienek kasowych

Inwestycja w otwarcie punktu kasowego nie jest wysoka. Zwykle zamyka się w kwocie 5 – 10 tys. zł. W tym segmencie rynku działają takie sieci jak m.in. Agencje Bankowe Monetia, Skarbonka, Gi Opłaty Rodzinne, Microcash czy InPost.

Symulacje dotyczące wyników finansowych partnerów podają Microcash oraz InPost. Microcash należący do Intax Group przewiduje, że przez pierwsze 5 miesięcy liczba transakcji dziennie będzie stopniowo rosła, by w piątym miesiącu osiągnąć docelową ilość 250. Przy takiej liczbie operacji oraz niewielkich kosztach ok. 1800 zł miesięcznie (czynsz, opłaty franczyzowe etc.), właściciel punktu może liczyć na dochód w wysokości ok. 6 tys. zł miesięcznie. Oczywiście jeśli zechce zatrudnić dodatkowego pracownika, będzie on odpowiednio niższy.  Z wyliczeń InPostu wynika z kolei, że niewielki punkt oferujący podstawowe usługi pocztowe i finansowe osiąga 2800 zł zysku miesięcznie. Jeśli jego właściciel rozbuduje ofertę o usługi dodatkowe, może liczyć na ponad 6 tys. zł zysku.


b. Placówki bankowe

Dość szczegółowo omówiliśmy segment punktów kasowych, bowiem to jedyny segment branży finansowej, w którym bez większych trudności rozpocząć działalność i prowadzić ją z sukcesem może każdy. Z niewielkimi kosztami wiążę się co prawda również otwarcie placówki bankowej wielu sieci czy też punktu doradztwa finansowego, ale nie są to biznesy dla każdego. Większość franczyzodawców z tych segmentów oczekuje od partnerów doświadczenia w sprzedaży produktów finansowych. Niekiedy jest to wymóg konieczny, innym razem mile widziany, ale w tym drugim przypadku pojawią się za to inne wymogi, typu umiejętności menedżerskie, sprzedażowe, inicjatywa w pozyskiwaniu klientów.

Sieci bankowe są bardzo liczne, ale nie brakuje w nich niezadowolonych franczyzobiorców, którzy chętnie dają upust swoim emocjom na różnych forach internetowych. To najlepszy dowód na to, że biznes ten nie jest łatwy i należy bardzo krytycznie ocenić swoje umiejętności w zakresie poprowadzenia go.

Koszty otwarcia placówki partnerskiej banku mogą wahać się od ok. 20 tys. zł do nawet 100 tys. zł w zależności od banku. Najniższe wymogi w tym zakresie, pozwalające zrealizować otwarcie za kwotę poniżej 30 tys. zł, mają: Pekao SA, FM Bank, BZ WBK, Eurobank, Alior Bank i Meritum Bank.

Jedynie Eurobank nie planuje dalszego intensywnego rozwoju sieci franczyzowej. Koncentruje się na poprawie efektywności sieci, w szczególności poprzez zmiany lokalizacji wybranych placówek w ramach aktualnych miast lub przeniesienie ich do innych miast. Te działania prowadzone są we współpracy z dotychczasowymi partnerami, choć zdarza się też, że działające placówki obejmują nowi franczyzobiorcy.

Największe możliwości współpracy czekają na franczyzobiorców w najmłodszych, najkrócej rozwijanych sieciach, tj. FM Banku, Meritum Banku oraz Alior Banku. Ten ostatni, aby dodatkowo zachęcić franczyzobiorców do współpracy, do końca bieżącego roku oferuje promocję, która jeszcze bardziej obniża koszty inwestycji w placówkę. Będą oni mogli liczyć na wypłatę ryczałtu w wysokości 12 tys. zł do wykorzystania na cele związane z adaptacją lokalu.


c. Doradztwo finansowe

Poprzez franczyzę rozwijają się także tzw. multiagencje, czyli sieci firm doradztwa finansowego wyspecjalizowane w sprzedaży określonych produktów finansowych, np. w przypadku Credit House są to kredyty hipoteczne, Leasing-Experts – leasingi, Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych – ubezpieczenia komunikacyjne, Star Finance – kredyty (zwłaszcza szybkie kredyty gotówkowe), leasingi, ubezpieczenia oraz płatności masowe.

Podobnie jak banki, tak i firmy zajmujące się doradztwem finansowym poszukują do swoich sieci partnerów z doświadczeniem w branży. W większości przypadków jest to warunek konieczny, choć niektóre sieci rozpatrzą także kandydatury osób bez takiego doświadczenia, ale za to spełniające pozostałe wymogi. Np. w przypadku sieci Fines Operator Bankowy, która nie wymaga doświadczenia w bankowości czy dystrybucji produktów finansowych, będą to takie cechy jak przedsiębiorczość i samodzielność oraz predyspozycja do zarządzania kilkuosobowym zespołem pracowników.

Inwestycja w niewielką placówkę, w której będzie działał punkt, to wydatek na poziomie kilkunastu tysięcy złotych. Warto podkreślić, że nie wystarczy w tej branży posiadać jedynie dokładnie odliczoną sumę, która pokryje inwestycję wstępną. Osiągnięcie momentu rentowności może potrwać kilka miesięcy, co oznacza, że przedsiębiorca powinien mieć dodatkowe środki na pokrycie bieżących kosztów działalności w początkowym okresie jej funkcjonowania. Dotyczy to również prowadzenia placówki bankowej. Franczyzodawcy z branży radzą zwykle, aby kwota ta była równa trzymiesięcznej wartości kosztów bieżących.


Przykłady niedrogich konceptów z branży finansowej

Sieć

Liczba jednostek (sierpień 2011)

Wartość inwestycji

Okres zwrotu /

Przewidywane zyski

InPost

900

kilka tys. zł (1250 zł netto + adaptacja lokalu i zakup wyposażenia)

2800 zł zysku miesięcznie (podstawowa oferta), 6400 zł miesięcznie (rozbudowana oferta)

Monetia

450

5600 zł + adaptacja lokalu i zakup komputera oraz sejfu

zwrot w 8 – 10 miesięcy

DG-Inwest Broker Finansowy

19, w tym 12 franczyzowych

ok. 6000 zł + adaptacja lokalu

zwrot w ciągu 3 miesięcy

Microcash

351 franczyzowych

10 tys. zł

zwrot w ok. 5 miesięcy, późniejsze zyski na poziomie ok. 6 tys. zł brutto

Pekao

ok. 1150, w tym ok. 150 franczyzowych

10 – 20 tys. zł

b.d.

Credit House

13, w tym 6 franczyzowych

do 15 tys. zł

rentowność po ok. 2-3 mies., zyski różne, trudno podać uśrednione wartości

Star Finance

16

15 tys. zł + adaptacja lokalu

zyski na poziomie kilku tys. zł miesięcznie

FM Bank

63, w tym 1 franczyzowa

15 – 20 tys. zł

b.d.

Fines Operator Bankowy

ok. 2000 partnerskich

ok. 20 tys. zł

zwrot z ciągu 6 miesięcy, szacowany miesięczny dochód brutto ok. 10 tys. zł

Leasing-Experts

7, w tym 6 franczyzowych

od 20 tys. zł

zwrot w ciągu 6 miesięcy

BZ WBK

619, w tym ok. 100 franczyzowych

od 22 tys. zł

b.d.

Eurobank

441, w tym 141 franczyzowych

24 tys. zł + adaptacja lokalu

różny, trudny do uśrednienia

Alior Bank

365, w tym 155 franczyzowych

25 tys. zł + adaptacja lokalu

zwrot w ciągu 3 – 8 miesięcy

Meritum Bank

88, w tym 72 franczyzowe

25 tys. zł + adaptacja lokalu

zwrot niekiedy już w pierwszym miesiącu

 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Raporty

Data dodania: 24 sierpnia 2021
Nadeszły dobre czasy dla franczyzy
Data dodania: 9 sierpnia 2021
Sposoby gastronomii na przetrwanie kryzysu
Data dodania: 28 maja 2021
Franczyza - do usług
Data dodania: 25 marca 2021
Pośrednictwo finansowe wciąż daje zarobić
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram