Franczyza w Polsce


DATA DODANIA: 16 kwiecień 2014

Franczyza i Biznes temat i raport numeru

O tym się mówi!

Biznes na rajdzie Dakar

Dakar – legendarny, najtrudniejszy na świecie rajd cross country. Prawie 9400 km tras, w tym ponad 5200 km odcinków specjalnych. Wyniszczający ludzi i sprzęt – do mety dojeżdża mniej więcej połowa pojazdów i rzadko zdarza się, by na trasie ktoś nie zginął. Poza ścisłą czołówką rajdowej elity toczy się walka amatorów, którzy inwestują własne pieniądze by przeżyć przygodę życia. Wśród nich szef sieci aptek, właściciel sieci pralni czy prezes firmy budującej centra handlowe.

  Więcej przyczytasz w magazynie - już dostępnym w salonach prasowych

Zakaz handlu w niedzielę - wielka fikcja?

Przez przestrzeń społeczną co jakiś czas przetacza się temat zakazu handlu w niedziele. Na jednej szali kładzione są wartości rodzinne i prawo do odpoczynku, na drugiej gospodarka i wygoda, rzeczywistość zaś rządzi się swoimi prawami.

Teoretycznie handel w święta jest już zabroniony. Nie pracują wtedy duże sklepy, jednak nikt nie zabroni małym przedsiębiorcom otwierania swoich placówek. Działają stacje benzynowe, działają niektóre apteki, a jak ktoś się uprze to może sprzedawać w swoim sklepie bułki i szynkę nawet w Święto Wielkiej Nocy, bo zakaz handlu w święta dotyczy wszystkich osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Mogą jednak handlować właściciele firm, osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych. Zakaz nie dotyczy też franczyzobiorców oraz osób prowadzących działalność na podstawie umowy agencyjnej.

  Więcej przeczytasz w magazynie - już dostępnym w salonach prasowych!

Pożegnanie z franczyzą

Grupa Auto-Spa, która chciała zbudować ogólnopolską sieć myjni bezdotykowych, zrezygnowała z rozwoju firmy w systemie franczyzowym. Potwierdza to Aleksandra Kołaczyńska, kierownik biura zarządu Auto-Spa. Na pytanie, co było powodem tej decyzji odpowiada:
– Nasi partnerzy nieodpowiedzialnie podeszli do prowadzenia własnego biznesu. Mieli za małe doświadczenie i nie wykazywali chęci dokształcania się. Ponadto nie regulowali płatności w terminie. Firma zakończyła współpracę prawie ze wszystkimi franczyzobiorcami – mówi..

  Więcej w najnowszym numerze magazynu Franczyza&Biznes - już w salonach prasowych!

Podatki kontra wizerunek

Pewnego dnia spółka LPP zdecydowała, że chce płacić niższe podatki i przeniosła swoje znaki towarowe – House, Sinsay i Mohito - do rajów podatkowych.

Z punktu widzenia interesów to decyzja jasna i klarowna. Jednak w ciągu kilku dni na firmę spadła lawina krytyki, bojkot internautów i setki niepochlebnych komentarzy. Rosnący do tej pory kurs akcji zaczął spadać. Nie drastycznie, ale wyraźnie. Teraz, po wygaśnięciu emocji możemy przyjrzeć się temu, co się właściwie stało i dlaczego.

Znaki towarowe to najcenniejsza część majątku LPP, ale i wielu innych firm. Gdyby iPhone’a zbudowała inna firma niż Apple, nie sprzedałaby milionów sztuk. Może nawet nikt by nie zauważył dotykowego telefonu z obłą obudową. Podobnie jest z LPP – od lat pracuje na sukces, chce być kojarzona z modą, solidnością i podkreśla, że jest polską firmą. I może w tym leży problem, bo kiedy zdecydowała się na „optymalizację” podatków, ten walor w dużej mierze straciła.

Subiektywny przegląd gości, czyli marki, które wyszły z Polski

Po zakupach w Rema 1000 szliśmy coś przegryźć do Taco Bella, tankowaliśmy na Neste, ubieraliśmy się w Jackpocie, rzeczy do domu kupowaliśmy w Brico Depot i Flo. Wiele marek nie poradziło sobie na polskim rynku. Dlaczego wypadły z gry?

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Franczyza & Biznes
Franczyza & Biznes
Franczyza & Biznes
Autor: / Maj 16, 2013

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Im się udało
Autor: / Styczeń 19, 2021
O tym się mówi
Autor: / Listopad 16, 2020


Konsultacje online

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą