Fornetti
Sieć minipiekarni Fornetti zwiększyła się o 4 nowe punkty. 2 sklepy franczyzowe powstały w Galerii Renova w Warszawie i w CH Kometa w Toruniu. Wisienką na torcie są dwa kąciki piekarnicze w Warszawie i Garwolinie.
Fornetti chce otwierać kilka nowych punktów w miesiącu i na razie ten plan konsekwentnie realizuje. Galeria Renova to osiedlowe centrum handlowe przy ul. Rembielińskiej w Warszawie, toruńska Kometa usytuowana jest na przedmieściach.
Obecnie w Polsce działa ponad 200 placówek partnerskich, franczyzowych i własnych pod marką Fornetti. W 2013 roku powstało 26 nowych punktów sprzedaży – warto zauważyć, że to skok może niewielki ilościowo, ale znaczący procentowo. Fornetti otwiera się też na nowe możliwości sprzedaży. W fabryce we Wrocławiu jest produkowanych 60 rodzajów przekąsek (słodkie, słone, croissanty, ciastka). Zamrożone wędrują do minipiekarni, ale i do sklepów - można je tam kupić i upiec sobie w domu.
Zmianie uległa także formuła tzw. kącika piekarniczego, czyli uzupełniania ofertą Fornetti już istniejącej działalności np. kawiarnianej, cukierniczej, piekarniczej czy handlowej. Polega ona na przekazaniu do użytkowania, bez opłat, nowego programowalnego pieca wraz z przeszkoleniem z prowadzenia wypieku w zamian za określone w umowie minimalne obroty miesięczne (wcześniej to była odpłatna dzierżawa używanego pieca). Dużym uproszczeniem tej oferty jest również wprowadzenie w 2013 roku produktów wygarowanych, czyli znacznie krótszych i prostszych w wypieku niż w poprzedniej technologii wymagającej garowania w punkcie sprzedaży.
Według prezesa Fornetti, Piotra Panasiewicza, sama konstrukcja systemu franczyzowego się nie zmieniła i opiera się na trzech kluczowych czynnikach. Pierwszy to wysoka marża dla partnera na sprzedawanych produktach (50-60%) osiągana dzięki temu iż Fornetti jest producentem produktów oferowanych w ramach systemu, a nie tylko pośrednikiem. Drugi to niskie koszty stałe prowadzenia działalności ponieważ koncept nie zajmuje dużo miejsca (niski czynsz) oraz może być prowadzony przez jednego pracownika na zmianie. Trzecim jest wspomniany już relatywnie niższy koszt inwestycji (60-80 tys. zł netto) w porównaniu do innych konceptów gastronomicznych.
Więcej o ciasteczkowym biznesie przeczytacie w tekście Fornetti: do trzech razy sztuka, zaś o propozycjach franczyzowych - w naszej bazie sieci.